به گزارش زیرنویس به نقل از ایرنا، جلیل سالاری روز چهارشنبه در حاشیه بهره‌برداری و کلنگ‌زنی هشت طرح صنعتی و زیست محیطی پالایشگاه آبادان اظهار کرد: در ۹ ماهه سال جاری، بیش از ۱۰۲ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده از طریق خطوط لوله نفت کشور به مبادی مصرف منتقل شده که از این میان […]

به گزارش زیرنویس به نقل از ایرنا، جلیل سالاری روز چهارشنبه در حاشیه بهره‌برداری و کلنگ‌زنی هشت طرح صنعتی و زیست محیطی پالایشگاه آبادان اظهار کرد: در ۹ ماهه سال جاری، بیش از ۱۰۲ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده از طریق خطوط لوله نفت کشور به مبادی مصرف منتقل شده که از این میان ۵۳ میلیارد لیتر نفت خام و ۴۹.۳ میلیارد لیتر فرآورده نفتی بود.

وی بیان کرد: همچنین در بازه زمانی ۹ ماهه سال‌جاری ۲ میلیارد و ۵۱۷ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌های کشور ارسال شده است.

معاون وزیر نفت گفت: انتقال نفت و فرآورده کشور در ۹ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رشد ۴.۵ درصدی و در مقایسه با شروع به کار دولت سیزدهم، رشد هفت درصدی را نشان می‌دهد.

سالاری افزود: انتقال این مقدار نفت و فرآورده از طریق خطوط لوله کشور معادل تردد بیش از چهار میلیون تانکر نفت‌کش ۲۵ هزار لیتری در کشور است که صرفه‌جویی افزون بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتری در مصرف نفت‌گاز، صرفه‌جویی ارزی ۸۱۵ میلیون دلاری، تداوم ایمنی، کاهش خطرات جاده‌ای و زیست محیطی را در کشور به‌دنبال داشته است.

وی گفت: در زمینه تولید، استاندارد ما بیش از استاندارد جهانی و حتی تا سه برابر است و حدود ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین و ۲۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در کشور مصرف می‌شود که رقم بالایی به نظر می‌آید و نیازمند بهینه‌سازی است.

معاون وزیر نفت احداث پالایشگاه‌های نو و کیفی‌سازی را همسو با موازات تولید بنزین خواستار شد و گفت: در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی باید گام‌های جدی برداشته شود و طرح‌هایی در زمینه کیفی‌سازی و تولید و استفاده از خودروهای هیبریدی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌های پالایشی برای تثبیت ظرفیت تولید بنزین و رسیدن به رقم ۱۳۰ میلیون لیتر در روز در نظر گرفته شده است.

سالاری با اشاره به صدور خدمات فنی و مهندسی گفت: شرکت ملی پالایش پخش امروز در حوزه برون مرزی تعمیرات اساسی را در کشور ونزوئلا انجام می‌دهد و بیش از یک و ۶ دهم کالا از شرکت‌های دانش بنیان به ونزوئلا منتقل شده است.

وی افزود: پالایشگاهی که در ونزوئلا توسط ایران در حال تعمیر است روزی در اختیار آمریکا بود، ولی امروز با تجهیزات ایرانی در حال تعمیر است.

وی افزود: کالاهای ساخت داخل را به آنجا بردیم و با تولیدات داخلی از جمله کاتالیست ایرانی نه تنها نیازهای خودمان بلکه نیازهای پالایشگاه‌های فراسرزمینی را نیز برطرف می‌کنیم.

معاون وزیر نفت با اشاره به طرح‌های پالایشگاه آبادان گفت: در ۲ ماه آینده با بهره‌برداری از بخش دوم فاز ۲ پالایشگاه آبادان به دستاورد پنج میلیون یورویی نفت و گاز خواهیم رسید ضمن اینکه ۲ میلیون لیتر به تولید بنزین کشور اضافه خواهد کرد.

سالاری گفت: به موازات این دستاورد، نیاز به ایجاد زیرساخت در پالایشگاه آبادان احساس میشد که باید با فراهم کردن زمینه ذخیره سازی، برای هفت تا ۱۰ روز ال پی جی داشته باشیم.

وی بیان کرد: پالایشگاه آبادان روزی بیش از ۴۵ درصد نفت و کوره تولید می‌کرد که اکنون این عدد به ۳۸ درصد رسیده و قرار است به ۱۰ درصد کاهش یابد، اما برای رسیدن به این مهم باید طرح‌های توسعه در آن افزایش یابد.

وی گفت: اعتبارات لازم از سوی وزارت نفت برای تکمیل فازهای ۲ و چهار پیش‌بینی شده که از ابتدای سال آینده، این طرح‌ها تداوم پیدا خواهند کرد و ظرفیت تولید در این پالایشگاه به ۴۵۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

سالاری با اشاره به اشتغال‌زایی پایدار در پالایشگاه آبادان گفت: با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای در این پالایشگاه، اشتغال دائمی ایجاد می‌شود.

وی اظهار کرد:جلوگیری از خام فروشی مورد تاکید مقام معظم رهبری است که در این راستا تولید را هدف قرار دادیم و سرمایه گذاری را در خارج کشور انجام می‌دهیم.

پالایشگاه نفت آبادان یکی از بزرگترین پالایشگاه ایران است که فرآورده‌هایی همچون گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، انواع روغن موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال‌های نفتی، گوگرد، نفتای (خوراک آروماتیک پتروشیمی بندرامام) تولید می‌کند.

این پالایشگاه به عنوان قدیمی‌ترین مجتمع پالایشگاهی کشور ۲۵ درصد سوخت مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.

ساخت این پالایشگاه در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی به پایان رسید و تا آغاز جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹، بزرگترین پالایشگاه دنیا با ظرفیت تصفیه ۶۲۸ هزار بشکه نفت در روز به شمار می‌رفت.