پیام ما نوشت:  با اینکه خبرهایی مبنی بر فعالیت مجدد نمایندگی‌های اطلاع‌رسانی گردشگری ایران با عنوان جدید منتشر شده است اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد دفاتر جدید فقط نمایندگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی هستند چند روز پیش یکی از خبرگزاری‌ها خبری مبنی بر راه‌اندازی دفاتر اطلاع‌رسانی سفر به ایران در ۱۳ کشور منتشر کرد و نوشت […]

پیام ما نوشت:  با اینکه خبرهایی مبنی بر فعالیت مجدد نمایندگی‌های اطلاع‌رسانی گردشگری ایران با عنوان جدید منتشر شده است اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد دفاتر جدید فقط نمایندگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی هستند

چند روز پیش یکی از خبرگزاری‌ها خبری مبنی بر راه‌اندازی دفاتر اطلاع‌رسانی سفر به ایران در ۱۳ کشور منتشر کرد و نوشت که دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری خارج از ایران که از سال ۱۳۹۸ تعطیل شده بودند، این‌بار با عنوانی جدید، اما با همان رویکرد قبلیِ اطلاع‌رسانی، تبلیغ و بازاریابی گردشگری ایران، در ۱۳ کشور راه‌اندازی شدند. کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و همچنین روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت‌وگو با «پیام ما» تأکید می‌کنند که این نمایندگی‌های جدید ارتباطی به دفاتر اطلاع‌رسانی پیشین ندارند.

اولین بار شهریور سال ۱۳۸۶ بود که «ایرنا» به نقل از معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی وقت اعلام کرد که دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در کشورهای تایلند، عمان، پاکستان، یونان، ترکیه، بحرین و سوریه راه‌اندازی شد. «محمد شریف ملک‌زاده» همان زمان گفت که با راه‌اندازی این دفاتر ذهنیت‌های منفی نسبت به کشور از بین می‌رود و ایران به‌عنوان یک کشور امن و مقصد سفر به گردشگران شناسایی می‌شود. شناسایی بازارهای هدف گردشگری، اطلاع‌رسانی و تبلیغات، ارتقای درآمد گردشگری از بازار جهانی از اهداف تشکیل و راه‌اندازی دفاتراطلاع‌رسانی گردشگری ایران در خارج از کشور اعلام و گفته شد که آیین‌نامهٔ ایجاد آنها در هشت ماده تهیه و تنظیم شده است. یک سال بعد هم «مجید اسفندیاری»، مدیرکل وقت دفتر بازاریابی و تبلیغات سازمان میراث فرهنگی هم از راه‌اندازی این دفاتر اطلاع‌رسانی در کشورهای سوئد، کانادا، آلمان، فرانسه و ژاپن خبر داد و تأکید کرد که براساس مطالعات، دفتر بازاریابی و تبلیغات هریک از کشورهای مقصد گردشگری حداکثر ۴۰ دفتر اطلاع‌رسانی موفق را در نقاط مختلف جهان دارند.

راه‌اندازی مجدد در دههٔ ۱۳۹۰

با وجود تبلیغات انجام‌شده، اما دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران کار خاصی انجام ندادند، به‌طوری که در سال‌هایی ابتدایی دههٔ ۱۳۹۰، «سیدمحمدکاظم خلدی‌نسب»، مدیرکل وقت بازاریابی و توسعهٔ گردشگری از منفعل‌شدن این دفاتر خبر داد و گفت که قرار است دفاتر جدیدی فعال شود که وظیفهٔ ایجاد هماهنگی بین ایران و کشور مقصد را برعهده داشته باشند. در ادامهٔ همین صحبت‌ها، سال ۱۳۹۴ خبر رسید که ۹ نمایندگی اطلاع‌رسانی گردشگری خارج از کشور ذیل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در کشورهای ژاپن، سوئیس، ایتالیا، اسپانیا، عمان، مالزی، سنگاپور و چین (دو نمایندگی) مجوز دریافت کردند.

براساس قراردادی که این ۹ نماینده با کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران امضا کرده‌ بودند، وظایف در چهار بند اطلاع‌رسانی، تبلیغات، ‌بازاریابی و سرمایه‌گذاری تعیین شده بود. هرچند بارها تأکید شد که نمایندگان اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در کشورهای دیگر، کارمند کانون جهانگردی یا میراث فرهنگی نیستند، کسب‌وکار خودشان را دارند و تنها به‌دلیل علاقه به ایران این مسئولیت ملی را در کشورهای هدف برعهده گرفته‌اند. با این که در سال ۱۳۹۶ برای تبلیغ سفر به ایران در نمایندگی‌های گردشگری ایران یک میلیارد تومان اختصاص یافت،‌ اما این تجربه این بار هم با شکست مواجه شد و در نهایت «ولی تیموری»، معاون گردشگری وقت اعلام کرد که نمایندگی‌های اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در کشورهای دیگر غیرفعال شدند.

