زیرنویس – گروه استان‌ها: برگزاری انتخابات جایگاه ویژه‌ای در نظام جمهوری اسلامی داشته و بر اساس تجربیات موجود امام خمینی (ره) در زمان جنگ و زیر بمباران‌های شدید دشمنان نیز اجازه ندادند، حتی یک روز در برگزاری انتخابات تأخیر ایجاد شود. اهمیت این دوره از انتخابات را نیز می‌توان از منویات مقام معظم رهبری در […]

زیرنویس – گروه استان‌ها: برگزاری انتخابات جایگاه ویژه‌ای در نظام جمهوری اسلامی داشته و بر اساس تجربیات موجود امام خمینی (ره) در زمان جنگ و زیر بمباران‌های شدید دشمنان نیز اجازه ندادند، حتی یک روز در برگزاری انتخابات تأخیر ایجاد شود.

اهمیت این دوره از انتخابات را نیز می‌توان از منویات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر یافت که در همه سخنرانی‌های ایشان به مساله انتخابات هر بار از یک منظر توجه ویژه شده است.

شمارش معکوس برای برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شده و همه ۳ هفته مانده به انتخابات منتظر برگزاری انتخاباتی پرشور در اسفند ماه که تنورش از ماه‌ها قبل روشن شده است هستیم.

اسفند ماه امسال دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار خواهد شد که در مردادماه با پیش ثبت نام اولیه متقاضیان فرآیندش آغاز و ۱۱ اسفند به پایان می‌رسد.

مشارکت مردمی یکی از چند پازل مهم انتخابات است که منویات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب اهمیت آن را نمایان می‌کند و باید مورد توجه مسؤولان و احزاب سیاسی قرار گیرد.

شور و شوق انتخاباتی و تنور نیمه روشن این انتخابات از ماه‌ها پیش روشن شد و موج اظهار نظرها و پیش بینی‌ها با اعلام نتایج اولیه بررسی صلاحیت‌ها در استان کرمانشاه آغاز شد.

رقابت حساس برای کسب هشت کرسی نمایندگی

استان کرمانشاه با هشت نماینده در سطح استان با گستره ۶ حوزه انتخاباتی در همه ادوار مختلف انتخابات مجلس شور و شوق خاصی به انتخابات بخشیده است و حضور خاص مردم این خطه پای صندوق‌های رأی همواره زینت بخش انتخابات بوده است.

اولین حوزه انتخابیه در استان کرمانشاه مربوط به مرکز استان و حضور ۳ نماینده از این حوزه در مجلس شورای اسلامی است، حوزه انتخابیه کرمانشاه در گستره جغرافیایی شهر کرمانشاه، بخش مرکزی، بخش فیروزآباد، بخش ماهیدشت و بخش کوزران است که با جمعیت بیش از یک میلیون نفری ۳ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

۱.۶۶ میلیون نفر واجد شرایط رای در کرمانشاه/ تلاش  مجازی نامزدها

سایر حوزه‌های انتخابیه در استان کرمانشاه هر کدام یک نماینده در مجلس خواهند داشت که به تفکیک معرفی خواهند شد.

حوزه انتخابیه اسلام‌آباد غرب و دالاهو که شهرستان‌های اسلام‌آباد غرب و دالاهو را در بر می‌گیرد و در انتخابات مجلس یازدهم بیش از ۶۵ درصد واجدین شرایط رأی در این حوزه پای صندوق‌های رأی رفتند.

دیگر حوزه انتخابیه در استان کرمانشاه مربوط به حوزه انتخابیه اورامانات است که شامل شهرستان‌های پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر است، در دور گذشته نیز در حدود ۴۰ درصد واجدین شرایط پای صندوق رأی حاضر شدند.

سنقر و کلیایی رکورددار مشارکت در دور قبلی انتخابات مجلس

حوزه انتخابیه سنقر و کلیایی نیز همواره یکی از حوزه‌های انتخابیه پر رونق در انتخابات‌ها بوده که در دور گذشته مجلس آمار مشارکت در این حوزه در حدود ۷۰ درصد واجدین شرایط بود که از حوزه‌های انتخابیه شلوغ به حساب آمد.

بازهم به غرب استان باز می‌گردیم و حوزه انتخابیه قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب، که انتخابات در این حوزه نیز به واسطه رقابت تنگاتنگ کاندیدا همواره با شور خاصی برگزار شده است.

