به گزارش زیرنویس،رئیس انجمن دیابت به خبرنگار اجتماعی زیرنویس گفت: ۹۰درصد عوامل محیطی در بروز دیابت نقش دارد که ۱۰ درصد تغذیه، ۱۰ درصد ژنتیک و ۷۰ درصد استرس نقش اساسی دارد. وکلاً، وزرا و کارمندان بانک بیشترین مبتلایان دیابت این استاد دانشگاه تهران با اشاره به رده‌های شغلی پر استرس افزود: کسانی که در مشاغل […]

به گزارش زیرنویس،رئیس انجمن دیابت به خبرنگار اجتماعی زیرنویس گفت: ۹۰درصد عوامل محیطی در بروز دیابت نقش دارد که ۱۰ درصد تغذیه، ۱۰ درصد ژنتیک و ۷۰ درصد استرس نقش اساسی دارد.

وکلاً، وزرا و کارمندان بانک بیشترین مبتلایان دیابت

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به رده‌های شغلی پر استرس افزود: کسانی که در مشاغل سخت سیاسی و قضاوت هستند مانند وکلاً وزار و نمایندگان مجلس و حتی کارمندان بانک که مشاغل پر استرس مالی انجام می‌دهند بیشتر دیابت دارند.اما در میان مردم فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم ها و افزایش قیمت ارز عامل اصلی استرس و بروز دیابت است.

رابطه مستقیم عدم امنیت و دیابت

دکتر شکوری باا تأکید بر اینکه استرس‌های ناشی از عدم امنیت در بروز دیابت در منطقه نقش اصلی را دارد ادامه داد: البته ما در کشور‌های حوزه خلیج فارس هم کشور‌هایی داریم که آمار دیابتی‌هایشان ۴۰ درصد است. مانند کردستان عراق ۴۰ درصد از جمعیت دیابت دارند که آن هم بخاطر خطر و استرس جنگ و حملات نظامی ست. استرس عامل اصلی دیابت تیپ ۲ است. که روز به روز دارد بالا می‌رود این آمار، آمار دیابت روز به روز در حال افزایش است و نمی‌توان به طور دقیق آمار آن را ارائه کرد.

ژنتیک؛ عامل دیابت یزدی‌ها

دکتر‌امیدی ایمونو لوژیست و آلرژیست با تأکید بر نقش ژنتیک بر دیابت افزود: در استان یزد ۲۶ درصد مردم دیابت دارند که عامل آن ازدواج‌های خانوادگی است علسی رغم تصور عامه که فکر می‌کنند مصرف شیرینی جان و باقلوا در میان مردم این شهذ باعث بروز دیابت است. اگر ازدواجهای‌فامیلی در استان یزد کنترل شود انتقال این ژن به نسل‌های بعدی پیشگیری می‌شود ولی اگر با همین روند ادامه یابد آمار دیابت‌های مردم یزد رو به افزایش خواهد رفت.

رابطه زندگی آسان با دیابت

وی نقش غذا‌های آماده و گرایش به مصرف فست فود را یکی از عوامل مهم این بیماری دانست و افزود: از بین رفتن آرامش در جوامع امروزی و زندگی پر استرس و مصرف غذا‌های پر کالری مانند فست فود‌ها می‌تواند دیابت را بیشتر کند، عدم فعالیت بدنی و دسترسی آسان به خدمات مورد نیاز در زندگی روز مره باعث کاهش سلامتی می‌شود.

شناسایی ۳۶۰۰ دیابتی

وی اظهار داشت: در پویش دیابت که در ماه پیش اجرا شد وزارت بهداشت ۳۶۰۰ هزار نفر دیابتی را شناسایی کرد وهنوز ۷الی ۸ میلیون نفر دیابتی شناسایی نشده در کشور داریم.

تست قند از ۲۰ سالگی الزامی است

این پزشک مطرح کرد: افراد بالای ۲۰ سال برای تست قند اقدام کنند حتی می‌توان گفت خطر دیابت اکنون به سنین پایینتر و به دوره‌های ابتدایی و راهنمایی رسیده است. مردم باید برای تست دیابت اقدام کنند. اگر تست قند ناشتای فردی طی دو روز متوالی۱۲۶ از رقم ۱۲۶ بالاتر باشد آن فرد دیابتی است.

دیابت تیپ یک در کودکان

دیابت تیپ یک در بدو تولد در کودکان بروزمی کند وعامل اصلی آن ژنتیکی است، شب ادراری پر تکرار در کودکان نیز یکی از نشانه‌های دیابت است.

عوارض دیابت

وی با اشاره به عوازض دیابت افزود: شایع‌ترین علت کوری، قطع پا، زخم‌های پرتکرار، بیماری‌های کلیه و از دست دادن عضو دیابت است.

دیابتی باید کفش و لباس مناسب بپوشند فردی که دیابت دارد اگر سوزن ته گرد به پایش برود متوجه نمی‌شود و همین باعث عفونت و زخم م‌های ماندگار می‌شود. حتماً در خانه دمپایی و جوراب بپوشند چون کف پا‌هایشان حس ندارد و متوجه زخم بریدگی و سوختگی نمی‌شوند. زخم‌های پای دیابتی‌ها با درمان‌های معمولی بهبود نمی‌یاید و باید مورد درمان‌های خاص قرار بگیرند. استفاده از بتادین برای زخم‌های آنان ضرر دارد. و سم است. بنابراین انجمن دیابت برنامه‌هایی برای آموزش درمان زخم برای دیابتی‌ها و ایجاد مراکز درمان زخم برای دیابتی‌ها دارد.

نقش طب سنتی در درمان دیابت

این استاد دانشگاه تهران بیان کرد: نقش طب سنتی در درمان دیابت خیلی مؤثر است و با اطباء دانا و حکیم. پایین آوردن قند خون با مصرف بامیه در رژیم غذایی به جای درمان با قرص‌های شیمیایی جایگزین بسیار مناسبی است. و هزینه درمان دیابتی‌ها را کاهش می‌دهد.

ضعف پوششی بیمه‌های تکمیلی

این فعال مدنی افزود: بیمه‌های تکملیی درمان‌های دیابتی‌ها را تحت پوشش قرار نمی‌دهند. بیمه‌ها تجاری فکر می‌کنند و درصد کاهش هزینه هستند و اما در دنیا شرکت‌های بیمه با آموزش پیشگیری و اطلاع‌رسانی از بیماری‌ها دارند هزینه‌های خود را کاهش می‌دهند. اگر بیمه‌ها بیاند در بیمار‌یابی با انجمن دیابت همکاری کنند آمار بیماران کاهش می‌یابد و در انجام پایش‌های تست بیماری فردا دیگر پیوند کلیه نمی‌خواهند و مشکل قطع عضو و قلب پیدا نمی‌کنند. همکاری بیمه‌ها با سازمان‌های مردم نهاد از بروز بیماری‌ها پیشگیری می‌کنند.

منبع خبر: رکنـا