با این راهکارهای ساده از اطلاعات شخصی خود مراقبت کنید
با این راهکارهای ساده از اطلاعات شخصی خود مراقبت کنید

سرقت هویت کاربران توسط کلاهبرداران یکی از بزرگترین نگرانی‌های کارشناسان امنیت سایبری است. سرقت هویت یعنی کسی اطلاعات شخصی شما را بدزدد و از این اطلاعات به منظور کلاهبرداری، سرقت و سایر جرایم استفاده کند. اطلاعات شناسایی شخصی می‌تواند شامل نام، شماره کارت بانکی، شماره حساب و چیز‌هایی از این قبیل باشد. اگر یک هکر […]

- با این راهکارهای ساده از اطلاعات شخصی خود مراقبت کنید

سرقت هویت کاربران توسط کلاهبرداران یکی از بزرگترین نگرانی‌های کارشناسان امنیت سایبری است. سرقت هویت یعنی کسی اطلاعات شخصی شما را بدزدد و از این اطلاعات به منظور کلاهبرداری، سرقت و سایر جرایم استفاده کند.

اطلاعات شناسایی شخصی می‌تواند شامل نام، شماره کارت بانکی، شماره حساب و چیز‌هایی از این قبیل باشد. اگر یک هکر به این اطلاعات دسترسی داشته باشد، می‌تواند آسیب زیادی به زندگی شما وارد کند. می‌تواند پولتان را بدزدد، از حساب شما خرید کند، وبسایت راه‌اندازی کند و یا کار‌هایی را به نام شما انجام دهد.

راه‌های مختلفی وجود دارد که کارشناسان سایبری بتوانند اطلاعات شما را به دست بیاورند، اما یکی از مهم‌ترین راه‌ها، جمع‌آوری اطلاعات شما از اینترنت است. شرکت امنیتی مک‌افی (McAfee) توصیه‌هایی برای حفظ امنیت اطلاعاتتان دارد.

برنامه‌های قدیمی را حذف کنید

داشتن برنامه‌های کمتر به معنی راه‌های کمتر برای جمع‌آوری داده‌های بالقوه است. اگر برنامه‌های قدیمی‌ای دارید که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، داده‌های شخصی از جمله اطلاعات حساب بانکی و چیز‌هایی از این دست را از آن حذف کنید.

حذف اکانت‌های قدیمی

یک مسئله امنیتی مهم دیگر، حذف حساب‌های قدیمی رسانه‌های اجتماعی است که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید. این حساب‌های قدیمی جز اینکه اطلاعات شما را در اختیار مجرمان سایبری قرار دهند، به درد دیگری نمی‌خورند.

حساب‌های شبکه‌های اجتماعی خود را خصوصی کنید

خصوصی کردن رسانه‌های اجتماعی به نفع شما خواهد بود، زیرا اطلاعات شما را از باقی افراد به جز دنبال‌کنندگانتان مخفی نگه می‌دارد. به این طریق، اطلاعات شخصی شما فقط برای افرادی که می‌خواهید چیز‌هایی را با آن‌ها به اشتراک بگذارید، قابل مشاهده است. همچنین اطلاعاتتان را از دید موتور‌های جستجو، که نتایجشان را عموم مردم می‌توانند ببینند، دور نگه می‌دارد.

اطلاعات خود را از دیتا بروکر‌ها پاک کنید

کارگزاران داده یا دیتا بروکرها، اطلاعات شما را می‌گیرند و برای مقاصدی، چون تبلیغات در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند. حذف اطلاعاتتان می‌تواند به حفظ امنیت شما کمک کند. می‌توانید این کار را با اجرای ابزار‌هایی مانند پاکسازی اطلاعات شخصی مک‌آفی یا «McAfee Personal Data Cleanup» انجام دهید.

اقدامات پیشگیرانه انجام دهید

در نهایت همواره راه‌هایی برای حفظ اطلاعات خصوصی به وسیله اقدامات پیشگیرانه‌ای مانند اجرای وی‌پی‌ان (VPN) وجود دارد. VPN‌ها یا شبکه‌های خصوصی مجازی، به پنهان کردن مواردی مانند آدرس آی‌پی (IP) شما و سایر اطلاعات شناسایی کمک می‌کنند. همچنین از نظارت هکر‌ها و جاسوسان در هنگام انجام خدمات بانکی، خرید و دسترسی به سایر حساب‌ها جلوگیری می‌کند.

چگونه ایمن بمانیم

اگر حساب کاربری شما توسط شخص دیگری استفاده شد، رمز عبور و در صورت امکان نام کاربری خود را تغییر دهید. همچنین اگر از یک رمز عبور برای حساب‌های مختلف استفاده می‌کنید، حتما تغییرشان دهید. استفاده دوباره از یک رمز عبور توصیه نمی‌شود.

حساب‌های بانکی خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که رسید مشکوکی در میان پرداخت‌ها نباشد. اگر به اطلاعات مشکوکی رسیدید، توصیه می‌شود کارت بانکی خود را مسدود کنید.

منبع: همشهری آنلاین

+