زیرنویس، گروه استان‌ها: دستاوردهای انقلاب اسلامی در کرانه دریای خزر بیش از دیگر مناطق مشهود بوده و مازندران قبل از انقلاب اسلامی فقط یک بندر داشت و به برکت فجر انقلاب اسلامی ایران دو بندر دیگر در آن احداث شده است. در حال حاضر ظرفیت بنادر مازندران شامل امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار بیش از ۱۰ […]

زیرنویس، گروه استان‌ها: دستاوردهای انقلاب اسلامی در کرانه دریای خزر بیش از دیگر مناطق مشهود بوده و مازندران قبل از انقلاب اسلامی فقط یک بندر داشت و به برکت فجر انقلاب اسلامی ایران دو بندر دیگر در آن احداث شده است.

در حال حاضر ظرفیت بنادر مازندران شامل امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار بیش از ۱۰ میلیون تن رسیده این در حالی که قبل از انقلاب اسلامی فقط بندر نوشهر با امکانات محدود و با کاربری تفریحی فعال بود و روند توسعه بنادر در سال‌های بعد از انقلاب سبب شده تا مازندران به هاب تجاری در کریدور شمال جنوب تبدیل شود.

بندر نوشهر قدیمی ترین بندر مازندران و شمال به شمار می‌رود و فقط در سال جاری بیش از یک میلیون تن انواع کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شد و رکورد تخلیه کشتی‌ها در سال جاری در این بندر شکسته شد.

سعید کیا کجوری مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران با بیان اینکه مجموعه عملکرد ما در سال‌جاری یک میلیون و ۲۲۵ هزار تن بوده است، گفت: این آمار نسبت به سال‌های گذشته ۷۹ درصد افزایش داشته و این افزایش مربوط به فعالیت‌های بنادر نوشهر و فریدونکنار است.

رشد پهلوگیری کشتی‌ها در بنادر مازندران

وی با اشاره به اینکه ۹۱۵ هزار تن در بندر نوشهر و ۳۱۰ هزار تن در بندر فریدونکنار تخلیه و بارگیری شده است، افزود: ۳۹۷ فروند کشتی وارد این دو بندر شد.

کیا کجوری با اعلام اینکه نسبت به سال گذشته ۲۳۹ فروند کشتی وارد استان شده است، تصریح کرد: ۶۶ درصد از تعداد کشتی‌ها افزایش داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم تخلیه و بارگیری انواع کالاها در بنادر نوشهر و فریدونکنار به میزان ۲ میلیون و ۴۹۳ هزار تن بوده است، خاطرنشان کرد: لایروبی بنادر فریدونکنار و نوشهر حدود ۹۰۰ هزار متر مکعب بوده است.

سیر تحول در بنادر/ مازندران هاب تجارت در کریدور شمال - جنوب

این مسؤول با بیان اینکه پروژه راه‌های دسترسی اختصاصی بندر نوشهر به کمربندی با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان با ۸۱ درصد پیشرفت انجام شده است، بیان کرد: احداث ساختمان مرجع دریایی بندر فریدونکنار با اعتبار اولیه ۵۶ میلیارد تومان انجام شد که پیشرفت ۱۰۰ درصد داشته است.

وی با اذعان به اینکه پروژه تفکیک آبرسانی و آتش نشانی محوطه‌های بندر نوشهر با استفاده از آب دریا با اعتبار اولیه ۵۵ میلیارد تومان پیشرفت ۱۰۰ درصدی داشته است، ادامه داد: پروژه تأمین برق ساحلی برای تجهیزات خشکی و کشتی‌های پهلو گرفته در بندر نوشهر با اعتبار ۳۵ میلیارد تومان با ۹۴ درصد پیشرفت انجام شده است و تا چند روز آینده قابل افتتاح خواهد بود.

کیا کجوری با بیان اینکه در دولت سیزدهم انعقاد قرارداد احداث تولید تجهیزات آزمایشگاهی در منطقه ویژه نوشهر صورت گرفت، گفت: این قرارداد در یک زمین مساحت ۸ هزار متر قابلیت اجرا دارد و حدود ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و ۲۱۰ نفر اشتغال خواهد داشت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با تاکید بر اینکه امضا قرارداد ساخت و احداث سایت گردشگری دریایی در بندر فریدونکنار انجام شده است، اظهار کرد: هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری این پروژه بوده و یکی از امتیازات ویژه این طرح، گردشگری دریایی با استفاده از تجهیزات به روز و استاندارد دریایی در این پروژه است.

هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری این پروژه بوده و یکی از امتیازات ویژه این طرح، گردشگری دریایی با استفاده از تجهیزات به روز و استاندارد دریایی در این پروژه است

وی با اشاره به اینکه ما می‌توانیم برای اولین بار در دریای خزر، شناورهای استاندارد سفرهای دریایی را به کار گیریم، یادآور شد: بعد از انقلاب بیشترین اقدامات در بخش دریا صورت گرفته است.