اما آخرین حوزه‌ای که در معرفی حوزه‌های انتخابیه به آن خواهیم پرداخت حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین است که این حوزه نیز به واسطه قومیت‌های مختلف حاضر در منطقه همواره محل رقابتی سخت برای کاندیدا بوده و حضور ۶۹ درصدی مردم این حوزه انتخابیه در پای صندوق‌های رأی در انتخابات مجلس گذشته گواهی بر این ادعا خواهد بود.

از ۲ هفته پیش موج تبلیغات در کرمانشاه علاوه بر فضای مجازی به ستادهای انتخاباتی میدانی کشیده شده و برخی از داوطلبان علاوه بر راه‌اندازی کانال‌ها و گروه‌های مجازی، از ستادهای انتخاباتی رونمایی کرده فعالیت‌های زودهنگام تبلیغاتی خود را در حوزه حقیقی و مجازی آغاز کرده‌اند.

۱.۶۶ میلیون نفر واجد شرایط رای در کرمانشاه/ تلاش  مجازی نامزدها

با توجه به بافت سنتی و قومیتی در کرمانشاه تبلیغ سنتی به صورت خانه به خانه، روستا به روستا و محله به محله از یک سو و شرکت در مراسم‌ها و آئین‌های ملی و مذهبی از سوی دیگر یک رویه رایج برای تبلیغات توسط داوطلبان به شمار می‌آید.

بررسی و پایش‌ها نشان از آن دارد که حال و هوای انتخاباتی استان کرمانشاه در روزهای منتهی به این انتخابات پرشورتر خواهد بود.

جزئیات انتخابات در کرمانشاه از زبان رئیس ستاد انتخابات

رئیس ستاد انتخابات کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ستاد انتخابات استان کرمانشاه بیش از ۹ ماه است که در حال برنامه ریزی و فعالیت برای برگزاری با شکوه انتخابات در اسفند ۱۴۰۲ است.

وی با اشاره به آمار یک میلیون و ۶۶۰ هزار کرمانشاهی واجد شرایط شرکت در انتخابات، افزود: استان کرمانشاه هزار و ۶۶۰ شعبه اخذ رأی دارد که ۷۳۶ شعبه آن در حوزه انتخابیه کرمانشاه که بیش از ۵۰ درصد واجدین شرایط را دارد استقرار خواهد یافت.

علی شعبانی تصریح کرد: با اعلام آخرین نتایج تأیید صلاحیت شدگان در حال حاضر کاندیدای استان کرمانشاه برای رقابت بر سر هشت مرسی مجلس شورای اسلامی به ۲۸۳ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: آمار نهایی تأیید شدگان توسط شورای نگهبان در تاریخ ۱۹ بهمن است که پس از آن فرمانداری‌ها تا ۲۰ بهمن مهلت دارند اسامی نهایی را اعلام کنند.

رئیس ستاد انتخابات کرمانشاه خاطرنشان کرد: پس از اعلام اسامی کاندیداهای تأیید صلاحیت داوطلبان رد صلاحیت شده مجدد فرصت دارند که از ۲۱ تا ۲۳ بهمن ماه اعتراضات خود را ثبت کنند تا در نهایت ستاد انتخابات در یکم اسفند ماه اسامی نهایی تأیید صلاحیت شدگان را ابلاغ کند.

۱.۶۶ میلیون نفر واجد شرایط رای در کرمانشاه/ تلاش  مجازی نامزدها

وی همچنین به آمار ۳ نفره کاندیدای مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و افزود: از ۶ داوطلب استان کرمانشاه سه نفر تأیید صلاحیت شدند که آیت الله مصطفی علما، آیت الله امان الله نریمانی و حجت الاسلام مهدی خطیبی داوطلبان تأیید شده در این دوره از انتخابات هستند.

شعبانی یادآور شد: ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان همزمان با انتخابات نمایندگان مجلس در تاریخ یازدهم اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد که نمایندگان هر ۲ انتخابات از تاریخ ۲۵ بهمن ماه به مدت ۱۹ روز فرصت تبلیغات خواهند داشت.

وی با اشاره به افزایش تعداد کاندیدا نسبت به دور گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان کرمانشاه، گفت: در انتخابات پیش رو برای هر کرسی مجلس ۳۵ نفر باهم رقابت خواهند کرد که این آمار نشست به دور گذشته افزایش یافته است.

پیش بینی افزایش مشارکت در انتخابات

استاندار کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آمار تأیید صلاحیت شدگان و نظرسنجی‌ها حکایت از حضور پرشور در کرمانشاه دارد که پیش بینی می‌شود آمار مشارکت در کرمانشاه افزایش یابد.

وی افزود: اقدامات خوبی توسط ستاد انتخابات برای افزایش مشارکت مردمی در انتخابات برنامه ریزی و انجام گرفته است.

