شرایط استقلال به لحاظ فنی و مدیریتی دو نیمه کاملاً متفاوت است. آبی‌پوشان اگرچه در لیگ برتر نتایج مطلوبی گرفته و صدرنشین هستند ولی از نظر مدیریتی وضعیت بغرنجی دارند و اختلاف میان جواد نکونام و علی خطیر به جایی رسیده که غیر قابل کتمان تلقی می‌شود و باید پذیرفت که اختلافات آنها اصلاً حل […]

شرایط استقلال به لحاظ فنی و مدیریتی دو نیمه کاملاً متفاوت است. آبی‌پوشان اگرچه در لیگ برتر نتایج مطلوبی گرفته و صدرنشین هستند ولی از نظر مدیریتی وضعیت بغرنجی دارند و اختلاف میان جواد نکونام و علی خطیر به جایی رسیده که غیر قابل کتمان تلقی می‌شود و باید پذیرفت که اختلافات آنها اصلاً حل نشده و از ابتدای فصل داستان ادامه دارد. در چنین شرایطی آبی‌پوشان باید مسافر شمال شوند و به مصاف تیمی بروند که انصافاً این فصل تا اینجای کار نتایج کاملاً مطلوبی کسب کرده و هفته گذشته نیز در اصفهان از ذوب آهن یک مغلوب ساخت. بازی استقلال و ملوان در انزلی اتفاقات حاشیه‌ای بسیار زیادی می‌تواند داشته باشد.

لگد زدن!

هنوز از خاطرمان نرفته که در ابتدای فصل قبل هنگامی که استقلال مهمان ملوان بود، ریکاردو ساپینتو چطور به برانکارد در کنار زمین لگد زد و جنجال بزرگی در انزلی به راه افتاد. در واقع همان جا بود که معلوم شد سرمربی پرتغالی استقلال به لحاظ حاشیه‌ای حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارد! پس از پایان همان مسابقه بود که ساپینتو با اولین محرومیت انضباطی خودش در فوتبال ایران مواجه شد.

سه گانه

ملوان فصل قبل مقابل استقلال اصلاً نتایج خوبی نگرفت. این تیم علاوه بر شکست در هر دو جدال رفت و برگشت، در جام حذفی نیز برابر استقلال شکست خورد تا طی یک فصل سه بار مقابل آبی‌ها ناکام شده باشد. البته انصافاً نباید فراموش کنیم که انزلی چی‌ها بارها استقلال را در خانه خودشان شکست داده‌اند.

شکست تاریخی

ملوان بندر انزلی در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر چند بار استقلال را در داخل گیلان شکست داده که سه پیروزی این تیم به معنای واقعی کلمه ماندگار شد. استقلالی‌ها خرداد ماه سال ۱۳۸۱ در حالی که برای قهرمانی اولین دوره پیکارهای لیگ برتر فقط به یک مساوی احتیاج داشتند، در انزلی مسابقه را به ملوان واگذار کردند و همان پیروزی موجب شد پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شود و منصور پورحیدری فقید هم دیگر تحت عنوان سرمربی روی نیمکت استقلال ننشیند. دقیقاً پس از همان شکست بود که امیر قلعه نویی برای اولین مرتبه در زندگی خود تحت عنوان سرمربی روی نیمکت استقلال نشست. البته آبی‌ها در پاییز سال ۹۰ و زمستان سال ۹۲ هم دو شکست سنگین با نتیجه ۴ بر ۲ برابر ملوان در انزلی متحمل شدند. ناکامی‌های بسیار تلخی که در دوران سرمربیگری پرویز مظلومی و امیر قلعه نویی حاصل شد.

جنگ نیابتی

رویارویی این هفته ملوان و استقلال را به نوعی می‌توان جنگ نیابتی پرسپولیس با آبی پوشان قلمداد کرد. جدا از حضور مهدی تارتار بازیکن و مربی اسبق پرسپولیس روی نیمکت قوی سپید، پرسپولیسی‌ها همچنان امیدوار هستند تا به لطف پیروزی‌های متوالی و لغزش استقلال فاصله خودشان با صدر جدول را کم کنند و برای تحقق چنین امری فوق العاده روی امتیازگیری ملوان از استقلال حساب باز کرده‌اند اما در طرف دیگر میدان جواد نکونام نیز آنقدر زرنگ است که بداند شکار قوی سپید خزری در داخل خانه خودش جدا از اینکه یک قدم موثر برای نزدیک شدن استقلال به مقام قهرمانی این فصل خواهد بود، موجب می‌شود تا در داستان اختلافش با علی خطیر همچنان روی اهرم کسب نتایج مطلوب مانور بدهد.

ملوان - استقلال؛ تارتار - نکونام/ جنگ نیابتی پرسپولیس و استقلال در انزلی

منبع: خبـر ورزشی