به گزارش زیرنویس، «سید ناصرالدین عمادی» مشاور و بازرس ویژه رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در امور حفاظت از منابع طبیعی درباره مهمترین وظایف و ماموریت‌های یگان حفاظت منابع طبیعی کشور توضیح داد: با وجود این که از بدو تشکیل سازمان جنگلبانی ایران در سال ۱۳۴۶ که بعدها به سازمان جنگل‌ها، مراتع […]

 

به گزارش زیرنویس، «سید ناصرالدین عمادی» مشاور و بازرس ویژه رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در امور حفاظت از منابع طبیعی درباره مهمترین وظایف و ماموریت‌های یگان حفاظت منابع طبیعی کشور توضیح داد: با وجود این که از بدو تشکیل سازمان جنگلبانی ایران در سال ۱۳۴۶ که بعدها به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و سپس به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تغییر نام داد، یک گارد حفاظتی تحت عنوان یگان جنگلبانی ایران فعال بود، اما نیرویی که امروزه تحت عنوان یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کشور شناخته می‌شود که به صورت مشترک تحت مدیریت پلیس پیشگیری فراجا و سازمان منابع طبیعی قرار دارد، با ماموریت‌ها، شرح وظایف و چارت سازمانی کنونی، در اسفند ۱۳۸۴ شکل گرفت. 

وی افزود: یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کنونی چهارمین گارد حفاظتی از نوع خود در سازمان منابع طبیعی است. مهمترین وظیفه این یگان، انجام مستمر گشت و مراقبت در عرصه‌های منابع طبیعی برای کشف موارد تخلف اعم از قاچاق چوب، تولید غیرقانونی زغال، تصرف اراضی ملی، چرای غیرمجاز دام، قطع درختان در جنگل‌ها و مراتع، تخریب عرصه‌های طبیعی و … است.

بر همین اساس، چهار نوع گشت‌زنی شامل گشت پیاده، گشت موتوری، گشت خودرویی و همچنین گشت هوایی در اراضی ملی کشور توسط نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی انجام می‌شود. ضمن این که نیروهای یگان به صورت شیفتی در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز کشیک می‌دهد و چراغ حفاظت از عرصه‌های طبیعی کشور در هفت روز هفته و تمام ساعات روز و شب روشن است. 

استفاده از ۱۲۰۰ خودرو و ۲۰۰۰ موتورسیکلت در یگان حفاظت منابع طبیعی 

عمادی با بیان این که در حال حاضر از مجموع حدود ۱۵ هزار نفر از کازیرنویسن سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، ۵ هزار و ۱۰۰ نفر را نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: از مجموع ۵ هزار و ۱۰۰ نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، حدود ۲ هزار و ۴۰۰ نفر به عنوان نیروی شرکتی، یک هزار و ۳۰۰ نفر به عنوان نیروی صیانتی (نیروهایی که در قالب طرح‌های صیانت از عرصه‌های جنگلی به‌کارگیری شده‌اند) و همچنین حدود یک هزار و ۴۰۰ نفر به عنوان نیروی رسمی در یگان حفاظت منابع طبیعی کشور مشغول به کار هستند.

با توجه به این که در تقسیمات کشوری سازمان منابع طبیعی، استان‌های مازندران و کرمان هرکدام به دو اداره‌کل تقسیم شده‌اند، بنابراین نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در واحدهای تعیین‌شده در ۳۳ استان کشور فعالیت می‌کنند. 

مشاور و بازرس ویژه رئیس سازمان منابع طبیعی ادامه داد: در مجموع نزدیک ۷۵۰ واحد منابع طبیعی در شهرستان‌های ۳۳ استان در سطح کشور پراکنده شده‌اند که نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی به عنوان نوک پیکان حفاظت از طبیعت کشورمان در آن واحدها مستقر شده‌اند. این واحدها که ساختمان‌های زیرمجموعه ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها به حساب می‌آیند، قبلا به عنوان سرجنگلبانی شناخته می‌شدند.

همچنین در مجموع حدود یک هزار و ۲۰۰ خودروی شاسی‌بلند آفرود و نزدیک ۲ هزار موتورسیکلت صحرایی با نشان‌ها و علائم مشخص در اختیار یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کشور قرار دارد که در امر حفاظت از اراضی ملی و ذخایر طبیعی کشور از آن‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این‌ها، امکاناتی نظیر لباس، دستبند، باتوم، شوکر، پوتین و آرم و علایم مشخص به عنوان تجهیزات انفرادی در اختیار نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی گذاشته شده است. 

