به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، .یونسکو اعلام کرده است است ۴۰ درصد مردم جهان از دسترسی به آموزش به زبان مادری خود محروم هستند. آموزش زبان مادری و بیان به زبان مادری بخشی از آزادی بیان در جهان محسوب می شود. روز ۲۱ فوریه (۲ اسفند) از طرف یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نام‌گذاری شده‌است‌، نام‌گذاری این روز در کنفرانس […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، .یونسکو اعلام کرده است است ۴۰ درصد مردم جهان از دسترسی به آموزش به زبان مادری خود محروم هستند. آموزش زبان مادری و بیان به زبان مادری بخشی از آزادی بیان در جهان محسوب می شود.

روز ۲۱ فوریه (۲ اسفند) از طرف یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نام‌گذاری شده‌است‌، نام‌گذاری این روز در کنفرانس عمومی یونسکو در سال ۱۹۹۹ به منظور کمک به تنوع زبانی و فرهنگی انجام شده‌است. 

زبان مادری نشانگر هویت و ریشه هر آدمی است. زبان مادری در کنار زبان‌های ملی و بین المللی همواره حضور داشته و هیچ گاه از ارزش و اهمیت آن کاسته نشده است هرچند در سالیان اخیر تهاجم‌هایی به زبان‌های مادری صورت گرفته که آن‌ها را اندکی کمرنگ کرده است‌ ولی زبان مادری چیزی نیست که به آسانی از بین برود.

دکتر صمد رحمانی، استاد زبان‌های ترکی و فارسی دانشگاه تبریز معتقد است: زبان مادری هر فردی هویت او و برایش راحت‌ترین زبانی است که می‌تواند با آن صحبت کند و با آن آموزش ببیند.کشور ما یک زبان ملی ارزشمند دارد ولی برای تقویت همین زبان هم تکلم به زبان‌های محلی ضروری است‌ و لازم است هم در مدارس و هم در دانشگاه‌ها تدریس شود.

وی افزوده است: امیدواریم تدریس به زبان مادری در مراکز آموزشی بیشتر شود و استمرار پیدا کند.تکلم به زبان مادری و تدریس این زبان در مدارس در جهت تقویت وحدت ملی کشور ما است. دو زبانه بودن مردم هیچ تاثیر منفی در بر ندارد.اگر توجه کنید بهترین شعرها و مثنوی‌ها در فارسی را نظامی و بهترین قصائد را خاقانی سروده و نوشته که زبان مادری‌شان ترکی بوده ولی به بهترین نحو در زبان فارسی شعر گفته‌اند پس دو زبانه بودن هیچ مشکلی به وجود نمی‌آورد و برعکس بنیه‌های دو زبان را هم تقویت می‌کند.

 

 

 

منبع خبر: رکنـا