مجید جلالی در فوتبال ایران نامی کاملاً شناخته شده و آشناست. اولین کسی که حرف از فوتبال علمی و مدرن زد و تاوان سنگینی هم برای انتخابش داد. او تا سال‌ها سرمربی نمی‌شد و وقتی هم شد، از طرف همکارانش با القاب آنچنانی خطاب می‌شد. کم نبودند کسانی که می‌گفتند در فوتبال با روش‌های پای […]

- اگر مجید جلالی به عنوان کارشناس اشتباه می کند لطفا مدرک بیاورید!/ دیگر به فوتبالی ها امید واهی ندهید

مجید جلالی در فوتبال ایران نامی کاملاً شناخته شده و آشناست. اولین کسی که حرف از فوتبال علمی و مدرن زد و تاوان سنگینی هم برای انتخابش داد. او تا سال‌ها سرمربی نمی‌شد و وقتی هم شد، از طرف همکارانش با القاب آنچنانی خطاب می‌شد. کم نبودند کسانی که می‌گفتند در فوتبال با روش‌های پای تخته و حرف‌های قشنگ نمی‌توان موفق شد. مجید جلالی آمد و با پاس قهرمان شد و بعد از آن هم هدایت تیم‌های مختلفی را بر عهده گرفت. از این بابت مجید جلالی یک کارشناس شایسته احترام است و می‌بینیم که همیشه از طرف رسانه‌ها و برنامه‌های مختلف با این عنوان دعوت می‌شود.

جلالی که چند سال است مربیگری نمی‌کند، اخیرا به عنوان تکنیکال دایرکتور فدراسیون انتخاب شده و حالا برای برنامه‌ریزی‌های کلان در سطوح پایه فوتبال ایران تلاش و کار می‌کند. جلالی در تازه‌ترین گفتگوی خود حقیقتی تلخ را بیان کرد. می‌گوییم حقیقت، چون خیلی‌ها با او هم نظر هستند. اینکه وقتی بیش از ۴۰ سال فوتبال ما نتیجه نمی‌گیرد مشکل از مدیر، مربی یا بازیکن نیست. اینکه ما کاری نمی‌کنیم که توقع محصول داشته باشیم، اینکه در فوتبال امروزی دیگر با غیرت بازیکنان و دعای خیر خانواده‌ها نمی‌توان جام گرفت!

قصد تکرار حرف‌های جلالی را نداریم اما بعد از این حرف‌ها سوالی بزرگ در ذهن فوتبال دوستان شکل گرفت. اینکه وقتی این مشکل به قول جلالی چند دهه ادامه داشته چرا تا امروز کسی از آن حرف نزده است؟ چرا حتی همین امروز کسانی که در خانواده فوتبال فعالیت می‌کنند و به قولی سر سفره فوتبال هستند چنین حرفی نمی‌زنند؟ چرا تا امروز وقتی هر مربی آمده و قول قهرمانی داده کسی نبوده که بگوید آقا با این مشکلات ساختاری در فوتبال ایران نمی‌توان قهرمان آسیا شد؟ چرا همه وقتی شانس خود را امتحان می‌کنند و از مواهب خوان فوتبال بهره می‌برند ساکتند و وقتی کنار می‌نشینند، حرف از کمبودها و مشکلات می‌زنند؟

اصلاً چرا راه دور؟ دلیل به وجود آمدن این وضع چه کسانی هستند؟ همین حالا فوتبال ما را مدیرانی اداره می‌کنند که به عنوان کارنامه افتخارات خود می‌گویند بیش از سه دهه مدیر بوده‌اند! پس هر آنچه در فوتبال امروز ما هست، حاصل مدیریت همین افراد است. به این ترتیب چطور می‌توان از افرادی که خود مشکل را درست کرده‌اند توقع حل آن را داشت؟

با حرف‌های مجید جلالی – که تاکید می‌کنیم خیلی‌ها با آن موافقند – بعد از این دیگر هیچ مربی تیم ملی یا هیچ رئیس فدراسیونی حق ندارد وعده موفقیت و جام بدهد. حق ندارد مردم را گول بزند! هیچ کارشناسی هم نباید از امید به موفقیت تیم ملی بگوید چون ما مشکلات ریشه‌داری داریم که تا آنها حل نشوند، خبری از موفقیت نیست. باید پی این داستان را گرفت. اگر مجید جلالی اشتباه می گوید باید علیه او و نظرش مدرک بیاورید و اگر درست گفته این همه پولی که هر ساله در فوتبال و لیگ ما هزینه می‌شود برای چیست؟ همه دنیا برای فوتبال هزینه می‌کنند تا با موفقیت جشن بگیرند، وقتی ما هیچ کدام از زیرساخت‌های اولیه موفقیت را نداریم چرا باید این همه برای فوتبال هزینه کنیم؟!

منبع: خبـر ورزشی