رسانه‌های عبری امروز به نقل از «منابع آگاه» نوشتند که معامله تبادل اسیران «تا رمضان به پایان خواهد رسید». این منابع به روزنامه عبری هاآرتص گفتند رژیم صهیونیستی از هفته‌های آینده برای اجرای برنامه‌های خود قبل از ماه رمضان استفاده خواهد کرد. این روزنامه افزود ارتباطات هنوز ادامه دارند، اما هنوز خیلی زود است که […]

رسانه‌های عبری امروز به نقل از «منابع آگاه» نوشتند که معامله تبادل اسیران «تا رمضان به پایان خواهد رسید».

این منابع به روزنامه عبری هاآرتص گفتند رژیم صهیونیستی از هفته‌های آینده برای اجرای برنامه‌های خود قبل از ماه رمضان استفاده خواهد کرد.

این روزنامه افزود ارتباطات هنوز ادامه دارند، اما هنوز خیلی زود است که تخمین زده شود که آیا ۲ طرف معامله را اجرایی می‌کنند یا آن را در لحظه واقعی منفجر می‌کنند.

به گفته این منابع، «مقامات سیاسی رژیم صهیونیستی پیش‌بینی این که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در لحظه واقعی چگونه عمل می‌کند و آیا او توافق را برای ملاحظات امنیتی، سیاسی یا شخصی وقتی زمان آن فرا می‌رسد، از بین می‌برد یا نه، برایشان مشکل است.

هاآرتص فاش کرد که منابع خارجی درخصوص امکان رسیدن به توافق در این چارچوب زمانی ابراز خوش بینی محتاطانه‌ای کردند و مدعی شدند که هر دو طرف (اسرائیل و حماس) در حال حاضر با آرامش و برای حل مسائل حل نشده، تعهد خود را به انجام مذاکرات اعلام کردند.

یک مقام دیگر به هاآرتص می‌گوید که هرگونه اعلام علنی از سوی اسرائیل و حماس مذاکرات جاری در پشت درهای بسته را تحت الشعاع قرار نخواهد داد، چرا که قابل پیش بینی است در هفته‌های آینده تغییراتی از سوی دو طرف برای آمادگی افکار عمومی و محافل سیاسی داخلی انجام شود.

هاآرتص نوشت که هرگونه پیشروی ارتش اسراییل شاید بر آمادگی حماس برای اجرای توافق تأثیر بگذارد، همزمان نیز جامعه جهانی بسیار برایش سخت خواهد بود که پبش بینی کند، نتانیاهو در لحظه‌ آخر از توافقاتی عقب نشینی کند.

منابع مقاومت فلسطین پیشتر جزئیاتی از پاسخ رژیم صهیونیستی به پیشنهادات جنبش حماس درباره آتش‌بس در نوار غزه و روند تبادل اسرا را فاش کرده بودند.

«ابوعبیده» سخنگوی گردان‌های القسام تاکید کرد عملیات ضد صهیونیستی « طوفان الاقصی »، چهره منطقه را تغییر داده و خواهد داد. این عملیات شروع آزادسازی بزرگترین اشغال تاریخ معاصر است.

به نقل از شبکه خبری الجزیره، ابوعبیده گفت برای پنجمین ماه است که مقاومت در غزه با جنگ صهیونیستی-آمریکایی مواجه است که همچنان در برابر مردمی که با کشتار مواجه هستند، عاجز مانده و نمی‌داند چگونه شکست بخورد.

وی تاکید کرد: رزمندگان ما با قوت در میدان به دشمن ضربه می‌زنند و در سراسر غزه با استفاده از تاکتیک‌های متنوع و سلاح‌های مناسب در حال نبرد هستند؛ ما ترجیح می دهیم برخی عملیات‌ها را به دلایل امنیتی یا شرایط پیچیده میدانی اعلام نکنیم.

آماده باش هزاران رزمنده مقاومت در مناطق مختلف جنگی

سخنگوی گردان های القسام خاطر نشان کرد: مقاومت ما در برابر اشغالگران تا خروج آخرین سرباز صهیونیست از نوار غزه ادامه خواهد داشت.

ابوعبیده گفت هزاران رزمنده مقاومت در مناطق مختلف جنگی در حالت آماده‌باش هستند و مقاومت برای ادعاها و دروغ‌های دشمن در میدان اهمیتی قائل نیست، دروغ‌هایی که در آینده فاش خواهند شد.

وی با اشاره به شمار زیاد تلفات در میان اسیران صهیونیستی گفت: بارها درباره خطرات اسیران دشمن که در نزد مقاومت هستند، هشدار دادیم اما رهبری اسرائیل آن را نادیده گرفتند. صهیونیست ها بطور عمد یا غیر عمد تعدادی زیادی از اسرایشان را مجروح کرده و یا کشتند.

ابوعبیده افزود: اسیران دشمن بخاطر حملات رژیم صهیونیستی در شرایط سختی قرار دارند و زمان برای آزادی آنها رو به اتمام است.

وی افزود: آنها وضعیت خوبی ندارند ما سعی می‌کنیم که از آنها محافظت کنیم.

سخنگوی گردان‌های القسام رژیم صهیونیستی را مسوول کامل قحطی و گرسنگی در نوار غزه عنوان کرد.

