پیامبر (ص) و بعثت از منظر دانشمندان غیر مسلمان چگونه توصیف شده است؟
پیامبر (ص) و بعثت از منظر دانشمندان غیر مسلمان چگونه توصیف شده است؟

اگر چه برخی از مستشرقان با پوشاندن حقایق و آثار تمدنی بعثت رسول الله (ص) در جهان، سعی در دشمنی با اسلام و ستیز با مسلمانان را راه انداختند و جنگ‌هایی علیه اسلام ساختند و با این خشونت گرایی اسلام و رسول مهربان الهی را به خشونت و دین اسلام را دین خشونت وجنگ معرفی […]

- پیامبر (ص) و بعثت از منظر دانشمندان غیر مسلمان چگونه توصیف شده است؟

اگر چه برخی از مستشرقان با پوشاندن حقایق و آثار تمدنی بعثت رسول الله (ص) در جهان، سعی در دشمنی با اسلام و ستیز با مسلمانان را راه انداختند و جنگ‌هایی علیه اسلام ساختند و با این خشونت گرایی اسلام و رسول مهربان الهی را به خشونت و دین اسلام را دین خشونت وجنگ معرفی نمودند، اما در عین حال بسیاری از آنان که با مطالعه سیره واحوال رسول خدا و قرآن کریم به عظمت این دین و به بی‌نظیر بودن شخصیت رسول الهی پی برده و به آن پرداخته و از گفتن حقیقت ابایی نداشته‌اند و در این زمینه کتاب‌ها و رسالات علمی نگاشته‌اند که به چند نمونه در اینجا اشاره می‌شود.

رسول خدا (ص) نور هدایت

دکتر کارلایل، نویسنده انگلیسی در مورد شخصیت و تاریخ زندگی پیامبر اکرم صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله مقاله مفصلی دارد. در بخشی از این مقاله آمده است: «امروز یکی از بزرگ‏ترین ننگ‏ هاست که کسی از مردم این دوره، به مطالبی گوش دهد که از آن‏ها گمان رود دین اسلام، بی ‏اساس و پیامبر او محمد صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله دروغگو بوده است و بر ماست که علیه این اقوال بی‏ معنا و خجالت‏ آور، قیام کنیم و با این آرای سخیف در جنگ باشیم. زیرا رسالتی را که آن پیامبر آورده هنوز نور هدایتی است که صد‌ها میلیون مسلمان در پرتو آن زندگی می‏ کنند. پس بر ما لازم است که قبل از هر اقدامی، به گفته ‏اش گوش فرا دهیم. محمد صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله بخشی از زندگانی و ابدیت است که دل طبیعت، آن را آشکار ساخت و، چون ظهور و تجلی کرد، مانند فروغی بود که عالم از آن روشنی گرفت».

محمد (ص) مظهر فروتنی و مهربانی

ویلیام مایر، نویسنده مشهور انگلستان، پیامبر گرامی صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله را مظهر فروتنی، مهربانی و بخشش دانسته، چنین می‏ گوید: «از صفات برجسته محمد صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله که سزاوار همه‏ گونه تقدیر و در خور تمجید است، دقت و احترامی است که درباره یاران خود، حتی پست ‏ترین آن‏ها معمول می‏داشته است. آری، فروتنی و مهربانی و انسانیت و جود و بخشش، در وجودش ریشه دوانده بود و موجب شدت علاقه و محبت اطرافیانش به او شده بود. اصولاً از گفتن کلمه «نه» در موقع خواهش دیگران، بی ‏اندازه بیزار بود و اگر نمی‏ توانست حاجت درخواست‌کننده را برآورده سازد، خاموشی را بر پاسخ منفی دادن ترجیح می ‏داد… هیچ ‏وقت جز برای خدا و در راه او به احدی زیانی نرساند».

محمد (ص) صاحب اخلاق نیکو و سرشت زیبا

گروسه، نویسنده معروف فرانسوی، حضرت پیامبر اکرم صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله را دارای اخلاق نیکو و جوانمردی دانسته، چنین می ‏نویسد: «وقتی محمد صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله قیام کرد، جوانی بود بزرگوار و جوانمرد و با شهامت، که سطح فکرش خیلی بالاتر از محیطی بود که در آن زندگی می ‏کرد. او با اخلاق نیکویش توانست عرب‏ هایی را که سرگرم پرستش بت بودند و در تعصب و جاهلیت به سر می ‏بردند، به عبادت خدای یگانه راهنمایی کند و در پرتو حکومت متحد دموکراسی خود، به هرج و مرج و خون‏ریزی و تفرقه خاتمه دهد و عادات و صفات نکوهیده آن‏ها را در ردیف ملل وحشی قرارشان می‏ داد، تغییر دهد و به اخلاق نیکو و صفات عالی مبّدل سازد».

مقام و منزلت ممتاز محمد (ص)

مارکس درباره پیامبر اکرم صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله و بعثت آن حضرت چنین می‏ گوید: «محمد صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله اولین پیغمبری است که تمام گفته ‏هایش پس از رحلتش ضبط و تدوین شده است واز همین‏جا، شخص می‏ تواند به مقام و منزلت ممتازی که به دست آورده، پی ببرد و دریابد که احادیث و اقوالش، چه پایه ‏ای از صحت و دقت و درستی را حایز است. حقیقت غیر قابل انکار این است که مبعوث شد تا رسالتی را که خلاصه رسالات سابق و مافوق آن‏ها بود، برای عالم بیاورد. بنابراین، رسالت او دستور ثابتی است برای عالم و آن‏چه محمد صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله آورده یا گفته، با ذوق و فهم امروزی مطابق است».

