همایش سالک الی الله  برگزار شد
همایش سالک الی الله  برگزار شد

همایش سالک الی الله با موضوع تبیین سیره و اندیشه اخلاقی، تربیتی و مهدوی «آیت‌الله محمد علی ناصری» با حضور جمعی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه از جمله آیت‌الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، منوچهر صدوقی سها فیلسوف و جمعی دیگر از چهره‌های فرهنگی برگزار شد.

 به نقل از  روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همایش سالک الی الله عصر  روز گذشته شنبه در تهران و در تالار اجتماعات شهید مطهری (ره) انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد و  محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران ویژه این مراسم بود.
آیت‌الله شیخ محمدعلی ناصری، مجتهد، مروج فرهنگ مهدویت و از علمای اخلاق حوزه علمیه اصفهان ۴ شهریور سال گذشته درگذشت؛ ایشان از محضر علمایی همچون محمد کوفی، سیدمحمد کشمیری، شیخ عباس قوچانی، سیدهاشم حداد، سیدجمال‌الدین گلپایگانی، علامه طباطبایی و محمداسماعیل دولابی بهره برده بود.

در این نشست، آیت الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان اولین سخنران با بیان اینکه آیت الله ناصری به درستی نیازهای امروز جوانان را شناخته بودند، گفت: آنچه امروز به درستی در خصوص آن نیازسنجی نشده، موضوع توجه به معنویت جوانان است که آیت الله ناصری به درستی به این خلأ توجه داشتند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به علاقه مندی جوانان به این شخصیت برجسته معنوی ادامه داد: اگر جوانان متوجه شخصیت والای آیت الله ناصری شدند از این جهت بود که ایشان به درستی درک کرده بود که خلا جوانان و مردم در چه امری است و از نظر ایشان آن خلا معنویت و اخلاق بود.

وی با بیان اینکه ما بعد از انقلاب از این دو مولفه غافل شدیم‌، یادآور شد: آنچه سال گذشته در کف خیابان‌ها اتفاق افتاد، ناشی از همین خلا بود و این یعنی امروز جهان نسبت به معنویت و اخلاق تشنه است.

آیت‌الله رشاد معنویت را دین و مکتب‌ اسلام برشمرد و گفت: معنویت آنقدر مهم است که وقتی در کشورهای پیشرفته تنها گوشه‌ای از این معنویت را مطرح می‌کنیم افراد جذب آن می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت سِرّ محبوبیت امثال آیت الله ناصری صحبت کردن با جوانان و توجه به همین نیاز آن ها بود.

وزیر فرهنگ: جوانان باید مفاخری همچون آیت‌الله ناصری را بشناسند

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در همایش سالک الی الله با بیان اینکه ما امروز به شخصیت بزرگی مثل آیت‌الله ناصری که نماد معنویت و دین بودند، نیاز داریم، تاکید کرد: جوانان باید مفاخری همچون آیت الله ناصری را بشناسند.

اسماعیلی افزود: این افراد اگر به درستی به جامعه معرفی شوند، می‌توانند محل استقرار دل‌های عموم جامعه باشند همانطور که در حیات مادی‌شان ملجا افراد و عموم جامعه بودند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: خداوند برای این بزرگان مقدر کرده که در حیات و ممات آثار و خیرات‌شان بر مردم جاری شود.

وی آیت الله ناصری را از سرآمدان عرفان روزگار برشمرد و گفت: ایشان حضور قوی و موثری در مسائل اجتماعی و سیاسی داشتند و در واقع به بهانه برخورداری از مراتب عرفانی از حضور و نقش‌آفرینی در مسائل اجتماعی سرباز نمی‌زدند و همواره نقش فعالی در اتفاقات اجتماعی و سیاسی ایفا می‌کردند.

اسماعیلی آیت‌الله ناصری را دلداده نظام جمهوری اسلامی و رهبر حکیم و فرزانه انقلاب توصیف و تاکید کرد: این شخصیت بزرگوار همیشه این مسئله را ابراز می‌کردند چراکه از دلداگان انقلاب اسلامی بودند.

وزیر فرهنگ با ذکر خاطره‌ای از آیت‌الله ناصری ادامه داد: بنده زمانی که اصفهان بودم قبل از انجام سفرحج خدمت ایشان مشرف ‌شدم تا دستورالعمل‌هایی را برای آن سفر از ایشان دریافت کنم.

وی با بیان اینکه بعد از رحلت آیت‌الله ناصری از آقای شالوئی خواستم که چنین جلسه‌ای را در خصوص شخصیت این عارف جلیل‌القدر ترتیب دهند تا هرچه بیشتر یاد ایشان را زنده نگه داریم، یادآورشد: آیت الله ناصری در طول حیات‌ بابرکت خود در عالم تشیع مرجع و محل مراجعه بودند.

اسماعیلی تاکید کرد: بنده افتخار داشتم چندسال در اصفهان در خدمت چنین شخصیت جلیل القدری باشم و در عین حال توفیق داشتم که به بهانه‌های مختلف خدمت ایشان حاضر شوم؛ ایشان همیشه روی گشاده داشتند و دعای‌شان در حق ما خدمت گزاران مردم غنیمت بود.

معصومی لاری: زیست انقلابی در زندگی آیت الله ناصری جریان داشت

همچنین حجت الاسلام سیدمحمد معصومی لاری دبیر همایش« سالک الی الله» در این نشست با اشاره به عدم رضایت آیت‎الله ناصری در برگزاری بزرگداشت در زمان حیاتشان، اظهار داشت: بنده می‌خواهم به بررسی عواملی که موجب برجستگی و جاذبه شخصیت ایشان شد، بپردازم.

حجت الاسلام معصومی لاری افزود: در این زمینه نکته مهم شناخت عمیق و درست ایشان درباره خلا معنویت در زندگی جاری‌ بود.

دبیر همایش« سالک الی الله»  نگاه نافذ، اثرگذاری بسیار و خیرات ایشان در زمان حیات و ممات‌شان را ویژگی مهم دیگری برشمرد و گفت: حضور جدی آیت الله ناصری در مسائل اجتماعی از دیگر نکاتی بود که ایشان را متمایز می‌کرد.

وی تصریح کرد: توجه سخنرانان این نشست به شخصیت ایشان که هم عارف و هم در مسائل اجتماعی فعال بود، نشان دهنده جایگاه ارزشمند این فقیه برجسته است چراکه آنچه در زندگی آیت الله ناصری جریان داشت، زیست انقلابی بود.

تجلیل از بیت آیت‌الله ناصری در پایان همایش سالک الی الله

به گزارش زیرنویس،  در پایان همایش سالک الی الله از فرزند آیت الله ناصری به نمایندگی از بیت ایشان تجلیل شد. در حاشیه این همایش که همزمان با سالروز شهادت امام سجاد (ع) بود نیز حاج صادق آهنگران از مداحان دوره دفاع مقدس هم نوحه خوانی کرد.

همچنین در این مراسم بیت آیت‌الله ناصری از انجمن مفاخر فرهنگی و شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر و قدردانی کردند.

منبع:ایسنا