گردش مالی ۹ هزار میلیارد تومانی صنایع‌دستی در سال
گردش مالی ۹ هزار میلیارد تومانی صنایع‌دستی در سال

مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی گفت: صنایع‌دستی در سال ۹ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد و ۲۴۰ میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی در کشور انجام می‌شود.

به گزارش زیرنویس، به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، نشست معاون صنایع‌دستی با مدیران تشکل‌های تخصصی صنایع‌دستی با هدف بررسی مسائل و موضوعات مرتبط با این حوزه با حضور مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روز شنبه ۲۸ مردادماه ۱۴۰۲ در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

محمدحسین عسکرپور مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی در این نشست گفت: صنایع‌دستی ما در سال ۹ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد. ۲۴۰ میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی در کشور انجام می‌شود که این بسیار مهم است.

عسکرپور تصریح کرد: این ظرفیت‌ها نشان‌دهنده این است که این صنعت نیازمند حمایت است و نیازمند این هستیم که بانک‌ها و بیمه‌ها از ما حمایت کنند.

۱۲۷۰ تعاونی به نام صنایع‌دستی ثبت شده است

وی یادآور شد: ۱۲۷۰ تعاونی به نام صنایع‌دستی ثبت شده اما ۷۰ تشکل بالای ۱۰۰ نفر داریم.

در ادامه موسی رضایی رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل یکی از شرکت‌های بیمه گفت: موضوع جدیدی را با عنوان «بیمه زندگی شوکا» برای علاقه‌مندان به این حوزه و فعالان صنایع‌دستی در نظر گرفتیم که کوتاه‌مدت است و ۵ ساله است. نام این بیمه «شوکا» است که کوچک‌ترین آهوی مینیاتوری جنگل‌های هیرکانی است.

رضایی تصریح کرد: این شرکت بیمه برای حمایت از حوزه صنایع‌دستی به دنبال انتفاع و بهره‌برداری خود نیست بلکه بیشتر به دنبال حمایت از حوزه فرهنگ کشور است. تمام فرآیند خرید بیمه و کارهای بانکی این محصول جدید به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به بانک و ارائه هر نوع تضمینی است و در مدت ۵ دقیقه بیمه‌نامه شوکا برای فعالان حوزه صنایع‌دستی انجام می‌شود.

وی گفت: خریدار بیمه طی ۶۰ ماه اقساط خود را پرداخت می‌کند و بعد از ۵ سال می‌تواند تمام حق بیمه خود را با سودی که به آن تعلق گرفته دریافت کند و یا اینکه مادام‌العمر از مستمری استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما یک نگاه متفاوت به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی داریم و قصد داریم از حوزه صنایع‌دستی حمایت کنیم و این را یک تجربه و حرکت جدید برای صنعت بیمه می‌دانیم.

در این نشست معاونان صنایع‌دستی استان‌ها نیز به صورت برخط حضور داشتند.

همچنین در این نشست نمایندگان و مدیرانی از بیمه به معرفی خدمات بیمه‌ای خود به هنرمندان صنایع‌دستی و تشکل‌های مردم‌نهاد این حوزه پرداختند و بسته‌های بیمه‌ای در نظر گرفته شده برای صنعتگران را تشریح کردند.

تعدادی از نمایندگان تشکل‌های صنایع‌دستی نیز در این نشست در سخنانی به ارائه نظر و پیشنهادهای خود پرداختند و مسائل مرتبط با حوزه صنایع‌دستی مورد بررسی قرار گرفت.

منبع:مهر