این مسؤول با تاکید بر اینکه ما قبل از انقلاب در مازندران فقط بندر نوشهر را داشتیم، بیان کرد: با توجه به اینکه سازه‌های دریایی سازه‌های بسیار گران قیمت و پر هزینه هستند، بندر امیرآباد بزرگترین بندر ایرانی دریای خزر به بهره برداری رسید.

در قبل از انقلاب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نداشتیم و سرمایه گذاری‌هایی که اکنون در بنادر انجام شده بخش اعظمی از توان انبارش بنادر را بخش خصوصی احیا و اجرا کرده است. تبدیل بندر نوشهر به منطقه ویژه اقتصادی، احداث سیلوی غلات در بخش خصوصی، افزایش مساحت بندر نوشهر از ۱۷ هکتار به ۴۵ هکتار، ایجاد ۲ پست اسکله در بندر ترکمن، احداث پروژه راه دسترسی در بندر نوشهر، ایجاد تجهیزات لایروبی در دریای خزر، ارتقا بندر نوشهر، احداث ترمینال مسافری، تجهیز بنادر خزر به شناورها و به روز شدن تجهیزات بنادر دریای خزر از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

بندر امیر آباد نیز به عنوان بندر نسل سوم کشور محسوب می‌شود که توان و ظرفیت تجاری مازندران را چند برابر رشد داشته و نام استان را در حوزه تجارت در کشورهای منطقه و اوراسیا طنین انداز کرده است.

سیر تحول در بنادر/ مازندران هاب تجارت در کریدور شمال - جنوب

محمد علی موسی پور مدیرکل منطقه ویژه اقتصادی و بندر امیرآباد با بیان اینکه بندر امیرآباد به عنوان فعل خواستن و توانستن است، گفت: در سال ۱۳۷۵ این بندر عملیات خود را شروع کرد و امروز به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی شمال کشور، بزرگترین بندر در حاشیه خزر و نگین درخشان در کریدور شمال جنوب شناخته می‌شود.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بندر امیرآباد دارای ۱۵ پست اسکله و هزار و ۶۰ هکتار اراضی پشتیبانی به عنوان سریع‌ترین، ارزان‌ترین و ایمن ترین بندر در کل حاشیه خزر است، افزود: تنها بندری است که به خط ریلی وصل است.

موسی پور با عنوان اینکه بندر امیرآباد حلقه طلایی کریدور شمال جنوب است، خاطرنشان کرد: ۱۰ انبار با ظرفیت ۷۲ هزار متر مربع، سیلو با ظرفیت ۴۷۰ هزار تن و مخازن روغن با ظرفیت ۸۵ هزار تن در بندر امیرآباد وجود دارد.

رکورد ۲۷ ساله تخلیه و بارگیری شکسته می‌شود

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم در ۲۲ بهمن امسال رکورد ۲۷ ساله حوزه تخلیه و بارگیری را در بندر امیرآباد داشته باشیم، تصریح کرد: ظرفیت عملیاتی در ۲۲ بهمن امسال بیش از ۴.۵ میلیون تن خواهد شد که در کل دوران یک رکورد محسوب می‌شود.

این مسؤول با بیان اینکه امیرآباد به همراه بندر پایانه نفتی شمال ظرفیت ۱۸ میلیون تن را دارد، بیان کرد: یک ظرفیت نهفته ۱۰ میلیون تنی نفتی را در کنار خود داریم و ظرفیتی است که به عنوان دستاورد نظام به عنوان یک شاخص می‌توان از آن نام برد.

موسی پور با بیان اینکه میزان آماده به کاری تجهیزات دریایی بیش از ۹۵ درصد است، گفت: خرید و نصب رادار ساحلی و طراحی و ساخت دسته مانور موتورهای رانش لایروبی از شاخص‌های بزرگ در حوزه تأمین و نگهداری تجهیزات انجام شده است.

وی گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۴۵۰ برنامه عملیاتی را برنامه ریزی کردیم و با ضریب ۹۸ درصد کارایی این برنامه‌ها عملیاتی شده است.

موسی پور با اعلام اینکه تخلیه و بارگیری، جذب سرمایه گذار خارجی، تولید ارزش افزوده و توسعه اشتغال پایدار از وظیفه حاکمیتی ما است، یادآور شد: ۴۴ درصد در حوزه تخلیه و بارگیری و بیش از ۵۴ درصد در حوزه حمل و نقل جاده‌ای رشد داشتیم.

مازندران به برکت انقلاب اسلامی و دستاوردهای به دست آمده در حوزه‌های مختلف قابل قیاس با دوران قبل از پیروزی نیست و این استان با پیشرفت‌های شگرفی مواجه شده است.

منبع: مـهر