درمان در قزوین حال خوبی ندارد فقط پایتخت شفابخش است !
درمان در قزوین حال خوبی ندارد فقط پایتخت شفابخش است !

ملیحه شریف خواه خبرنگار اطلاعات نوشت: یکی از بزرگترین مشکلات مردم در مراجعه به مراکز درمانی قزوین کمبود یا نبود پزشک متخصص یا پزشک جراح در ساعات شب و یا روزهای پایانی هفته و ایام تعطیلات است به گونه ای که اگر فردی در شب نیاز به جراحی داشته باشد یا باید منتظر بماند تا […]

- درمان در قزوین حال خوبی ندارد فقط پایتخت شفابخش است !

ملیحه شریف خواه خبرنگار اطلاعات نوشت: یکی از بزرگترین مشکلات مردم در مراجعه به مراکز درمانی قزوین کمبود یا نبود پزشک متخصص یا پزشک جراح در ساعات شب و یا روزهای پایانی هفته و ایام تعطیلات است به گونه ای که اگر فردی در شب نیاز به جراحی داشته باشد یا باید منتظر بماند تا صبح پزشک بر بالین او حاضر شود و یا اینکه به بیمارستان های استان تهران مراجعه کند. همچنین عدم امکان سونوگرافی،MRIو سایر موارد تشخیصی در ساعات شب و اواخر هفته مشکلات بیماران را چند برابر کرده است.

بیمارستان‌های قدیمی و فرسوده قزوین

قدمت بالای بیمارستان شهید رجایی به عنوان تنها مرکز ترومای استان قزوین، بیمارستان قدس به عنوان تنها مرکز تخصصی دولتی اطفال استان و بیمارستان بو علی سینا به عنوان بیمارستان قلب و داخلی با فضای فیزیکی فرسوده و آسیب دیده ، مزید بر علت شده است.

کمبود پرسنل و پزشک متخصص و نیروی خدمات رسان از چالش های بزرگ مراکز درمانی دولتی استان قزوین است و عدم توانایی رسیدگی به امور بهداشتی این مراکز و به ویژه هوای نامطبوع و آزار دهنده اتاق ها و عدم نصب سیستم تهویه مناسب هوا در این مراکز درمانی قدیمی، ملحفه های آغشته به خون و آلوده و عدم تعویض به موقع آن‌ها برای هر بیمار و هم خطاهای پزشکی در این مراکز؛ شکایات مردمی را چند برابر کرده است.

در عین حال عملیات ساخت لاک پشتی بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی و مرکز الحاقی بیمارستان شهید رجایی که از سال ۱۳۹۵کلنگ زنی شدند، هنوز نهایی نشده است و به بهانه وعده ساخت این ۲ مرکز، عملیات عمرانی چندانی هم در بیمارستان های مسن قزوین انجام نمی شود.

در کنار محرومیت گسترده بخش درمان در مرکز استان، ضریب محرومیت درمان در شهرستان‌ها هم بیشتر است، به گونه‌ای که انگیزه بسیاری برای ماندگاری پزشکان در شهرستان ها و مناطق کم برخوردار وجود ندارد و در مناطق کوهستانی مانند الموت و طارم، حتی یک بیمارستان احداث نشده است و بیماران باید برای درمان‌های تخصصی به مرکز استان مراجعه کنند که آن هم بار مراجعه به بیمارستان ها در مرکز را چند برابر کرده است.

عقب ماندگی زیر ساخت‌های بهداشت و درمان

استاندار قزوین در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه در مورد مشکلات حوزه درمان استان گفت : یکی از مسائل اصلی استان،عقب ماندگی حوزه بهداشت و درمان در بخش زیر ساخت‌ها و مباحث روبنایی است .

محمد مهدی اعلایی افزود : اعتبارات خوبی برای حل این مشکلات در نظر گرفته شده است و همه پروژه‌های درمان استان فعال هستند. حوزه بهداشت و درمان مسائل و مشکلاتی دارد و دولت حل آن را دنبال می کند، تا این مشکلات حل شوند.

وی در مورد بدهی های سنگین بیمارستان های استان به سازمان تامین اجتماعی توضیح داد: تاکنون بخشی از بدهی ها پرداخت شده است و مابقی هم پیگیری می شود که پرداخت شود اما بخشی از مشکلات هم باید به صورت مدیریتی بر طرف شوند و به عنوان مدیر ارشد استان از مدیران بخش درمان مطالبه می کنیم تا مشکلات مردم کاهش یابد.

اعلایی تاکید کرد : انتظارت مردم و کادر درمان در مورد اداره و مدیریت بخش بهداشت و درمان آن طور که باید و شاید دیده نشده است و کمبود زیر ساخت‌ها مدیریت این حوزه را دشوارتر کرده است و باید حمایت‌های بیشتری انجام شود و به دنبال رفع این مشکلات هستیم.

رسیدگی نامناسب به بیماران

شریفی، پدر نوزاد ۱۱ماهه با شکایت از وضع به وجود آمده برای فرزند خود در تنها مرکز درمانی تخصصی اطفال قزوین به خبرنگار ما می‌گوید: فرزندم را به دلیل بیرون زدگی فتخ از ناحیه شکم در ساعت ۹شب به بیمارستان قدس رساندم و او را پس از ویزیت برای سونوگرافی به مرکز دیگری منتقل کردم.

وی ادامه می‌دهد: بعد از مراجعه دوباره به بیمارستان قدس اعلام کردند که پزشک جراح شیفت شب پاسخگو نیست و به بیمارستان دیگری مراجعه کنید که پس از چندین ساعت سرگردانی نیمه شب در مراکز درمانی شهر قزوین، دوباره به بیمارستان قدس بازگشتیم.

شریفی با تاکید بر این که  به دلیل عدم توانایی پرستار در رگ گیری حداقل ۸نقطه از دست و پای فرزند نوزادم را برای تزریق سرم سوزن زده بودند، می‌گوید: با توجه به شرایط نا مناسب بیمارستان قدس قزوین، تصمیم گرفتیم نیمه شب برای ادامه روند درمان به بیمارستان مفید تهران مراجعه کنیم .

عمویی، یکی دیگر از بیماران شاکی نسبت به رسیدگی نامناسب و عدم رعایت بهداشت در بیمارستان شهید رجایی به عنوان تنها مرکز ترومای استان می‌گوید: به دلیل تصادف و شکستگی ناحیه زانو به بیمارستان شهید رجایی منتقل شدم، اما با توجه به شرایط و بهداشت نامناسب بیمارستان، ازدحام مراجعان در این مرکز و نبود سرویس بهداشتی مناسب برای بیماران آسیب دیده، به اجبار به بیمارستان بخش خصوصی و با تحمیل هزینه‌های سنگین درمانی مراجعه کردم.

منبع: اطلاعات انلاین