چرا تکلیف میراسماعیلی با جودو شفاف‌سازی نمی‌شود؟
چرا تکلیف میراسماعیلی با جودو شفاف‌سازی نمی‌شود؟

ماجرای رفت و آمد عجیب و غریب آرش میراسماعیلی (رئیس برکنار شده فدراسیون جودو) این روزها که او دوباره با در دست داشتن حکم قضایی و بدون اینکه رضایت مجموعه تصمیم‌ساز ورزش کشور را پشت سر خود داشته باشد روی صندلی‌ ریاست جودو نشسته است، تبدیل شده به تراژدی تلخ که گویا پایانی هم برای آن نمی‌شود پیش‌بینی کرد

به گزارش زیرنویس، ماجرای رفت و آمد عجیب و غریب آرش میراسماعیلی (رئیس برکنار شده فدراسیون جودو) این روزها که او دوباره با در دست داشتن حکم قضایی و بدون اینکه رضایت مجموعه تصمیم‌ساز ورزش کشور را پشت سر خود داشته باشد روی صندلی‌ ریاست جودو نشسته است، تبدیل شده به تراژدی تلخ که گویا پایانی هم برای آن نمی‌شود پیش‌بینی کرد! میراسماعیلی در حالی که پریچهره به‌عنوان سرپرست فدراسیون جودو با حکم وزارت ورزش و جوانان هدایت جودو را دست گرفته بود تا شرایط را مجدداً برای برگزاری مجمع انتخاباتی جدید مهیا کند، بدون دعوت به فدراسیون برگشت و در شرایطی که گفته می‌شود هنوز حق امضای او در اتوماسیون رسمی اداری این فدراسیون بسته است و در دسترس او قرار ندارد، به‌صورت دستی کارهایش را به سبک و سیاق قدیم پیش می‌برد! نکته جالب توجه در این ماجرا، «سکوت تعجب برانگیز» مجموعه تصمیم‌‌ساز ورزش کشور در قبال بازگشت بدون دعوت رئیس برکنارشده فدراسیون جودو است! سکوتی که موجب شده در آستانه پایان محرومیت ۴ ساله بین‌المللی جودو و اعزام تیم ملی بزرگسالان به بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ هانگژوی چین، مجموعه جودوی ایران همچنان در بلاتکلیفی بین زمین و آسمان به حال خود رها شود!

یک صندلی با ۲ مسئول!

اواسط خردادماه جاری بود که وزیر سابق ورزش و جوانان با صدور حکمی پس از برکنارشدن میراسماعیلی به‌خاطر مشکلات قضایی که او داشت، نصرالله پریچهره یکی از مدیران باسابقه ورزش کشور را به‌عنوان جایگزین او و سرپرست فدراسیون جودو برای دست گرفتن سکان هدایت این مجموعه منصوب کرد. پریچهره هم بلافاصله بعد از انتصابش به‌عنوان سرپرست جودو، کار را دست گرفت و با صدور احکامی برخی تغییرات مدیریتی را در ساختار کهنه این فدراسیون ایجاد کرد. پریچهره به‌عنوان سرپرست این فدراسیون منصوب شده بود تا شرایط را برای برگزاری مجمع انتخاباتی جدید در این مجموعه فراهم کند. همه چیز هم تقریباً داشت مسیر قانونی و درست خودش را طی می‌کرد. آرامشی نسبی هم در جودو (بعد از حواشی که در روزهای پایانی حضور آرش میراسماعیلی در فدراسیون و مجموعه جودوی ایران را فرا گرفته بود) ایجاد شده بود و همه چیز مهیای اعلام پایان تاریخ محرومیت ۴ ساله جهانی جودو و اعزام تیم ملی به بازی‌های آسیایی چین بود. اما به یکباره حضور سرزده آرش میراسماعیلی در فدراسیون با همراهی تعدادی از رؤسای هیأت‌های جودو و حکم قضایی که اثبات کننده رد اتهاماتی بود که به او نسبت داده شده بود، باعث شد تا بار دیگر آرامش از این مجموعه رخت بربسته و حواشی دوباره گریبان این مجموعه را بگیرد! حالا یک صندلی ریاست در فدراسیون جودو وجود دارد که از سویی آن را آرش میراسماعیلی رئیس پیشین فدراسیون به سمت خود می‌کشد و از سوی دیگر نیز این صندلی در اختیار نصرالله پریچهره است که با حکم قانونی وزارت ورزش و جوانان سرپرست جودو است. سرپرستی که طبق قانون وظیفه دارد شرایط را برای برگزاری مجمع انتخاباتی این فدراسیون فراهم کند. اما در شرایط فعلی آرش میراسماعیلی با توپ پر به فدراسیونی که چندی پیش از آن با شرایطی نامطلوب وداع کرده بود، برگشته و طوری روی صندلی ریاست نشسته است که گویی اصلاً آب از آب در سیستم مدیریتی جودو تکان نخورده و همین یکی دوماه پیش نه خانی آمده است و نه خانی رفته است!