محمد (ص) سزاوار اکرام و احترام

تولستوی، نویسنده برجسته روسی، پیامبر اکرم صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله را شایسته هر گونه اکرام و احترام دانسته، در وصفش چنین می ‏گوید: «شکی نیست که محمد صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله از مردان بزرگ و مصلحانی است که در حقیقت خدمت بزرگی به بشر کرده است. همین برای فخر او کافی است که یک ملتی را به نور حق هدایت نمود و آن را وادار کرد که به صلح و آسایش و آرامش بگراید و راه ترقی و مدنیت را به رویش باز کرد. بدیهی است آن‏چه کرده، عمل عظیمی است که فقط از شخص قوی و با عزمی ساخته است و چنین شخصی، الحقّ سزاوار همه ‏گونه اکرام و احترام است».

محمد (ص) مظهر راستگویی و خلق نیک

پروفسور مونته، استاد دانشکده ژنو در رشته زبان‏ های شرقی، درباره ویژگی شخصیتی پیامبر اکرم صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله از جمله صفات صداقت و صراحت آن بزرگوار، چنین اظهار نظر کرده است: «محمد صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله دارای اخلاق بسیار عالی و رفتار نیکو و در داوری خود راستگو بوده است. ظاهرترین صفاتش، صحت داوری و صراحت گفتار و معتقد بودن به گفتار و کردار خود می ‏باشد و روش دین محمد صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله با آن اخلاص شدیدی که از آن نمایان است، هر محقق و کنجکاو بی ‏غرضی را متعجب و مبهوت می‏ کند».

محمد (ص) خاتم پیامبران

دکتر لورا فالیبری، دانشمند ایتالیایی درباره حضرت رسول اکرم صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله چنین اظهار نظر کرده است: «شکی نیست که در قرون وسطا، دروغ‏ ها و تهمت‏ های زیادی به محمد صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله دیانت او نسبت می ‏دادند، ولی در این دوره، این قبیل دشمنی‏ ها بسیار کاهش یافته است و مردمی که طالب حقیقت هستند، فهمیده ‏اند که محمد صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله کسی است که عالم را منقلب کرده و خاتم پیامبران است».

دعوت محمد صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله

گوستاو لبون، درباره پیامبر گرامی اسلام صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله و دعوت آن حضرت چنین می‏گوید: «اطاعتی را که محمد صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله از یاران و پیروان خود دید، برای هیچ فاتح و فرمانده و پادشاهی میسر نشد. او اخلاقِ نیک و حکمتی بی‏مانند و دلی پر از مهر و رحمت داشت. عقل محمد صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله از بزرگ‏ترین عقول بشری و آرای او، از محکم ‏ترین آرا بوده است… دعوت محمد صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله ارکان جهان را متزلزل نمود و بر قسمت مهمی از آن مستولی گردید».

نفوذ معنوی و تحریم استعمال الکل توسط محمد (ص)

لیک، استاد دانشگاه فرانسه، درباره نفوذ معنوی پیامبر گرامی اسلام صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله می ‏گوید: «یکی از تعالیم بی‏ مانند پیغمبر بزرگوار به مردم، تحریم استعمال مواد الکلی است که به واسطه آن، در مدت چهارده قرن، میلیون‏ ها انسان را از شر این سّم کشنده که خود مخترع آن بودند، نجات داد و همین دستور، یکی از معجزات دین محمد صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله است. ما به چشم خود دیدیم که آمریکا برای تحریم الکل، چه کوشش ‏های بیهوده‏ای نمود و نتیجه ‏ای نگرفت؛ ولی محمد صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله با آن نفوذ معنوی و قوه ادبی، توانست پیروان خود را از نوشیدن این مایع مهلک باز دارد».

شخصیت جهانی محمد (ص)

مسیو ژان سوئیسی، نویسنده و دانشمند بزرگ قرن بیستم، درباره حضرت پیامبر صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله چنین می‏ گوید: «انسان هر قدر بیش‏تر به روش زندگانی و اخلاق محمد صلی ‏الله ‏علیه‏ و‏آله پی می‏ برد با این که چهارده قرن از بعثت آن گذشته است، می ‏تواند علت توجه و علاقه میلیون‏ ها انسان را به این شخصیت جهانی درک کند و ملتفت می‏ شود که برای چه، محبت و علاقه آن مرد خدا در دل‏ های آن‏ها تا آن اندازه بوده که جان در راهش داده ‏اند و او را تا آن پایه، بزرگ و قابل ستایش دانسته ‏اند».

اوصافی که جمعی از مستشرقان و بزرگان مسیحت از رسول الهی (ص) پس از مطالعه وتحقیق نگاشته‌اند خود بهترین و زیباترین نمونه بر حقانیت اسلام است که بسیاری از آنان را به دین اسلام گرویده‌اند. برخی از مستشرقان از تاثیرات گسترده تمدنی اسلام بر تمدن جهانی آن تصریح نموده و یکی از عوامل مهم ترقی و پیشرفت تمدن بشری را دین اسلام و آموزه‌های محمد (ص) بر شمرده‌اند، اما در روزگار ما دشمنان اسلام همواره سعی کردند با نفوذ به جمعیت مسلمانان و مطالعه شناخت گسل‌ها در میان آنان به سرمایه گذاری جهت ساختن گروه‌های، چون داعش والقاعده و داعش نموده‌اند تا چهره حقیقی اسلام و پیامبرخاتم (ص) را تاریک کنند، اما نتوانستند در این مسیر نیز موفق باشند.

سرانجام ندای محمد و پیام سعادت بخش او تمام جهان را فرا گرفته و فرزند برومندش مهدی موعود امم و ملل از پرده غیبت بدر آید و بشریت را به راه محمد (ص) دعوت نموده و حجت بر همگان تمام نماید.

منبع: قدس آنلاین

+