محمدطیب صحرایی تصریح کرد: حضور رأی اولی‌ها و دانشجویان شور و نشاط خاصی به انتخابات می‌دهد و پیشران حضور حداکثری در انتخابات است.

وی ادامه داد: مسأله‌ای که لازم است همه گروه‌های مردمی و مسئولان در کنار افزایش مشارکت به آن توجه کنند انتخاب آگاهانه است که اهمیت ویژه‌ای دارد.

استاندار کرمانشاه با اشاره به سخنی از امام خمینی (ره) در خصوص اینکه میزان رأی ملت است، خاطرنشان کرد: در انتخابات پیش رو اصل بی طرفی توسط مجریان باید با دقت اجرا شود و هیچ مدیری اجازه ورود جانبدارانه یا مخالفت با هیچیک از نامزدهای انتخاباتی را ندارد.

حمیدرضا کریمی دادستان کرمانشاه نیز با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال اصلاحاتی در قانون انتخابات در مجلس به تصویب رسید که یکی از آنها شکل گیری ستادهای پیشگیری از جرایم حوزه انتخابات بود.

وی با بیان اینکه دستگاه قضائی متولی اجرای این بخش از قانون انتخابات در کشور است، افزود: به این منظور ستادهای پیشگیری از وقوع جرم انتخابات در دادگستری‌های استان و شهرستان‌ها شکل گرفته است.

۱.۶۶ میلیون نفر واجد شرایط رای در کرمانشاه/ تلاش  مجازی نامزدها

دادستان کرمانشاه تصریح کرد: در این ستادها پیشگیری از جرایم حوزه انتخاباتی سه مرحله پیشگیری از جرایم و تخلفات پیش از انتخابات، تخلفات حین انتخابات و جرایم و تخلفات پس از برگزاری انتخابات خواهد بود.

وی با بیان اینکه عمده این جرایم مربوط به تبلیغات زودهنگام کاندیدها است، تاکید کرد: بخشی از این تبلیغات در فضای مجازی و تخریب نامزدهای احتمالی است که این امور می‌تواند فضایی را فراهم کند که یک رقابت سالم را زیر سوال ببرد از این برای ما برای اینکه یک حضور پرشور همراه با صیانت از آرای مردم و عدالت انتخاباتی را بتوانیم به درستی تبیین کنیم.

ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی را در استان تشکیل داده‌ایم

وی متذکر شد: در این جلسات بر ظرفیت مهم بزرگان و متنفذین، اقدامات پیشگیرانه در خصوص خرید و فروش آرا، توجیه و ارشاد مسئولین در خودداری از طرفداری جناح خاص و انسجام و هماهنگی نهادهای امنیتی تأکید شده است.

دادستان کرمانشاه با بیان اینکه طبق قانون جدید انتخابات در مورد هزینه‌های تبلیغاتی کاندیداها باید شفافیت صورت گیرد، اعلام کرد: بر اساس قانون کاندیدا موظف است شماره حساب بانکی خود را معرفی تا مورد رصد قرار گیرد و همچنین به موجب این قانون، در ستادهای انتخاباتی کاندیداها اگر تخلفی صورت گیرد و شرایطی باشد که به نوعی به عنوان جرم محسوب شود علاوه بر کسانی که مرتکب تخلف شده‌اند نامزدها نیز دارای مسئولیت کیفری هستند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه علاوه بر دستگاه قضائی سایر دستگاه‌ها نیز وظیفه پیشگیری از وقوع جرم در انتخابات را دارند، گفت: انتظار می‌رود هر یک از بخش‌ها به وظایف قانونی خود در انتخابات عمل کنند تا شاهد کمترین تخلفات در پیش، حین و پس از برگزاری انتخابات باشیم، باید متولیان مراقبت جدی داشته باشند برای اینکه اگر تخلفی انجام و برخورد قانونی هم با آن انجام شود آثار منفی ایجاد شده به راحتی از اذهان مردم پاک نخواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت انتخابات و مشارکت حداکثری مردم در آن اشاره کرد و افزود: یکی از افتخارات مهم جمهوری اسلامی، پایبندی به دموکراسی واقعی و راهبرد مردم سالاری دینی است لذا اگر در دنیای امروز مراجعه به رأی مردم و اصل دموکراسی، بیشتر تشریفاتی و اغلب به پوششی برای دستیابی به قدرت و ثروت شباهت دارد، اما در نظام برخاسته از انقلاب شکوهمند اسلامی و اراده ملت غیور ایران که مبتنی بر اصول و ارزشهای مکتبی و دینی است.

منبع: مـهر