تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ بعد از اینکه به عنوان صدرنشین مرحله گروهی این تورنمنت را پشت سر گذاشت در مرحله حذفی در ابتدا سوریه را در ضربات پنالتی شکست داد و بعد از آن مقابل ژاپن به پیروزی رسید تا در نیمه نهایی حریف قطر شود اما در این مرحله […]

- خشم سرمربی سابق تیم ملی ایران؛ ۶۰ سال در فوتبال بودم اما او را نمی‌شناسم/ این کار کلاه گذاشتن سر مردم است!

تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ بعد از اینکه به عنوان صدرنشین مرحله گروهی این تورنمنت را پشت سر گذاشت در مرحله حذفی در ابتدا سوریه را در ضربات پنالتی شکست داد و بعد از آن مقابل ژاپن به پیروزی رسید تا در نیمه نهایی حریف قطر شود اما در این مرحله برخلاف تصور متحمل شکست شد تا تیم امیر قلعه‌نویی از دور مسابقات حذف شود و این ناکامی با انتقاد بسیاری از اهالی فوتبال همراه شد.

همایون شاهرخی چهره مطرح فوتبال ایران نیز به ناکامی تیم ملی فوتبال کشورمان در کسب قهرمانی جام ملت‌های ۲۰۲۳ واکنش نشان داده است.

به نقل از فارس گزیده صحبت‌های شاهرخی را در این خصوص در زیر بخوانید:

  • {قهرمانی در جام ملت‌ها} می‌توانستیم در جام ملت‌ها قهرمان شویم زیرا رقیبان اصلی یعنی ژاپن، کره جنوبی، عربستان و استرالیا در طول جام شرایط خوبی نداشتند و حذف شدند. اگر نمایشی مانند نیمه دوم بازی با ژاپن را ارائه می‌کردیم، قطعا قهرمان آسیا می‌شدیم.
  • {دلیل باخت به قطر} پیش از جام ملت‌ها گفتیم ساختار دفاعی تیم ما خیلی ضعیف است. در ۶ بازی ۷ گل خوردیم. بدون اینکه چاره‌ای برای رفع این مشکل به کار بگیریم. در نهایت همین معضل سبب شد به فینال و قهرمانی نرسیم. قانون فوتبال می‌گوید تیمی قهرمان می‌شود که دفاع مستحکمی داشته باشد. ۲ عامل همیشه می‌تواند باعث شکست شود. ترس و غرور. تیم ما از ژاپن نترسید و آن بازی زیبا را انجام داد اما مقابل قطر مغرور بودیم و شکست خوردیم. حتی مقابل هنگ‌کنگ هم وقتی تصور کردیم کار راحتی داریم، شرایط برای ما سخت شد.
  • {معضل تغییر کاپیتان} مسئله مهم برای هر تیم صرف‌نظر از کادرفنی که در کنار زمین نکات را منتقل می‌کند، کاپیتان تیم است. خودم کاپیتان بوده‌ام و می‌دانم او باید درون زمین تیم را جمع کند و قدرت رهبری بالایی داشته باشد نه اینکه فقط اعتراض به داوری را بلد باشد. دیدیم در این تورنمنت ۵ بار کاپیتان تیم ملی عوض شد. یکی از ایرادهای تیم ملی همین بود که یک کاپیتان ثابت نداشتیم تا به عنوان عصای دست سرمربی در زمین عمل کند.
  • {اظهارات الهویی پس از شکست} ۶۰ سال در فوتبال بودم اما او را نمی‌شناسم. پیش از این هم برخی مربیان بودند که زیاد صحبت می‌کردند. با هدف رسیدن به تیم ملی به ایران آمدند و در ابتدا هم هدفشان سیاه کردن هواداران باشگاه‌ها بود. بازی با کلمات و اسم بردن از گواردیولا، آنچلوتی، کلوپ و … سر مردم را گلاه گذاشتن است و جالب نیست. منظور من هم شخص الهویی نیست.
  • {افراد اضافی در قطر} پیشکسوت فوتبال کشورمان درمورد حضور بی‌شمار تعداد زیادی از مسئولان فدراسیون، سازمان لیگ و هیات‌های استانی در قطر، عنوان کرد: بزرگ‌ترین مشکل فدراسیون‌های ورزشی ما اضافی بودن همراهان در هر تورنمنتی است. این سفرهای آقایان از طریق فدراسیون یا پول‌های ما در AFC و فیفا تامین می‌شود. بدون اینکه آورده‌ای برای فوتبال مملکت داشته باشند.
  • {دامه کار با قلعه‌نویی} با توجه به وضعیت موجود، ادامه همکاری با قلعه‌نویی به صلاح تیم است زیرا شناخت خوبی به دست آورده است. ما هم نمی‌توانیم با مبالغ کلان دلاری، سراغ جذب مربیان خارجی برویم. به همین دلیل بودن او بهتر از نبودنش است.
  • {جوانگرایی در تیم ملی} از کوزه همان برون تراود که در اوست. جوان‌گرایی خیلی خوب است اما نه به حرف بلکه به عمل. ما هم می‌گوییم باید این تیم عوض شود اما باید دید می‌توانیم نفرات کارآمدی را به عنوان جوان مثلا برای خط دفاعی که در آن دچار ضعف هستیم، از لیگ برتر پیدا کنیم. خیلی مواقع در زمان تماشای بازی‌های لیگ، کانال تلویزیون را عوض کردم زیرا سطح بازی‌ها خیلی پایین بود. خودتان را جای قلعه‌نویی گذاشته و بگویید با چه ابرازی باید این کار را انجام بدهیم؟ آیا قرار است جوان‌هایی بیایند که شرایط را بدتر کنند. یک سرمربی باید به فکر اعتبار خودش هم باشد. با این وجود تیم ملی باید رنگ عوض کند و معدل سنی‌اش که الان حدود ۳۰ است، باید خیلی‌ پایین‌تر بیاید. مستلزم این کار هم توجه باشگاه‌ها به آکادمی‌ها و پیدا کردن بازیکنان باکیفیت جوان است. در نهایت اگر این کارها را انجام بدهیم، خیلی راحت می‌توانیم نفرات جوان را به تیم ملی هم بیاوریم.

بیشتر بخوانید: در حال حاضر دوست ندارم جای قلعه‌نویی باشم/ عاشق فوتبال هستم و سخت بود که کنار بروم

منبع: خبـر ورزشی