اهدای نشان مفاخر فرهنگی ایران به شیخ حسین انصاریان
اهدای نشان مفاخر فرهنگی ایران به شیخ حسین انصاریان

اطلاعات نوشت:  در این آیین محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اظهارکرد: امروز نکوداشت یک رادمرد شناخته شده است. لحن و بیان و دانش آقای انصاریان زبانزد عام و خاص است. این بزرگداشت از آن جهت برگزار می‌شود که همه می‌دانیم اگر کسی عالمی را تکریم کند، پیامبر اکرم (ص) را تکریم کرده […]

- اهدای نشان مفاخر فرهنگی ایران به شیخ حسین انصاریان

اطلاعات نوشت:  در این آیین محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اظهارکرد: امروز نکوداشت یک رادمرد شناخته شده است. لحن و بیان و دانش آقای انصاریان زبانزد عام و خاص است.

این بزرگداشت از آن جهت برگزار می‌شود که همه می‌دانیم اگر کسی عالمی را تکریم کند، پیامبر اکرم (ص) را تکریم کرده است و آنکه پیامبر را تکریم کند، خدا را تکریم کرده و مسیرش خدایی می‌شود.

در ادامه آیت‌ا… محمد جواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  گفت: هیچ دینی به اندازه اسلام انسان را  به درستی معرفی نکرده است. این قرآن است که را به درستی معرفی کرده و نمونه‌های متعددی آورده که مهمترین شاخص در این زمینه، آن است که خداوند به هنگام خلقت آدم، اسماء الهی را به او تعلیم داد. این تعلیم به انسان هویت و حقیقت داد و او را از سایر موجودات متمایز کرد.

وی افزود: طبق روایات، تکریم عالم یک امر واجب است زیرا تکریم صنع و تشریح خدا تلقی می‌شود. شخصیت بزرگوار آقای انصاریان که امروز آثار بسیار ارزشمند و نورانی را به یادگار گذاشته است، تراز اولی است که خطیب هم هست. کلام او مشتمل بر وعظ، اندیشه و ترسیم مسیر زندگی افراد جامعه است. او در عین اینکه قرآن را تفسیر می‌کند، ارتباط عمیق و عالمانه‌ای با روایت دارد و بر تاریخ اسلام و سیر پیامبر (ص) و ائمه مسلط است. او معلم بزرگ اخلاق در دوران ماست.

دکتر محمدعلی مهدوی، استاد حوزه و دانشگاه نیز بیان کرد: استاد انصاریان در محضر هر سه کتاب مقدس و بی‌بدیل ما شیعیان یعنی قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه بوده و آنها را ترجمه و تفسیر کرده است. تفسیر او، تفسیر قرآن به قرآن است و در آن از روایات و سنت بسیار بهره برده است. تفسیر او از قرآن، موضوعی و جدی و در عین حال عینی است.

در ادامه محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در تقویم رسمی، روز پنجم ماه شعبان، مصادف با ولادت امام سجاد (ع) را به‌نام صحیفه سجادیه نامگذاری و نهضتی را برای تکریم موضوع دعا راه‌اندازی کردیم. یکی از اموری که در وزارت ارشاد در حوزه معارف دینی دنبال می‌کنیم، دعا است و تلاش می‌کنیم این سرمایه ارزشمند به نسل جوان شناسانده شود و جامعه با دعا انس بگیرد.

وی ادامه داد: باید شخصیت‌های برجسته‌ای که در این عرصه منشأ خیر و برکت برای جامعه بوده‌اند را تجلیل کنیم و به همین دلیل در گام اول تصمیم گرفتیم از شخصیت واعظ و اندیشمند آقای انصاریان تکریم به عمل آوریم. ما از کودکی با نوای سوزناک و بنرهای استاد انصاریان انس گرفتیم و خدا را شاکرم که به ما توفیق داد در ماه شعبان و در روز دعا از این عالم برجسته تجلیل کنیم. امروز جامعه ما تشنه معرفی چنین الگوهایی است.

در ادامه لوح یاد بود و نشان انجمن آثار و مفاخر فرهنگی  به استاد حسین انصاریان اهدا شده و همچنین چند عنوان از آثار  وی رونمایی شد.

(کتاب تفسیر حکیم و کتاب شیخ صدوق) همچنین، از تمبر یادبود مراسم   رونمایی شد که توسط موسسه علمی ـ فرهنگی دارالعرفان طراحی شده است.

در ادامه  دکتر محسن اسماعیلی، عضو مجلس خبرگان رهبری اظهارکرد: استاد انصاریان بیش از نیم قرن است که در سپهر تعلیم و تربیت و تبلیغ دین خوش درخشیده است و سند ایمان نسل جوان محسوب می‌شود. من او را روحانی معیار و معیار روحانیت در روزگار خودمان می‌دانم. او تراز عینی و قابل اندازه‌گیری برای موفقیت عالمان دینی است.

وی افزود: از میان همه وجوه بارز شخصیتی وی، از نظر من دانش وسیع و به روز، خستگی‌ناپذیری، فروتنی و مردمی‌بودن، توجه خاص به گنهکاران و گرفتاران بند شیطان، ادب در گفتار و تواضع در رفتار و علم در ارتباطات اجتماعی، عمل به علم و یکسان کردن خلوت و جلوت و همسان‌کردن ظاهر و باطن، ویژگی‌های برجسته‌تری هستند.

در پایان، استاد حسین انصاریان طی سخنانی اظهارکرد: سخن غیر از تشکر و قدردانی از زحمات همه شما و زحمات ویژه انجمن مفاخر ندارم. در محضر وجود مقدس حضرت حق، عرض می‌کنم در حالی که یقین دارم این کلمات در پرونده‌ام نوشته می‌شوند، که من لایق این همه محبت و بزرگواری از طرف همه شما نبودم.

در قرآن مجید خداوند به کلمه «علم» اشاره دارد که به نظر می‌رسد علوم عمومی جهان است ولی در سوره بقره گستره «حکمت» را تمام حقایقی می‌داند که بشر را به رحمت و به رضوان می‌رساند و این نمی‌تواند علم قلیل باشد، بلکه علم کثیر است. حکمت در قلب نازنین پیغمبر (ص) در روز مبعث طلوع کرد.  

منبع: اطلاعات انلاین