برای مهاجرت و تحصیل در دانشگاه‌های کانادا نیاز به شناخت و بررسی عوامل مختلفی وجود دارد که هزینه‌ها و مخارج یکی از اصلی‌ترین موارد هستند. کشور کانادا به طور کل کشوری ارزان برای تحصیل شناخته نمی‌شود و تحصیل در دانشگاه‌های آن و تامین مخارج زندگی در شهرهای آن نیازمند بودجه مالی بالایی است. البته همچنان […]

برای مهاجرت و تحصیل در دانشگاه‌های کانادا نیاز به شناخت و بررسی عوامل مختلفی وجود دارد که هزینه‌ها و مخارج یکی از اصلی‌ترین موارد هستند. کشور کانادا به طور کل کشوری ارزان برای تحصیل شناخته نمی‌شود و تحصیل در دانشگاه‌های آن و تامین مخارج زندگی در شهرهای آن نیازمند بودجه مالی بالایی است. البته همچنان از کشورهایی نظیر آمریکا، انگلستان و استرالیا ارزان‌تر است.

اما  میزان مخارج در نقاط مختلف و شهرهای گوناگون با یکدیگر تفاوت دارد. همچنین میزان شهریه‌های دانشگاه‌ها نیز با یکدیگر متفاوت خواهند بود که معمولا دانشگاه‌های دولتی از دانشگاه‌های خصوصی شهریه ارزان‌تری دارند. البته دستیابی به بورسیه تحصیلی می‌تواند تاثیر زیادی بر مخارج شما بگذارد و بخشی از شهریه و یا تمامی آن و حتی مخارجتان را نیز پوشش دهد.

پیشنهاد می‌کنیم که پیش از هر اقدامی جهت تحصیل در کشور کانادا حتما به کمک مشاورین آی مهاجرتی میزان مخارج و هزینه‌هایتان را به صورت تخصصی و بر اساس شرایط خود مورد بررسی قرار دهید تا در طول تحصیل با مشکل مالی یا هزینه ناگهانی مواجه نشوید.

بررسی هزینه‌های مهم تحصیلی در مقاطع مختلف دانشگاهی در کانادا

مهاجرت تحصیلی به کانادا

دانشجویان در دانشگاه های کانادا خواهند توانست در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به تحصیل مشغول شوند. هزینه تحصیل در هریک از این مقاطع با یکدیگر متفاوت است، حتی در یک مقطع نیز شهریه‌ها رشته‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه هزینه‌های مهم تحصیلی در مقاطع مختلف دانشگاهی در کانادا خواهیم شناخت.

هزینه تحصیل کارشناسی در کانادا

مقطع کارشناسی پرمتقاضی‌ترین دوره تحصیلی در دانشگاه‌های کانادا است که از سوی دانشجویان خارجی نیز با استقبال بالایی مواجه شده است. هزینه تحصیل این دوره در دانشگاه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است، اما بازه‌ای از ۱۵ هزار دلار کانادا تا ۵۰ هزار دلار کانادا را در بر می‌گیرد.

البته رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و حقوق گران‌ترین رشته‌های تحصیلی این کشور هستند و شهریه آن‌ها شاید در برخی مراکز سالانه تا ۱۰۰ هزار دلار کانادا نیز برسد. در جدول زیر شهریه دوره کارشناسی در چند دانشگاه مطرح کانادا را مشاهده خواهید کرد:

  • دانشگاه مک مستر= ۳۵ هزار تا ۶۰ هزار دلار کانادا
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا = ۳۴ هزار تا ۵۵ هزار دلار کانادا
  • دانشگاه مک گیل = ۱۰ هزار تا ۷۰ هزار دلار کانادا
  • دانشگاه اوتاوا = ۳۰ هزار تا ۵۸ هزار دلار کانادا

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد و دکترا در کانادا

تحصیل در کانادا در دوره کارشناسی ارشد معمولا می‌تواند ارزان‌تر از دوره کارشناسی باشد، اما شهریه تحصیلی به دانشگاه و رشته وابسته است. تحصیل در دوره دکترا نیز در این کشور با پرداخت شهریه همراه خواهد بود، اما چون معمولا دانشجویان در این دوره در مکاتبه با اساتید هستند معمولا می‌توانند به کمک هزینه یا فاندهایی نیز دست پیدا کنند.

