ایران در فاز تهاجمی با ۱۳ گل زده بعد از قطر دومین تیم تهاجمی جام ملت‌های آسیا بود. جالب است بدانید ایران در ایجاد موقعیت بهترین تیم حاضر در جام ملت‌ها بود. ۲۲ موقعیت در بازی‌های به میدان رفته. اما تیم ملی فوتبال ایران به همان اندازه که تحت هدایت امیر قلعه نویی در ایجاد […]

- ایران برای قهرمانی در جام ملت‌های آسیا چه چیز کم داشت؟

ایران در فاز تهاجمی با ۱۳ گل زده بعد از قطر دومین تیم تهاجمی جام ملت‌های آسیا بود. جالب است بدانید ایران در ایجاد موقعیت بهترین تیم حاضر در جام ملت‌ها بود. ۲۲ موقعیت در بازی‌های به میدان رفته. اما تیم ملی فوتبال ایران به همان اندازه که تحت هدایت امیر قلعه نویی در ایجاد موقعیت بهترین بود در بین تیم‌های حاضر در جام ملت‌ها بیشترین موقعیت را هدر داد. ایران با از دست دادن ۱۴ موقعیت در رتبه نخست قرار گرفت که این یک آمار منفی برای تیم ملی فوتبال ایران است. بیشترین فرصت‌ها را این دو بازیکن از دست دادند. مهدی طارمی (ایران) و چو گوئه‌سونگ (کره جنوبی) با پنج فرصت…

پر واضح است و امیر قلعه نویی هم خوب می داند تیم ملی فوتبال ایران خوبی در خط حمله را در خط دفاع کم داشت و اگر به همان اندازه که در خط حمله خوب بود، در خط دفاع خوب بود، چه بسا قهرمانی را از آن خود می کرد. البته بهتر است بگوییم فاز حمله و فاز دفاعی که هر ۱۱ بازیکن در هر دو بخش موثر هستند. یعنی تیم حمله می کند و تیم دفاع می کند. این ضعف آنقدر واضح بود که وزیر ورزش و جوانان هم بدان اشاره کرد.

اما تیم ملی برای قهرمانی در جام ملت‌ها یک چیز دیگر هم کم داشت. از دست دادن موقعیت. ایران همان طور که در آمار خواندید در ایجاد موقعیت بهترین تیم بوده اما به همان اندازه که در ایجاد موقعیت خوب بوده با از دست دادن ۱۴ موقعیت در این زمینه بدترین عملکرد را داشته است و همان طور که خواندید مهدی طارمی با از دست دادن ۵ موقعیت یک شانس بزرگ را از خود و تیم ملی فوتبال ایران گرفت. قهرمانی در جام ملت‌ها. همان طور که در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه اگر در ثانیه‌های پایانی بازی مهدی طارمی دروازه تیم پرتغال را باز می کرد، برای اولین بار تیم ملی فوتبال ایران به دور دوم جام جهانی صعود می کرد.

در ادامه مسیر امیر قلعه نویی برای تقویت تیم ملی باید مشترکا و به صورت موازی روی دو موضوع کار کند. دفاع تیمی و استفاده از موقعیت‌ها که هر دو مهم است.

بیشتر بخوانید: ۷ نیمه‌نهایی و ۷ ناکامی؛ چه زمانی از این طلسم رها می‌شویم؟/ مدعی همیشگی، با حسرتی به وسعت نیم قرن!

منبع: خبـر ورزشی