به گزارش زیرنویس از خوزستان؛ استان خوزستان با داشتن جاذبه های فراوان مذهبی، گردشگری و تاریخی در کنار مهمان نوازی و خونگرم بودن خوزستانی ها تبدیل به  مقصدی جذاب برای گردشگران  شده است.  قصد داریم در این گزارش به معرفی چند مکان گردشگری در خوزستان بپردازیم تا در انتخاب مقصد سفرتان سردرگم نشوید‌.   زیگورات یا چغازنبیل […]

به گزارش زیرنویس از خوزستان؛ استان خوزستان با داشتن جاذبه های فراوان مذهبی، گردشگری و تاریخی در کنار مهمان نوازی و خونگرم بودن خوزستانی ها تبدیل به  مقصدی جذاب برای گردشگران  شده است. 

قصد داریم در این گزارش به معرفی چند مکان گردشگری در خوزستان بپردازیم تا در انتخاب مقصد سفرتان سردرگم نشوید‌.

 

زیگورات یا چغازنبیل

زیگورات_+چغازنبیل.jpeg

محوطه میراث جهانی چغازنبیل (شهر اونتاش) شهری آئینی بوده که در حال حاضر بزرگترین اثر معماری شناخته شده از تمدن ایلام میانه است. این اثر در قرن سیزده قبل از میلاد به دستور پادشاه مقتدر این سلسله، اونتاش نپیریشا ساخته شده و به خدایان بزرگ ایلامی، نپیریشا و اینشوشیناک به صورت وقف اهدا می‌گردد.

باستان‌شناسان برای این مجموعه تاریخی، عملکرد دفاعی قائل نشده‌ا ند. ذیقَورَّت با تشدید بر روی حروف “ق” و “ر” کلمه‌ای اکدی است. در ایران تلفظ این کلمه از گزارشات گیرشمن گرفته شده و عموماً زیگورات نوشته شده و به معنای بلند و برافراشته ساختن است.

زیگورات_+چغازنبیل

واژه چغازنبیل نیز متشکل از دو جزء “چغا” به معنای تپه (همچون چغامیش، چغاگاوانه و غیره) و زنبیل به معنای سبد می‌باشد. گویا قبل از حفاری معبد، ویرانه‌های تپه مانند آن، یک زنبیل واژگون را تداعی می‌کرده است.

 

آدرس زیگورات چغازنبیل : خوزستان،۴۰ کیلومتری شهرستان شوش،  ۳۵ کیلومتری شوشتر، نزدیک منطقه هفت تپه

 

قلعه تاریخی شوش

قلعه+تاریخی+شوش-۲

شوش شهری است که در نزدیکی دزفول قرار دارد و تنها با ۴۵ دقیقه رانندگی از مرکز شهر دزفول می توانید به این شهر پر از رمز و راز برسید. شوش شهری است باستانی با قدمت تاریخی زیاد، از این رو آثار تاریخی بسیاری نیز در خود جایی داده که یکی از بهترین خواستگاه گردشگران محسوب می‌شود. یکی از معروفترین جاذبه‌ی گردشگری خوزستان قلعه شوش است.

این قلعه در مجاورت کاخ آکروپل و بر روی تپه شوش واقع شده است، معروف به قلعه فرانسوی ها می‌باشد. این قلعه حدود ۱۲۰ سال پیش در زمان قاجار توسط آجرهای به جای مانده از کاخ داریوش ساخته شده است. از این رو این قلعه همانند تکه ای از کاخ داریوش است.

قلعه+تاریخی+شوش-۱

عده ای معتقد اند در ساخت این قلعه نباید از مصالح کاخ داریوش استفاده می شد ولی عده ای دیگر می گویند اگر از مصالح مرغوب کاخ داریوش استفاده نمی شد این بنا تا به امروز استوار نمی ماند.

هدف از ساخت این قلعه درواقع مکانی برای نگهداری از آثار باستانی بود که در منطقه شوش پیدا می‌شد. یک گروه باستان شناس فرانسوی بعد از تحقیق در منطقه شوش و به دست آمدن آثار با ارزشی که هیگونه تدابیر امنیتی برای آن لحاظ نشده است، این مکان را برای حفاظت از آثار به دست آمده ایجاد کردند.

آدرس: استان خوزستان، شوش، بلوار امام خمینی

 

آرامگاه دانیال نبی

آرامگاه دانیال نبی

شوش با تمدنی چندین هزار ساله در بر دارنده آثار باستانی فراوانی است اما در این میان می توان این شهر را از نظر وجهه مذهبیش نیز ارزشمند دانست. آرامگاه دانیال نبی (ع) در این شهر همانند حرم مطهر امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س)، دارای شهرت فراوانی میان ادیان گوناگون است و به نوعی حضرت دانیال را پیامبری برای وحدت تمامی ادیان یکتا پرستان می دانند.

