۱۷ سال قبل هنگامی که استقلال با سرمربی‌گری صمد مرفاوی درگیر ششمین دوره رقابت‌های لیگ برتر خودمان بود، ناگهان خبری فوق‌العاده عجیب به گوش بازیکنان و مربیان این تیم و البته هواداران و اصحاب رسانه رسید. بعدازظهر روز ۲۷ بهمن سال ۱۳۸۵ بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد باشگاه استقلال ایران […]

- عیبی ندارد، فوقش جریمه‌اش را می‌دهیم!

۱۷ سال قبل هنگامی که استقلال با سرمربی‌گری صمد مرفاوی درگیر ششمین دوره رقابت‌های لیگ برتر خودمان بود، ناگهان خبری فوق‌العاده عجیب به گوش بازیکنان و مربیان این تیم و البته هواداران و اصحاب رسانه رسید.

بعدازظهر روز ۲۷ بهمن سال ۱۳۸۵ بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد باشگاه استقلال ایران و همچنین یک تیم تایلندی به خاطر عدم ارسال به‌موقع لیست بازیکنان خودشان به دبیرخانه کمیته مسابقات لیگ قهرمانان آسیا از شرکت در فصل ۲۰۰۷ این پیکارها محروم شده‌اند و نمی‌توانند در بالاترین سطح پیکارهای باشگاهی قاره کهن حاضر شوند!

در واقع داستان از این قرار بود که استقلال لیست خودش را نگه داشته بود تا دو بازیکن عراقی به فهرست بازیکنان آن زمان اضافه کند و پس از تقویت شدن به لیگ قهرمانان آسیا برود اما زمان گذشت و آن‌ها در تاریخ مقرر فهرست را ارائه نکرده بودند. این خبر همان زمان سر و صدای زیادی راه انداخت و البته اغلب رسانه‌ها و استقلالی‌ها هم فکر می‌کردند قضیه چندان جدی نیست و بیشتر به یک تهدید شبیه است. امیر قلعه‌نویی که در آن زمان علاوه بر سرمربی‌گری تیم ملی وظیفه‌ای تحت عنوان ریاست بر سازمان فوتبال استقلال را بر عهده داشت نیز طی یک مصاحبه‌ای که بعدا تاریخی شد، به این ماجرا واکنش نشان داد و گفت: این‌که لیست را به‌موقع نداده‌ایم مسئله مهمی نیست. فوقش جریمه‌اش را می‌دهیم!

البته مسئله از نظر AFC خیلی هم مهم بود به همین خاطر پیگیری‌های استقلال در روزهای پایانی بهمن ماه نشان داد که خبری از بازگشت نیست و آن‌ها باید با مسابقات آسیایی خداحافظی کنند.

هیاهوی بسیار عجیبی در فوتبال ما شکل گرفت و حتی رفت‌وآمدهایی هم به مالزی انجام شد اما در نهایت کنفدراسیون نیمه اسفند سال ۸۵ با انتشار بیانیه‌ای مجدد اعلام کرد مفاد بیانیه ۲۷ بهمن کاملا به قوت خودش باقی بوده و استقلال همان‌طور که در آن بیانیه آمده بود از لیگ قهرمانان آسیا حذف شده است. این اتفاق برای باشگاه استقلال مثل یک زلزله بود و خشم هواداران را به اوج رساند؛ امیر قلعه‌نویی از ریاست سازمان فوتبال استقلال کنار رفت و مقداد نجف‌نژاد مدیرعامل وقت آن باشگاه نیز مجبور به کناره‌گیری شد.

البته بعدا شایعاتی در مورد شکایت استقلال به دادگاه عالی ورزش و بازگشت به لیگ قهرمانان یا دریافت غرامت مطرح شد اما هیچ‌کدام از این وعده‌ها جنبه عملی به خودش نگرفت و استقلال جریمه سنگینی بابت نرفتن به آسیا به لحاظ باری پرداخت کرد. جریمه‌ای به‌مراتب بیشتر از چیزی که امیر قلعه‌نویی تصورش را می‌کرد…

منبع: خبـر ورزشی