بازار خودرو با این وعده وزیر رئیسی آرام می‌گیرد؟
بازار خودرو با این وعده وزیر رئیسی آرام می‌گیرد؟

اطلاعات نوشت: عباس علی آبادی که در حاشیه آیین افتتاح خط تولید خودرو «ریرا» شرکت ایران‌ خودرو در جمع خبرنگاران سخن می گفت، اظهار داشت: آنچه که وزارت صنعت دنبال می‌کند توسعه ساخت داخل است از این رو تولیدات باید آنقدر با کیفیت و با قیمت مناسب باشد تا مردم خودرو داخلی را انتخاب کنند. وی […]

- بازار خودرو با این وعده وزیر رئیسی آرام می‌گیرد؟

اطلاعات نوشت: عباس علی آبادی که در حاشیه آیین افتتاح خط تولید خودرو «ریرا» شرکت ایران‌ خودرو در جمع خبرنگاران سخن می گفت، اظهار داشت: آنچه که وزارت صنعت دنبال می‌کند توسعه ساخت داخل است از این رو تولیدات باید آنقدر با کیفیت و با قیمت مناسب باشد تا مردم خودرو داخلی را انتخاب کنند.

وی افزود: دولت تعرفه واردات خودرو را یک درصد قرار داده که نزدیک به صفر است. ضمن اینکه تحولات تکنولوژی باعث کاهش قیمت تجهیزات خودروهای برقی شده به گونه ای که در اول مسیر یک میلیون وات باتری ۳۰۰ یورو بود که اکنون به ۱۰۰ یورو رسیده است.

 وزیر صنعت با اشاره به اینکه دولت با سیاست ها و امتیازها درصدد است تا مردم به سمت خودروهای برقی بروند، گفت: برقی سازی خودروها یک حرکت اقتصادی و کیفی برای بهبود هوای شهر و کاهش مصرف سوخت است و  امروز راه حل، برقی سازی است و همراه با دنیا این موضوع را پیگیری می کنیم.

وی بیان داشت: خودرو برقی هر چند با برق خورشیدی ‌و قیمت آزاد باشد، صرفه جویی در بنزین است. حتی استفاده از خودروهای برقی با برق تجاری هم در مقایسه با سوخت بنزینی ارزان تر خواهد بود و همه نهادها از جمله وزارت نفت و نیرو باید همکاری کنند تا خودروهای برقی به ثمر بنشیند.

علی آبادی با اشاره به اینکه فروش خودروهای وارداتی از طریق سامانه یکپارچه انجام می شود، گفت: بر اساس سیاست های کشور مانعی برای واردات وجود ندارد.

 وی همچنین در مراسم افتتاح خط تولید این خودرو گفت: اولین تحولی که از شما خودروسازان انتظار می‌رود، ایمنی است و اولین گناهی که مرتکب می‌شوید، ایمنی پایین‌ محصول است. خودرویی که ساخته می‌شود باید از هر نظر امن بوده و هیچ ضعفی نداشته باشد.

وزیر صنعت گفت: دنیا در حال تحول در همه صنایع است و این تحول به سرعت هم انجام می‌شود. خودرو برقی آخر تحول نیست؛ بلکه تحول امروز است و ممکن است در آینده نزدیک تحولات بیشتری صورت گیرد؛ چرا که بشر به سرعت به سمت فناوری حرکت می کند و باید با تحولات همراه شد.

وی افزود: در صنعت خودرو، اولین و مهمترین هدف که تحولات را رقم می‌زند، افزایش میزان رضایت ذینفعان است و همه موارد بدان ختم می‌شود. مهمترین ذینفع این صنعت، مشتریان هستند. از این رو باید صدای مشتری را بشنوید و اگر به هر دلیلی راضی نبود، در جهت جلب رضایت آن قدم بردارید .

 این مقام مسئول  ادامه داد: خودروهایی که از کارخانه بیرون می‌آیند بایستی قابلیت اتصال به شبکه‌ را داشته تا آنها را هدایت کند. این موضوع به شدت می‌تواند در بحث ایمنی، کیفیت و موارد دیگر موثر باشد. همچنین خودرو باید هوشمند باشد و این قابلیت را داشته باشد که استفاده از آن برای همه ممکن باشد.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر نکات مهم هم این است که این خودرو تولیدی باید ارتقاپذیر بوده و پلتفرمی داشته باشد که بتوان مدام آن را ارتقا داد. به طور مثال اگر در آینده خودروهای هیدروژنی آمد، بتوان بر پایه آن خودرو هیدروژنی ساخت و در نهایت این خودرو باید قیمتی مناسب و خوب داشته باشد و در اصطلاح نسبت به قیمتی که بر روی آن گذاشته می‌شود، ارزش داشته‌ باشد.