آدرس: استان خوزستان، شوش، خیابان امام خمینی

 

سازه های آبی شوشتر

سازه_های+آبی+شوشتر

سازه های آبی ‌شوشتر یکی از جاذبه‌های دیدنی و خارق‌العاده استان خوزستان و از مهم‌ترین و ارزشمندترین جاهای دیدنی شوشتر است. این مجموعه صنعتی- اقتصادی در مجاورت بافت تاریخی شوشتر جای دارد و به‌راحتی می‌توانید از آن دیدن کنید.

سازه_های+آبی+شوشتر-۱

برای دیدن سازه های شوشتر باید راهی خوزستان شوید و سپس مسیر رسیدن به شوشتر را در پیش بگیرید. اگر از سمت تهران حرکت می‌کنید می‌توانید از مسیر آزادراه خرم آباد- اندیمشک به‌سمت شوشتر بروید که در این صورت نزدیک ۹ ساعت زمان می‌برد تا به این شهر برسید. بعد از ورود به شهر، تابلوهای راهنما شما را به این جاذبه حیرت‌آور هدایت خواهند کرد. همچنین از هر کس نام و نشان سازه های آبی را بگیرید؛ شما را راهنمایی خواهد کرد.

آدرس: خوزستان، شوشتر، میدان کارگر

 

دریاچه شهیون دزفول

دریاچه+شهیون+دزفول

این دریاچه ۵۰ سال پیش با احداث سد دز ایجاد شده است.دریاچه سد دز، یکی از از زیباترین دریاچه‌های مصنوعی کشور و مکان مناسب برای قایق‌سواری و تفریح است.آب این دریاچه از رودخانه دز تامین می‌شود. رودخانه‌ای که از ارتفاعات اراک و الیگودرز سرچشمه گرفته است.

دریاچه+شهیون+دزفول.jpeg

در این دریاچه، تعدادی جزیره کوچک و بزرگ به چشم می خورند که با تعداد زیادی از درختان کُنار و بادام کوهی پوشیده شده اند. تمم این عوامل در کنار یکدیگر باعث زیبایی بیشتر دریاچه شده است؛ به‌طوری که جزیره بزرگ وسط دریاچه با وسعت بالغ بر ۶۰ هزار مترمربع، چشم‌انداز زیبایی را خلق کرده است. انواع درختانی مانند درختان کنار، بادام کوهی، کلخنگ و بید روی این جزیره قرار گرفته است و به دلیل شرایط مساعد و مسطح بودن زمین این جزیره،امکان ساخت مراکز تفریحی و اقامتی و جذب گردشگران به منطقه برقرار شده است.

دریاچه شهیون

یکی از تفریحات لذت بخش این دریاچه قایق سواری می باشد و می توانید از دیدن طبیعت ناب دریاچه لذت ببرید.

اطراف این منطقه روستاهای زیبایی برای گشتن وجود دارد. اگر  اهل هیجان و  کشف جاهای دیدنی هستید تنها به دیدن این دریاچه راضی نباشید. کوله پشتی اتان را برای یک طبیعت‌گردی معرکه جمع و جور کنید. یکی از روستاهای نزدیک این دریاچه، روستا پامنار است.

آدرس: این روستا در ۴۰کیلومتری دزفول قرار دارد.

 

محمد بن موسی الکاظم (سبزقبا)

حرم مطهر سبزقبا

محمد بن موسی کاظم ملقب به سبزقبا از فرزندان امام هفتم شیعیان و برادر تنی علی بن موسی الرضا (ع)  امام هشتم شیعیان می‌باشد که بر اثر نبود آزادی سیاسی و عقیدتی در دوران خلفای عباسی و همچنین برای ترویج افکار پدرش موسی کاظم و امامت برادرش علی بن موسی الرضا (ع)،  مدینه را ترک و پس از گذشتن از بیابان‌های بی‌آب و علف و سوزان شبه جزیره عربستان از بصره به خرمشهر و از آنجا به اهواز و سپس وارد شهر دزفول  می‌شود.

آدرس: خیابان امام خمین بعد از چهارراه سی متری

 

خانه تیزنو دزفول

خانه تیزنو

گشت و گذار در بافت تاریخی شهر دزفول همواره برای عاشقان تاریخ و فرهنگ ایران جذاب بوده است؛ گذر از کنار بازارهای کهن، حمام های متروک و رها شده، مساجد باستانی و منازل آجری با آن معماری خاص و زیبایشان از لذت هایی است که هیچ جایگزینی ندارد و هر ایرانی باید، دست کم یک بار آن را تجربه کند. اگر در دزفول گردی گذرتان به محله‌ی قلعه بیوفتد، حتما بنای باشکوه یکی از منازل تاریخی ضلع شرقی این محله، چشمان شما را به خود خواهد دوخت. این مکان که امروزه از آن به عنوان اداره میراث فرهنگی دزفول استفاده می شود، خانه تاریخی تیزنو نام دارد.