البته میزان این کمک‌ها متفاوت است و شاید بخشی از شهریه و شاید تمامی آن را نیز پوشش دهد. اگر بخواهیم بازه‌ای در نظر بگیریم، دوره‌های کارشناسی ارشد کانادا از ۱۳ هزار تا ۷۰ هزار دلار کانادا و دوره‌های دکترا نیز به طور متوسط ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار دلار کانادا شهریه دانشگاهی را در بر می‌گیرد. در ادامه شهریه چند دانشگاه در دوره‌های تحصیلات تکمیلی را مشاهده می‌نمایید:

  • دانشگاه مک مستر = کارشناسی ارشد ۵ هزار تا ۴۰ هزار دلار کانادا – دکترا ۲ هزار تا ۶ هزار دلار کانادا
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا = کارشناسی ارشد ۵ هزار تا ۳۰ هزار دلار کانادا – دکترا ۸ هزار تا ۱۵ هزار دلار کانادا
  • دانشگاه مک گیل = کارشناسی ارشد ۵ هزار تا ۲۰ هزار دلار کانادا – دکترا ۵ هزار دلار کانادا
  • دانشگاه اوتاوا = کارشناسی ارشد ۸ هزار تا ۱۱ هزار دلار کانادا – دکترا = ۳ هزار تا ۱۷ هزار دلار کانادا

هزینه تحصیل در مدارس کانادا به چه صورت است؟

هزینه تحصیل در مدارس کانادا

دانش‌آموزان خارجی برای مهاجرت به کانادا و تحصیل در مدارس آن باید بتوانند در یکی از مدارس دولتی یا خصوصی پذیرش شوند. اما در این جا میان مدارس دولتی و خصوصی تفاوت های عمده ای وجود دارد که یکی از اصلی ترین آنان تفاوت در شهریه و هزینه تحصیل در آن ها است.

مدارس دولتی ارزان‌تر از مدارس خصوصی و بین‌المللی هستند و حتی در برخی موارد این تفاوت بسیار زیاد است. به طور کل شهریه دبستان‌های دولتی در کانادا به طور میانگین ۱۵ هزار دلار کانادا و دبستان‌های بین المللی ۲۰ تا ۵۰ هزار دلار کانادا خواهد بود. شهریه دبیرستان‌های دولتی نیز از ۵ هزار تا ۲۰ هزار دلار کانادا و بخش خصوصی و بین‌المللی ۲۰ تا ۸۵ هزار دلار کانادا برآورد شده است.

اما مهاجرت تحصیلی به کانادا فقط با هزینه دانشگاه و مدارس پایان نمی‌پذیرد، بلکه باید هزینه‌های اقامتی و زندگی افراد را نیز مدنظر قرار دهید. مقدار این مخارج برای هر شخص باتوجه به شرایط و سبک و اصول زندگی با دیگران متفاوت است، اما طبق آخرین آمار هزینه‌های زندگی یک شخص مجرد در کانادا بدون اجاره ملک ماهانه ۱,۴۴۴.۲ دلار کانادا برآورد می‌شود.  در انتها جهت آشنایی بیش‌تر شهریه برخی از مدارس بین‌المللی را مشاهده می‌نمایید:

  • مدرسه بین‌المللی آبردین کانادا  =  ۵۷۹۵۰ دلار کانادا
  • کالج ترینتی انتاریو  =  ۳۱ هزار تا ۸۳ هزار دلار کانادا
  • مدرسه کالج بیشاپ  =  ۳۶۶۰۰ تا ۸۷۶۰۰ دلار کانادا
  • مدرسه کالج لیکفیلد  =  ۳۳۱۰۰ تا ۶۷ هزار دلار کانادا
  • مدرسه جهانی یونیسوس آی بی  =  ۲۳۸۰۰ دلار ۶۲۴۵۰ دلار سالانه 

برای اطلاع از شهریه سایر دانشگاه‌ها و مدارس بین‌المللی کانادا و همچنین شرایط و مدارک لازم برای پذیرش و ثبت‌نام در این مراکز می‌توانید با مراجعه به سایت آی مهاجرتی و یا به صورت حضوری و یا تلفنی با کارشناسان با تجربه آی مهاجرتی در دفاتر غرب و مرکزی و یا دفتر شیراز تماس حاصل کرده و سوالات خودتان را مطرح نمایید و از اطلاعات مشاورین خبره ما بهره‌مند گردید.

 

منبع خبر: رکنـا