راز خلوتی و آرامش شهرک غرب رمزگشایی شد
راز خلوتی و آرامش شهرک غرب رمزگشایی شد

جماران نوشت: سیدامیر منصوری استاد دانشگاه تهران در نشست بررسی طرح جامع تهران گفت: در طرح جامع، تصور می شد که با وضع سقف جمعیتی، قادر به جلوگیری از ورود تقاضا به بازار خواهند بود و به تاثیر شهرهای اقماری تهران توجهی نکرد. اوایل انقلاب تهران ۵ الی ۶ شهر اقماری داشت ولی امروزه حدود ۴۰ […]

- راز خلوتی و آرامش شهرک غرب رمزگشایی شد

جماران نوشت: سیدامیر منصوری استاد دانشگاه تهران در نشست بررسی طرح جامع تهران گفت: در طرح جامع، تصور می شد که با وضع سقف جمعیتی، قادر به جلوگیری از ورود تقاضا به بازار خواهند بود و به تاثیر شهرهای اقماری تهران توجهی نکرد. اوایل انقلاب تهران ۵ الی ۶ شهر اقماری داشت ولی امروزه حدود ۴۰ شهر اقماری در اطراف تهران داریم.

در دوره طرح جامع، سالیانه ۱۰ درصد نوسازی شده است  یعنی فاجعه ای که در مورد نصف جمعیت تهران در حال رخ دادن است.

تعادل فضایی  یعنی ما باید تراکم جمعیت در شهر تهران را در یک حدود متعادلی نگه داریم مثلا حداکثر آن دوبرابر حداقل آن باشد اما در تهران بر اساس سیاست غلط به جایی مانند شهرک غرب رسیده ایم که تراکم آن حدود ۳۰ تا ۵۰ نفر در هکتار است و  در مقابل خیابان هاشمی در منطقه ده تراکم جمعیتی حدود ۱۱۰۰ نفر در هکتار دارد. در سرمایه سالار ترین شهرهای دنیا هم چنین نسبتی وجود ندارد.

این وضعیت به صورت قانونی تثبیت شده است. گفته اند در شهرک غرب نباید تراکم بدهیم و نام آن را «بافت ارزشمند معاصر» گذاشته اند چون تقریبا اکثر مشاورانی که طرح جامع را تهیه کردند و کسانی که آن را تصویب کردند در شهرک غرب سکونت می کنند لذا محله را برای خودشان خلوت کردند و گفتند شلوغی ها بهتر است به جاهای دیگر برود.

منبع: اطلاعات انلاین