خانه+تیزنو+دزفول-۱

به گفته بسیاری از محققان و تاریخ شناسان، ساخت خانه تیزنو نخست در اواخر دوران صفویان آغاز گردید، اما مانند بسیاری از منازل ساخته شده در این دوره، نصفه کاره رها شد. در دوران قاجار و پهلوی بخش های مختلفی به خانه تیزنو افزوده شد و ساخت آن کامل گشت.

پیش از آن‌که ماشین خود را از پارکینگ بیرون آورید و محله قلعه را ترک کنید، پیشنهاد می‌کنم که سایر دیدنی‌های این محله را کشف کنید.

آثار باستانی ساباط سلیم در فاصله ۳۶۰ متری.

خانه تاریخی سوزنگر با فاصله ۳۶۵ متر از خانه تیزنو.

بازار کهنه که تنها ۷۱۹ متر با این خانه فاصله دارد.

حمام شاه رکن‌الدین در فاصله ۷۲۰ متری.

قمش تاریخی مومنون با فاصله ۸۱۴ متر از خانه تاریخی تیزنو.

آسیاب‌های قدیمی دزفول در فاصله ۸۳۸ متری.

 

آدرس: دزفول میدان شهدای قلعه کوچه جعفر خراط

 

پل قدیم و رودخانه دز

پل قدیم دزفول

قدمت پل قدیم دزفول به سال ۲۶۰ میلادی در دوران ساسانیان می‌رسد. این پل به دست رومیان روی رودخانه دز ساخته شد، به همین دلیل به «پل رومی» نیز معروف است. پل رومی دو منطقه شرقی و غربی شهر دزفول را به هم متصل می‌کند و در قدیم یک پل ارتباطی بین منطقه جندی شاپور و سرزمین بین‌النهرین بوده است. برای حفاظت از پل رومی دزفول قلعه‌ای نیز در محله‌ای به همین نام یعنی محله قلعه ساخته می‌شود

پل-قدیم-دزفول

پل قدیمی ۱۴ دهانه دارد و از سنگ ساروج و آهک ساخته شده و از معدود پل‌هایی است که با وجود قدیمی بودن تا چند سال پیش همچنان وسایل نقلیه از روی آن عبور می‌کردند. اما این ترددها به تدریج موجب تخریب و نابود شدن پایه‌های پل شد تا اینکه از سال ۱۳۸۹ برای حفظ این اثر جاودانه، عبور خودروها از روی آن بسیار کم و محدود شده است. جالب اینجاست که پل قدیم دزفول از اولین آثار به ثبت رسیده ایران در فهرست آثار ملی محسوب می‌شود که در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ در این فهرست به ثبت رسید.

آدرس: دزفول خیابان ساحلی

پل سیاه اهواز

پل+سیاه+اهواز

پل سیاه یا پل پیروزی در سال ۱۳۰۸ شمسی در زمان جنگ جهانی دوم به عنوان مسیر حمل آذوقه، نیرو و مهمات ارتش روس استفاده می‌شد و به علت اینکه در پیروزی متفقین تاثیر زیادی داشت به آن لقب پل پیروزی داده شد.

پل سیاه پلی با یک خط آهن برای قطار و دو مسیر عابر پیاده است که متعلق به اداره کل راه آهن جنوب می‌باشد، خط آهن بندر امام خمینی، در جنوب استان خوزستان و در ساحل خلیج فارس، را به راه‌آهن سراسری خرمشهر ـ تهران -شمال وصل می‌کند.

آدرس: اهواز بلوار ساحلی رود کارون

 

سواحل و دریا

سواحل+آبادان-۱

بندر آبادان جنوب غربی ترین بندر کشور است، این بندر در استان خوزستان واقع شده که از طریق آبراه بین المللی اروند و همچنین رودخانه بهمن شیر به خلیج فارس و آب های آزاد راه دارد،  فاصله بندر تا اهواز ۱۲۰ کیلومتر و تا تهران ۹۵۰ کیلومتر است و دارای فرودگاه بین المللی است.

سواحل+آبادان-۲

بندر تا خلیج فارس ۵۳ کیلومتر فاصله، و در نزدیکی کشور های عراق و کویت جای دارد.

مراوده زیاد این بندر با کویت در پیش از انقلاب، موجب تشکیل بازار کویتی در آن شده است.

 

منبع خبر: رکنـا