چرا تکلیف میراسماعیلی با جودو شفاف‌سازی نمی‌شود؟

نکته گنگ و مبهمی که هم اهالی ورزش کشور و هم خانواده جودوی ایران را مدتی است در بلاتکلیفی و ابهام نگه داشته است، عدم شفاف‌سازی بازگشت دوباره میراسماعیلی و نشستن او روی کرسی ریاست فدراسیون جودو است که مدتی پیش اعتبارش به‌خاطر حواشی و اتهامات قضایی که به او نسبت داده بودند سلب شده بود! حالا سؤال از مسئولان ورزش کشور در این شرایط گنگ و مبهم به‌وجود آمده در مجموعه جودوی ایران این است که اولاً اگر قرار به بازگشت آرش میراسماعیلی به جودو بود اصلاً چرا او را با آن شرایط نامطلوب و تلخ از ریاست فدراسیون جودو کنار گذاشتیم؟ اگر می‌دانستیم که قرار است میراسماعیلی به این سرعت از بند اتهامات قضایی که به او نسبت داده شده است، خلاص شده و تبرئه شود، چرا آن برخوردهای تند و بی‌اخلاقی‌ها با او به‌عنوان یک قهرمان ملی صورت گرفت و بلافاصله پریچهره به‌عنوان سرپرست هدایت فدراسیون جودو را دست گرفت؟ یا اینکه اگر همچنان نحوه و نوع بازگشت و حضور مجدد آرش میراسماعیلی مورد وثوق و تأیید قطعی مسئولان ورزش کشور نیست، چرا مسئولان ورزش کشور این استخوان لای زخم را درمان نمی‌کنند و با حل قطعی این شرایط، جودوی ایران را از معلق بودن بین زمین و آسمان خلاص نمی‌کنند؟ چرا صراحتاً مسئولان ورزش کشور قانونی بودن یا نبودن شرایط و وضعیت ادامه حضور میراسماعیلی در فدراسیون جودو را به‌عنوان رئیس این مجموعه تعیین تکلیف نمی‌کنند؟ اتفاقی که موجب شده هم خانواده جودو با چالشی عجیب و مخرب دست و پنجه نرم کنند هم اینکه خود میراسماعیلی با صدور احکام متعدد برای شروع فعالیت چهره‌هایی جدید در سیستم مدیریتی جودوی ایران که سندیت و قانونی بودن آن(بواسطه تأیید نشدن حق امضای میراسماعیلی توسط وزارت ورزش در اتوماسیون اداری) همچنان زیر سؤال است، بر وخامت و بدی حال جودو اضافه کند.

باید منتظر ماند و دید که واکنش تیم سرپرستی جدید وزارت ورزش و جوانان نسبت به وضعیت مبهم و گنگ موجود در فدراسیون جودو و ماجرای رفت و برگشت عجیب میراسماعیلی به این فدراسیون چیست؟ آیا قرار است همچنان شاهد بلاتکلیفی جودو و مشخص نشدن لیدر اصلی مدیریتی این فدراسیون در مجموعه جودو باشیم، یا اینکه وضعیت مدیریتی جودو قبل از خاتمه محرومیت جهانی و اعزام تیم ملی به بازی‌های آسیایی هانگژو تعیین تکلیف می‌شود.

منبع :پارس فوتبال