اوسمار ویرا سرمربی برزیلی پرسپولیس که پس از شکست تلخ برابر آلومینیوم در اراک به شدت از سوی هواداران و پیشکسوتان این تیم مورد نقد و حمله قرار گرفته بود، درس بزرگی از آن بازی گرفت. مرد برزیلی در دیدار حساس مقابل تراکتور تبریز دست به تغییر مهمی در ترکیب اصلی تیمش زد و امید […]

- امید عالیشاه؛ بهترین شماره ۱۰ با پیراهن شماره ۲!

اوسمار ویرا سرمربی برزیلی پرسپولیس که پس از شکست تلخ برابر آلومینیوم در اراک به شدت از سوی هواداران و پیشکسوتان این تیم مورد نقد و حمله قرار گرفته بود، درس بزرگی از آن بازی گرفت.

مرد برزیلی در دیدار حساس مقابل تراکتور تبریز دست به تغییر مهمی در ترکیب اصلی تیمش زد و امید عالیشاه را از ابتدا در ترکیب گذاشت. کاپیتان اول پرسپولیس که سال‌هاست با پیراهن شماره ۲ بازی می‌کند، در دیدار با تراکتور در قالب یک شماره ۱۰ فرو رفت.

در فوتبال امروز ایران دیگر کمتر بازیکنی با شماره ۱۰ دیده می‌شود که توان گذر از حریف و به قول فوتبالی‌ها یک در مقابل یک را داشته باشد. در گذشته اما همیشه یک شماره ۱۰ اصیل بود که پشت یک یا دو مهاجم بسته به شرایط تیم قرار می‌گرفت. بازیکنانی که استعدادهای طبیعی باعث می‌شود بهترین بازی‌شان را ارائه بدهند و می‌توانند با یک پاس یا هر حرکتی که هیچ‌کس دیگری نمی‌بیند، بازی را تغییر دهد.

البته امروز شماره ۱۰ بودن سخت‌تر از هر زمان دیگری است که اشاره به افزایش توقعات فیزیکی از بازیکنان هجومی داشت. در حال حاضر بازیکنان بسیار کمی با این سبک در فوتبال هستند. این دسته از بازیکنان در حال محو شدن هستند اما امید عالیشاه حالا هم به اوج پختگی رسیده و هم تعریف درستی از یک بازیکن شماره ۱۰ آن هم پشت تک مهاجم تیم ارائه می‌دهد. او نه تنها درخشش فردی بسیاری دارد بلکه ذاتا برای موفقیت تیم می‌جنگد، توپ را دنبال می‌کند و پاس گل می‌دهد.

امید عالیشاه در سیستم جدید اوسمار ویرا و پرسپولیس به معنای واقعی کلمه یک بازیکن آزاد است. او در حرکت بین خطوط و ارسال پاس آخر فوق‌العاده است و به نظر می‌رسد سرمربی جدید و برزیلی پرسپولیس این قابلیت را شناخته باشد.

فصل گذشته وحید امیری به بهترین شکل ممکن این نقش را به عنوان مهاجم سایه یا هافبک آزاد پُشت فروارد بازی می‌کرد. شاید امید عالیشاه قدرت دوندگی وحید امیری را نداشته باشد اما از لحاظ تکنیکی، قدرت دریبل‌زنی و پاس‌های تأثیرگذار چه بسا نمره بالاتری نسبت به همبازی نزول کرده خود بگیرد.

شاید بتوان گفت تنها نقطه ضعف امید عالیشاه، مصدومیت‌های تکراری او پس از درخشش در بازی‌های مهم باشد. کاپیتان پرسپولیس اگر بتواند آمادگی خود را حفظ کند و مصدوم نشود، می‌تواند باز هم کاپ قهمانی را همچون فصل گذشته بالای سر ببرد، به شرط آن که…

منبع: خبـر ورزشی