بازار بورس و دلار از سکه افتاد
بازار بورس و دلار از سکه افتاد

خبر آنلاین نوشت: بررسی وضعیت بازارها نشان می‌دهد رکود تورمی در حال تعمیق است. در هفته‌ای که گذشت انتشار گزارش مرکز آمار نیز نشان داد بازار مسکن در شرایطی که مشتری چندای در بازار حضور ندارد به روند رشد خود ادامه داده و عقب‌نشینی اندک آذرماه را نیز جبران کرده است. متوسط قیمت هر متر […]

- بازار بورس و دلار از سکه افتاد

خبر آنلاین نوشت: بررسی وضعیت بازارها نشان می‌دهد رکود تورمی در حال تعمیق است. در هفته‌ای که گذشت انتشار گزارش مرکز آمار نیز نشان داد بازار مسکن در شرایطی که مشتری چندای در بازار حضور ندارد به روند رشد خود ادامه داده و عقب‌نشینی اندک آذرماه را نیز جبران کرده است.

متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران از ۸۰ میلیون تومان فراتر رفته است و این خود نشان از کاهش شدید قدرت خرید دارد. در عین حال بازار خودرو نیز با نوسان شدید قیمتی مواجه بود و افزایش شدید قیمت‌ها در بازار به رکود دامن زده است. در این فضا البته انتشار اخباری در خصوص افزایش قیمت بنزین و پیشنهاد یک نماینده برای رسیدن بهای بنزین غیر سهمیه‌ای به ۲۶ هزار تومان در تقویت انتظارات تورمی موثر بوده است.

هر چه هست در هفته‌ای که با یک روز تعطیلی در روز یکشنبه مواجه بود، بازارهای بورس و طلا با بازدهی منفی بسته شدند و دلار و سکه بازدهی مثبت اندکی داشتند.

دلار ۳۰۰ تومان گران شد

قیمت دلار از ۱۸ بهمن و طی روزهای معاملاتی هفته چهارم این ماه، نوسانات افزایشی محدودی داشت قیمت هر دلار از ۵۵ هزار و ۱۵۰ تومان در هجدهم بهمن به ۵۵ هزار و ۶۰۰ تومان در اخرین روز کاری هفته رسید . این نوسان محدود از آنجا واجد اهمیت است که بار دیگر پرچمداری بازارها به دست دلار افتاده است و هر نوسان افزایشی قیمت‌ها را به سمت بالا هدایت می‌کند . این نکته البته خطرات بالقوه‌ای را متئجه بازارهای سرمایه‌گذاری می‌کند.

چسبندگی بالا از نوع طلایی

حتی کاهش قیمت هر اونس طلا نیز نتوانست طلا را در بازار ایران راضی به کاهش همپای قیمت‌های جهانی کند. انتظارات تورمی شکل گرفته پیرامون دلار سبب شده است چسبندگی این بازار بالا باشد. قیمت طلا البته پس از آن‌که به ۱۹۹۸ دلار در هر اونس رسید، بازگشتی را تجربه کرد و بار دیگر روی عدد ۲۰۰۵ دلار ایستاد. با این حال میزان ریزش قیمت طلا در ایران بسیار اندک بود. روز پنجشنبه ۲۶ بهمن هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۷۷۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و با کاهش ۱۱ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته، به کار خود پایان داد. این هفته طلا بازدهی منفی ۰.۳۹ درصدی داشت. در هفته چهارم بهمن هر مثقال طلای ۱۸ عیار روی رقم ۱۲ میلیون و ۰۳۴ هزار تومانی ایستاد.

وقتی سکه سود می‌دهد

همان طور که گفته شد حتی کاهش نرخ طلا در بازارهای جهانی نیز بر بازار سکه بی تاثیر بود و این بازار به رشد خود ادامه داد. دولت حتی با فروش اوراق سی درصدی نیز تلاش کرد فضا را برای مهار نرخ ارز و سکه مهیا کند اما در عمل قیمت سکه با رشد ۲۲۰ هزار تومانی مواجه شد. قیمت سکه امامی در آخرین معامله روز پنجشنبه با قیمت ۳۲ میلیون و ۸۰۳ هزار تومان بود.

قیمت سکه بهار آزادی روز پنجشنبه در سطح ۳۰ میلیون و ۵۱۵ هزار تومانی قرار گرفت. در آخرین معامله این هفته نیم‌سکه با قیمت ۱۸ میلیون و۲۰۰ هزار تومان و ربع سکه با رقم ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی روی رقم پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی ایستاد.

سرکوب بازار سهام ادامه دارد

هیچ چیز به نفع بازار سرمایه نیست . بازار سرمایه هم در هفته عقب نشینی دلار زیان می‌دهد هم در هفته پیشروی دلار. انگار بورس رابطه خود با سایر بازارها را قطع کرده است.

نگاهی به معاملات بازار سهام در هفته چهارم بهمن‌ماه حاکی از آن است که شاخص‌ کل طی این هفته نزولی شده‌ است. در طرف سهم‌های کوچک بازار نیز همین روند دیده می‌شود؛ با این تفاوت که میانگین هم‌وزن بازار در این هفته کاهش بیشتری را تجربه کرده است.

بررسی معاملات هفته چهارم بهمن‌ماه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد شاخص کل طی چهار روز کاری این هفته حدود ۰.۸۸ درصد پایین آمد و از دو میلیون و ۹۸ هزار واحد به دو میلیون و ۷۸ هزار واحد رسید. در طرف دیگر اما شاخص هم‌وزن طی این هفته، نزول بیشتری را پشت سر گذاشت؛ به نحوی که این نماگر طی هفته چهارم بهمن، از تراز ۷۳۹ هزار واحد با کاهش ۱۵۶ درصدی به ۷۲۷ هزار واحد رسید.

همچنین باید گفت بازار سهام طی این هفته به طور میانگین روزانه ۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون برگه سهم حجم خورد که ارزش میانگین معادل چهار هزار و ۱۸ میلیارد تومان را رقم زده است. همین‌طور طی چهار روز کاری این هفته حدود ۷۶۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است.

منبع: اطلاعات انلاین