۱۳۴ اسرائیلی در غزه و۸ هزار و ۸۰۰ فلسطینی در اسارات هستند

نخستین آتش‌بس میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی به مدت یک هفته از ۲۴ نوامبر تا ۱ دسامبر ۲۰۲۳ (۴ تا ۱۱ آذرماه) و با میانجی‌گری قطر، مصر و آمریکا برقرار شد.

به موجب این آتش‌بس، درگیری متوقف، اسرا میان دو طرف رد و بدل و کمک‌های بشردوستانه نیز وارد غزه شد.

رژیم صهیونیستی مدعی است که همچنان ۱۳۴ اسیر اسرائیلی در غزه هستند، همزمان نیز منابع فلسطینی اعلام کردند که حدود ۸ هزار و ۸۰۰ فلسطینی نیز همچنان در زندان‌های این رژیم محصور هستند.

حمله جنگنده‌های آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن

متجاوزان آمریکایی-انگلیسی امروز جمعه پنج حمله به استان حدیده انجام دادند.

رسانه‌های وابسته به جنبش انصارالله یمن گزارش کردند جنگنده های آمریکا و انگلیس ۲ مرتبه به منطقه «الجبانه» و یک مرتبه به «الجاح» در استان الحدیده یمن حمله کردند.

یک منبع امنیتی هم به خبرگزاری «سبا» یمن گفت هواپیماهای متجاوز آمریکایی-انگلیسی به شمال منطقه «الزهره» و منطقه «الجربانی» در اللحیه حمله کردند.

ارتش آمریکا و انگلیس روز چهارشنبه نیز ۱۰ مرتبه مناطق مختلف استان الحدیده را هدف گرفته بودند.

فرماندهی مرکزی آمریکا(سنتکام) مدعی شد دیروز ۲ حمله به سه موشک کروز ضد کشتی در مناطق تحت کنترل انصارالله در یمن انجام داده است.

تاکید قطعنامه پیشنهادی الجزایر به شورای امنیت بر آتش‌بس فوری در غزه

 الجزایر پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه نموده که در آن خواستار آتش‌بس فوری با انگیزه‌های بشردوستانه شده‌است.

الجزایر در این نسخه اصلاح شده خواستار پایبندی تمامی طرف‌ها به حمایت از غیرنظامیان شده‌است.

براساس گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این قطعنامه پیشنهادی با اخراج ساکنان غیرنظامی فلسطینی مخالفت نموده و خواستار توقف تمام تجاوزات و اقدامات خصمانه علیه غیرنظامیان شده‌است. همچنین الجزایر یکبار دیگر بر لزوم پایبندی شورای امنیت به راهکار ۲ دولتی و اهمیت اتحاد نوار غزه و کرانه باختری تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد.

در بخش دیگری از این قطعنامه مساله آزادی فوری و بدون شرط تمام اسیران و تضمین دسترسی به کمک‌های انسانی مورد تاکید قرار گرفته‌است.

منابع دیپلماتیک الجزایر تاکید کردند احتمالاً این قطعنامه پیشنهادی هفته آینده به رای گذاشته خواهد شد و موضع آمریکا در برابر آن تغییری نخواهد کرد چرا که این کشور همچنان اعتقاد دارد تصویب چنین قطعنامه‌ای در شورای امنیت بر مذاکرات دستیابی به توافق برای آزادی اسرا تاثیر منفی خواهد داشت.

اتحادیه اروپا نگرانی حمله رژیم صهیونیستی به رفح است

 جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ابراز نگرانی از برنامه رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح هشدار داد که این اقدام وضعیت فاجعه‌بار انسانی در غزه را وخیم‌تر می‌کند.

بورل در بیانیه‌ای اعلام کرد: اتحادیه اروپا در مورد برنامه‌های رژیم اسرائیل برای عملیات زمینی احتمالی در رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی در حال حاضر پناه گرفته‌اند، بسیار نگران است.

اتحادیه اروپا از اسرائیل می‌خواهد که اقدام نظامی در رفح انجام ندهد زیرا حمله نظامی وضعیت فاجعه‌بار انسانی را بدتر می‌کند و مانع ارائه خدمات اولیه و کمک‌های بشردوستانه می‌شود که به آنها نیاز فوری وجود دارد.

اتحادیه اروپا بر اهمیت تضمین حفاظت از همه غیرنظامیان در هر زمان مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌المللی و احترام به حکم ۲۶ ژانویه دیوان دادگستری بین‌المللی که از لحاظ قانونی الزام‌آور است، تاکید می‌کند.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا اعلام کرد که عملیات زمینی در رفح ظرف ۲ هفته آینده آغاز خواهد شد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه گزافه‌گویی‌های خود خواستار نابودی گردان‌های نظامی جنبش حماس در رفح تا قبل از ماه رمضان شد.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند.

این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت غزه جمعه اعلام کرد: بر اثر جنایات رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) تاکنون ۲۸ هزار و ۷۷۵ فلسطینی شهید و ۶۸ هزار و ۵۵۲ نفر دیگر نیز مجروح شده اند.

منبع خبر: رکنـا