علی آبادی در ادامه‌، تاکید کرد: امروز یکی از راه‌های بهبود اقتصاد حمل‌ونقل، برقی‌سازی است. اگر با قیمت برق فعلی و حتی بیشتر از آن بخواهیم حمل‌ونقل را برقی کنیم، باز هم بسیار به‌صرفه تر و اقتصادی است و حتما هزینه کمتری از هزینه‌های سوخت دارد. با ١٢کیلو وات ساعت شارژ خودروهای برقی‌ می‌توان ۱۰۰ کیلومتر حرکت کرد. در حقیقت بدون اینکه هیچ کار خاصی صورت گیرد، در بالاترین نرخ برق( در حال حاضر ۵۰۰ تومان بشود ۱۰۰۰ تومان یا اصلا ۱۰  هزار و ١۵ هزار تومان) باز هم به صرفه تر از هزینه بنزین و اقتصادی است؛ ضمن اینکه لنت، روغن موتور، فیلتر بنزین، فیلتر و… هم استفاده نمی‌شود و به‌جای این‌ها می‌توان قطعات دیگر ساخت.

وی همچنین تاکید کرد: خودرو در جهان به سمت خودران شدن در حرکت است و خودروسازان بایستی از همین حالا کارگروه‌های آن را تشکیل دهند که در این زمینه (خودروها خودران، اتوبوس‌های خودران و…) فعالیت کنند.

وزیر صنعت در ادامه اظهار داشت: ما در صنعت، اولویت را به صنایعی داده‌ایم که در رفع گلوگاه‌های مردم موثرند. در وهله‌ اول باید گلوگاه‌های کشور را برطرف کنیم و به خاطر آن باید تلاش و جهاد کرد. بایستی تلاش کنیم مردم در هیچ نقطه‌ای بن‌بست نداشته باشند. برای کشور ما تحریم معنا ندارد؛ ما به همت همین مردم و جوانان تا حد امکان بایدگلوگاه‌ها را برطرف کنیم.

وی افزود: پس از آن، از صنایعی حمایت خواهیم کرد که ثروت آفرین هستند. سوم اینکه از تمام صنایعی که اشتغال آفرین با حداکثر بهره‌وری را دارند، حمایت خواهیم کرد.

علی‌آبادی گفت: در بحث تجارت، اولویت اول ما تامین نیاز داخل در جاهایی است که مزیت رقابتی نداریم؛ باید در سرتاسر دنیا بررسی کنیم که کجا کالایی وجود دارد که ما نیاز داریم و مزیت رقابتی بسیار بیشتری وجود دارد و واردات آن به کشور به نفع کشور ماست. همچنین باید صادرات کالاهایی که برایشان مزیت رقابتی داریم را در دستور کار قرار دهیم.

  مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو هم در این مراسم گفت: از تولید خودرو‌های برقی استقبال و برای تولید این خودرو‌ها همه توان خود را بکار خواهیم گرفت.

علیمردان عظیمی از عرضه نخستین خودرو برقی ایران خودرو تا پایان سال آینده به بازار خبر داد و  افزود: اگر سراغ خودرو‌های برقی نرویم در ۵ سال آینده باید ۱۱ میلیارد دلار صرف واردات بنزین به کشور شود.

شایان ذکر است: خودرو “ری را” دارای موتورEF۷P TC است که یک موتور ۱.۷ لیتری توربوشارژ داشته و جدیدترین موتور ایران خودرو و قدرتمندترین موتور تولید داخل به شمار می‌رود .این محصول مجهز به نسل جدید گیربکس اتوماتیک شش سرعته AT  با اهرم تعویض دنده الکترونیک خواهد بودو حداکثر توان موتور آن ۱۶۰ اسب بخار با گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر است.

در همین حال منوچهر منطقی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم گفت: سال آینده ۳۰ هزار خودرو سواری برقی وارد بازار می‌شود.

وی با بیان اینکه از توانمندی تولید خودرو برقی در کشور برخوردار هستیم، گفت: استفاده از این خودروها نیاز به زیرساخت‌هایی از جمله ایستگاه شارژ، ایستگاه نظارت بر عملکرد باطری و همچنین مجموعه خدمات پس از فروش دارد.

منطقی اظهار داشت: پیش بینی می‌شود سال آینده دو خودروساز بزرگ حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار خودرو برقی تولید و به بازار عرضه کنند و تا سال ۱۴۰۴ هم در مجموع ۱۰۰ هزار خودرو برقی و هیبریدی در کشور تولید شود.

معاون وزیر صنعت با اشاره به تولید خودرو برقی در کشور گفت: تعدادی اتوبوس برقی تولید شده و تعدادی هم در حال تولید است.

منبع: اطلاعات انلاین