به گزارش اطلاعات آنلاین به نقل از ام اس ان، محققان تایلندی برای اساس مطالعه انجام داده، پیشنهاد کردند ترکیب طبیعی موجود در ادویه آشپزی زردچوبه ممکن است به اندازه امپرازول – دارویی که برای مهار اسید اضافی معده استفاده می‌شود – برای درمان علائم سوء هاضمه موثر باشد. زردچوبه از ریشه گیاه Curcuma longa […]

با جایگزین امپرازول برای درمان معده درد آشنا شوید

به گزارش اطلاعات آنلاین به نقل از ام اس ان، محققان تایلندی برای اساس مطالعه انجام داده، پیشنهاد کردند ترکیب طبیعی موجود در ادویه آشپزی زردچوبه ممکن است به اندازه امپرازول – دارویی که برای مهار اسید اضافی معده استفاده می‌شود – برای درمان علائم سوء هاضمه موثر باشد.

زردچوبه از ریشه گیاه Curcuma longa گرفته می‌شود. این گیاه حاوی یک ترکیب فعال طبیعی به نام کورکومین است که تصور می‌شود دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است و مدت‌هاست به عنوان یک درمان دارویی، از جمله برای درمان سوء هاضمه، در آسیای جنوب شرقی استفاده می‌شود.

طبق تحقیق مذکور، ۲۰۶ بیمار ۱۸ تا ۷۰ ساله با ناراحتی مکرر معده (سوء هاضمه عملکردی) با علت ناشناخته، به طور تصادفی از بیمارستان‌های تایلند از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ انتخاب شدند.

هر فرد به مدت ۲۸ روز در یکی از سه گروه درمانی شامل زردچوبه – دو کپسول بزرگ ۲۵۰ میلی گرمی کورکومین چهار بار در روز و یک کپسول ساختگی کوچک (۶۹ بیمار)، امپرازول – یک کپسول کوچک ۲۰ میلی گرمی در روز و دو کپسول ساختگی بزرگ چهار بار در روز (۶۸ بیمار)  و زردچوبه به اضافه امپرازول (۶۹ بیمار)؛ قرار گرفتند.

امپرازول یک مهارکننده پمپ پروتون یا PPI است. PPI ها برای درمان سوء هاضمه عملکردی استفاده می شوند که علائم آن عبارتند از احساس سیری بیش از حد پس از غذا (سیری پس از غذا)، احساس سیری تنها پس از صرف کمی غذا (سیری زودرس) و درد یا احساس سوزش در معده یا لوله غذا (درد اپی گاستر).

طبق تجربیات علمی، استفاده طولانی مدت از PPI ها با افزایش خطر شکستگی، کمبود ریزمغذی‌ها و افزایش خطر عفونت مرتبط است.

از ۲۰۶ بیمار ثبت نام شده، ۱۵۱ بیمار مطالعه را تکمیل کردند که ۲۰ نفر در گروه کورکومین، ۱۹ نفر در گروه امپرازول و ۱۶ نفر در گروه درمان ترکیبی ترک آزمایش کردند.

بیماران در هر سه گروه در شروع کارآزمایی ویژگی‌های بالینی و نمرات سوء هاضمه مشابهی داشتند. آنها پس از ۲۸ روز و دوباره پس از ۵۶ روز مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند. در روز ۲۸، شدت علائم در گروه‌های ترکیبی، کورکومین به تنهایی و امپرازول به تنهایی، به طور قابل توجهی کاهش یافت. این بهبودها پس از ۵۶ روز برای درد و سایر علائم حتی قوی‌تر بود.

به گفته محققان، هیچ عارضه جانبی جدی گزارش نشد، اگرچه آزمایش‌های عملکرد کبد نشان دهنده سطحی از وخامت در میان مصرف‌کنندگان کورکومین با وزن اضافی را نشان داد.

آنها حجم نمونه کوچک مطالعه، و همچنین چندین محدودیت دیگر، از جمله دوره مداخله کوتاه و فقدان داده‌های نظارت بلندمدت را تایید کردند. به همین دلیل می‌گویند که مطالعات بزرگتر و طولانی مدت بیشتری مورد نیاز است. محققان نتیجه گرفتند: این کارآزمایی تصادفی کنترل شده شواهد بسیار قابل اعتمادی برای درمان سوء هاضمه عملکردی با زردچوبه را ارائه می‌دهد.

 

منبع: اطلاعات انلاین