وی همچنین خاطرنشان کرد: نیروهای حفاظتی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از سال ۱۳۷۲ مجهز به فناوری بی‌سیم شده‌اند و هم‌اکنون در سراسر عرصه‌های طبیعی کشور می‌توانند از طریق امواج رادیویی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

همچنین سال‌هاست که با هدف مبارزه با آفات و امراض موجود در عرصه‌های طبیعی بخصوص عرصه‌های جنگلی کشور، بخش گیاه‌پزشکی در یگان حفاظت منابع طبیعی فعال شده است. ضمن این که برای مشخص شدن مرز بین عرصه‌های ملی و اراضی مستثنیات اشخاص حقیقی و حقوقی، طرح کمربند حفاظتی در یگان حفاظت در دست اجرا قرار دارد که در آن با استفاده از سیم خاردار، ایجاد بِنچ مارک، حفر کانال یا ایجاد کمربند سبز با کاشت درخت یا بوته، مرز بین عرصه‌های منابع طبیعی کشور با سایر اراضی مشخص می‌شود. 

سامانه‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴؛ پل ارتباطی یگان حفاظت منابع طبیعی با مردم 

عمادی با بیان این که ۱۳۴ میلیون هکتار عرصه طبیعی در سطح کشور وجود دارد که توسط نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از آن‌ها حراست می‌شود، یادآور شد: با تلاش‌های صورت‌گرفته برای مجهز کردن یگان حفاظت منابع طبیعی کشور به تجهیزات روز دنیا، هم‌اکنون از امکاناتی نظیر پهپاد و دوربین‌های مداربسته برای رصد تصویری عرصه‌های طبیعی و دستگاه‌های سنجنده و ابزارهایی نظیر GPS و GIS برای انجام امور مربوط به تشخیص و پایش و همچنین رهگیری مسیرهای تردد نیروهای یگان و افراد متخلف در اراضی ملی کشور استفاده می‌شود.

ضمن این که براساس تفاهم‌نامه منعقدشده بین وزارتخانه‌های دفاع و جهاد کشاورزی، طی پنج سال گذشته در صورت اعلام نیاز یگان حفاظت منابع طبیعی به بالگرد برای اطفای حریق عرصه‌های جنگلی و مرتعی کشور، بالگردهای نیروهای مسلح یا هلال احمر بلافاصله به‌منظور آب‌پاشی یا انتقال نیروها و تجهیزات، به عرصه اعزام می‌شوند. 

مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: سامانه‌های تلفنی ۱۳۹ و ۱۵۰۴ پل ارتباطی یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با عموم مردم محسوب می‌شود و هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی اعم از قاچاق چوب ، تولید غیرقانونی زغال، تصرف اراضی ملی، تخریب جنگل‌ها و مراتع و … یا آسیب‌هایی نظیر آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع و … با این شماره‌ها تماس بگیرند و موضوع را به اطلاع یگان حفاظت برسانند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

سامانه ۱۳۹ در ستاد سازمان منابع طبیعی در تهران مستقر است و سامانه ۱۵۰۴ در ادارات کل منابع طبیعی در استان‌ها استقرار دارد، اما برای تماس با هر دو شماره تلفن، نیازی به گرفتن پیش‌شماره استان مربوطه نیست و کازیرنویسن این سامانه‌ها به صورت ۲۴ساعته پاسخگوی تماس‌های هموطنان هستند. 

وی در پایان تاکید کرد: تمام ۵ هزار و ۱۰۰ نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به همراه بیش از ۳۶۲ هزار نیروی مردمی که به صورت سازماندهی‌شده و با عنوان «همیار طبیعت» با این یگان همکاری می‌کنند، تحت پوشش «بیمه مسئولیت» قرار دارند تا اگر این افراد خدای ناکرده در حین انجام عملیات اعم از مبارزه با متخلفان یا اطفای حریق دچار حادثه شدند، بتوان از ابزار بیمه برای پوشش خسارات احتمالی آن‌ها استفاده کرد.

منبع خبر: رکنـا