به گزارش زیرنویس از لرستان؛ علی سالاروند با اشاره به اینکه سمندر لرستانی همچنان در خطر انقراض قرار دارد، اظهار کرد: با وجود اقدامات انجام شده از جمله ایجاد پاسگاه سیار، آموزش و فرهنگ سازی جوامع بومی محلی و هماهنگی با استان‌های مقصد اما این گونه آندمیک همچنان در خطر انقراض است. وی گفت: ظرف […]

به گزارش زیرنویس از لرستان؛ علی سالاروند با اشاره به اینکه سمندر لرستانی همچنان در خطر انقراض قرار دارد، اظهار کرد: با وجود اقدامات انجام شده از جمله ایجاد پاسگاه سیار، آموزش و فرهنگ سازی جوامع بومی محلی و هماهنگی با استان‌های مقصد اما این گونه آندمیک همچنان در خطر انقراض است.

وی گفت: ظرف دو سال اخیر قاچاق سمندر کاهش پیدا کرده است اما افرادی هستند که اقدام به نقل دو انتقال این گونه اندمیک به استان‌های مقصد می‌کنند.مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان تأکید کرد: نقل و انتقال سمندر لرستانی جرم محسوب می‌شود و افرادی که اقدام به قاچاق این گونه آندمیک کنند به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.

سالاروند گفت: به منظور حفاظت و احیا سمندر لرستانی مراجع قضائی با افرادی که نقل و انتقال این گونه را انجام می‌دهند برخورد قاطعانه می‌کند.

وی بیان کرد: با یگان‌های حفاظت استان‌های مقصد هماهنگی‌های لازم صورت گرفته که اجازه خرید و فروش سمندر داده نشود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه از مردم درخواست داریم از دست زدن به این گونه اندمیک خودداری کنند، گفت:

سمندر لرستانی حساس است و ممکن است با دست زدن بیمار شود و حیات این گونه اندمیک به خطر بیفتد.گفتنی است سمندر لرستانی یک گونه‌ی اندمیک است که در شهرستان پل‌دختر و به طور بسیار محدود در شمال خوزستان وجود دارد.

سمندر لرستانی از نگاه جوامع محلی مرجعی برای هواشناسی است چون قبل از بارندگی از آب خارج می‌شوند همچنین شاخصی برای تعیین کیفیت آب هستند زیرا این گونه تنها در آب با کیفیت زندگی می‌کنند.

مهدی زکی پور/ لرستان

 

منبع خبر: رکنـا