 

 انتشار یک خبر و نوید فعالیت دوباره

دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران ذیل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در فاصله سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ در کشورهای ژاپن (توکیو)، اسپانیا (مادرید)، ایتالیا (میلان)، چین (شانگهای، گوانجو و پکن)، هنگ کنگ، آذربایجان (باکو)، عراق (سلیمانیه)، کره جنوبی (سئول)، هلند (لاهه)، عمان (مسقط)، آلمان (برلین و مونیخ)، فرانسه (پاریس) و انگلستان (بیرمنگهام) فعال بودند. پس از یک سال، تعدادی از این دفاتر بدون هیچ توضیحی خلع مسئولیت شدند.

 

حالا با گذشت چهار سال، موضوع فعالیت این دفاتر بار دیگر دوباره مطرح شده است. به‌طوری که در تازه‌ترین خبر اعلام شد دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری خارج از ایران در ۱۳ کشور راه‌اندازی شده‌اند و این‌بار با عنوانی جدید اما با همان رویکرد قبلی اطلاع‌رسانی، تبلیغ و بازاریابی گردشگری ایران فعالیت خواهند کرد.

آن‌طور که در این خبر آمده بود، این دفاتر با عنوان نمایندگی‌های خارج از کشور کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به فعالیت می‌پردازند و تاکنون در ۱۳ کشور از جمله چین، ژاپن، ارمنستان، روسیه، کانادا، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، آلمان، عراق، ترکیه، کانادا و سوئد از سوی سرمایه‌گذاران و فعالان خصوصی فعال شده‌اند.

 

قرار نیست رویکرد پیشین را داشته باشند!

نمایندگی‌های اطلاع‌رسانی گردشگری ایران با هدف اطلاع‌رسانی، تبلیغات، بازاریابی و جذب سرمایه‌گذار راه‌اندازی شده بودند و حالا کانون جهانگردی و اتومبیلرانی تأیید کرده که این نمایندگی‌ها با مجوز کانون، بار دیگر فعال شده‌اند. مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در نشست توجیهی با تعدادی از نمایندگان اطلاع‌رسانی گردشگری ایران، تلاش برای جذب گردشگران خارجی، صدور گواهی‌نامهٔ بین‌المللی برای ایرانیان خارج از کشور و معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی و تاریخی به جهانگردان خارجی، برگزاری رالی‌های بین‌المللی و مشارکت در توسعه فعالیت‌های گردشگری و اتومبیلرانی خارج از مرزهای کشور را از مهمترین وظایف این نمایندگی‌ها اعلام کرده بود.

«محمدحسین صوفی» حالا در گفت‌وگو با «پیام ما» توضیح می‌دهد که این دفاتر قرار نیست متمرکز بر اطلاع‌رسانی باشند و در واقع اصلاً قرار نیست با رویکرد پیشین فعال باشند: «یک زمانی مسئولیت دفاتر اطلاع‌رسانی خارج از کشور به ما تفویض شده بود. آن یک موضوع دیگری است. اما این بار و برای نخستین بار، کانون از سال گذشته برای توسعهٔ فعالیت‌های خود در سراسر دنیا اقدام به ایجاد نمایندگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کرده است. بدین صورت که همهٔ فعالیت‌هایی که در کانون در ایران انجام می‌شود، توسط نمایندگی‌ها خارج از کشور نیز انجام خواهد شد.»

به گفتهٔ او، یکی از وظایف اطلاع‌رسانی دربارهٔ ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور و فضاهای تفریحی – توریستی است که مجموع آنها می‌تواند زمینهٔ ورود گردشگر بیشتر به کشور را فراهم کند.

صوفی با تأکید بر اینکه این تجربه بدین شکل اولین بار است که اتفاق می‌افتد می‌گوید که همهٔ نهادها و سازمان‌ها موظفند برای جذب گردشگر مشارکت کنند و فعالیت‌ نمایندگی‌های کانون در یک سال گذشته هم موجب تسریع و تسهیل اقدامات فعالان گردشگری شده است.

روابط عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم این موضوع را تأیید می‌کند که این دفاتر در واقع همان نمایندگی‌های کانون هستند و ارتباطی با دفاتر اطلاع‌رسانی سفر ندارند. 

 

منبع خبر: رکنـا