۹۰ درصد پرونده‌ها بدون وکیل به دادگاه‌ها می‌روند که مشکلات و گرفتاری‌های خاص خودش را دارد.
۹۰ درصد پرونده‌ها بدون وکیل به دادگاه‌ها می‌روند که مشکلات و گرفتاری‌های خاص خودش را دارد.

میزان نوشت: نهاد وکالت به‌عنوان واسط میان مردم و حاکمیت همواره نهادی مورد اعتماد و اطمینان جامعه است و می‌تواند با نظارت بر امور، شناسایی چالش‌ها و نقد منصفانه و ارائه راهکارها نقش مهمی در راستای تحول قضایی و صیانت از حقوق ملت داشته باشد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای جمعه ۲۰ بهمن طی سخنانی در […]

- ۹۰ درصد پرونده‌ها بدون وکیل به دادگاه‌ها می‌روند که مشکلات و گرفتاری‌های خاص خودش را دارد.

میزان نوشت: نهاد وکالت به‌عنوان واسط میان مردم و حاکمیت همواره نهادی مورد اعتماد و اطمینان جامعه است و می‌تواند با نظارت بر امور، شناسایی چالش‌ها و نقد منصفانه و ارائه راهکارها نقش مهمی در راستای تحول قضایی و صیانت از حقوق ملت داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای جمعه ۲۰ بهمن طی سخنانی در دومین گردهمایی ملی هیئت مدیره‌های وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با اشاره به ضرورت آسیب‌شناسی مستمرِ روند‌ها و فرایند‌های قضایی و حقوقی در کشور، بیان کرد: «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه» به سبب گستره وسیع ارتباطاتش با بخش‌های مختلف مردمی و حکومتی، می‌تواند در امر آسیب‌شناسی روند‌ها و فرآیند‌های قضایی و حقوقی و سایر رویه‌های مرسوم در بخش‌های مختلف کشور، ایفای نقش کند.

قاضی‌القضات تصریح کرد: ما در قوه قضاییه متمرکز و معطوف بر انسداد گلوگاه‌های فساد و خشکاندن ریشه‌های فسادزا هستیم، لذا شما در «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده» به سبب نوع وگستره ارتباطات‌تان با بخش‌های مختلف مردمی و حکومتی می‌توانید منشاء‌های مشکلات و معضلات را شناسایی کنید و در جهت رفع آنها، راهکار‌های لازم را ارائه دهید. باید به دقت و وضوح مشخص شود که چه میزان از مشکلات و معضلات ناشی از قوانین است و چه میزان از این امر، به فرآیند‌ها و رفتار‌ها و نوع عمل به قوانین بازمی‌گردد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اهمیت بهره‌گیری تمام و کمال از فناوری‌های نوین در راستای خدمت‌رسانی مطلوب‌تر حقوقی و قضایی به مردم، گفت: ما در بخش‌های مختلف قوه قضاییه باید بر مسائل روز و شیوه‌های نوین و فناورانه مسلط باشیم تا بتوانیم در رسیدگی به امور قضایی و حقوقی مردم، سرعت و سهولت هر چه بیشتر ایجاد کنیم. ما نباید بر دانسته‌های خود در حوزه و دانشگاه متوقف شویم و باید مستمراً بر ارتقای علمی خود بیفزاییم و مجهز به روش‌ها و ابزار‌های فناورانه برای خدمت مطلوب‌تر به مردم شویم.

وی در ادامه دستور داد: در راستای کاهش هزینه‌های دادرسی، وکالت و کارشناسی رسمی برای عموم مردم به‌ویژه اقشار کم‌بضاعت، هر چه بیشتر اقدام و تلاش کنید.

در همین رابطه حسن عبدلیان‌پور در گفت‌وگو با میزان گفت: رئیس قوه قضاییه در سخنرانی خود در دومین اتحادیه‌های سراسری وکلا و کارشناسان با طرح حضور وکلا و کارشناسان برای شناسایی و کمک به حل معضلات اساسی کشور حوزه مسئولیتی مرکز وکلا را بسیار گسترش داد از این رو کارگروه ویژه‌ای را با حضور همه روسای مراکز وکلا و کارشناسان در کل کشور برای پرداختن ویژه به این موضوع تشکیل داده ایم.

رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: با توجه به اینکه مرکز وکلا لایه بیرونی و مردمی‌تر قوه قضاییه است از این رو می‌تواند موانع و مشکلاتی که به عنوان چالش در قوه قضاییه و سایر دستگاه‌ها و حاکمیت وجود دارد را شناسایی کرده و برای حل آن  چاره اندیشی کند.

حسن عبدلیان پور در راستای مردمی‌تر شدن نهاد وکالت گفت: چندی پیش پیشنهاد وکیل خانواده را طرح کردیم، بررسی‌هایمان نشان می‌دهد که قریب به ۹۰ درصد از پرونده‌ها بدون وکیل به دادگاه می‌رود و وقتی پرونده‌ای بدون همراهی وکیل به دادگاه رود در این میان مشاهده می‌شود که برخی از دعاوی واهی مطرح می‌شود. اگر وکیل یا یک متخصص امر حقوقی از ابتدای  موضوع در کنار  اصحاب پرونده وجود داشت از شکل گیری بسیاری از پرونده‌ها جلوگیری می‌شد.

وی با بیان اینکه طرح بسیاری از دعاوی واهی ازدیاد ورودی پرونده‌ها را ایجادمی کند، گفت: ازدیاد پرونده‌ها از جمله چالش‌هایی است که سبب اطاله دادرسی می‌شود طرح الزام وکیل خانوادگی راهی برای جلوگیری از چالش‌های قضایی و کمک به احقاق حق شهروندان و ایجاد حس عدالت در جامعه است.

عبدلیان پور افزود: با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است  از میان ۹۰ درصدی که برای دعاوی خود از وکیل استفاده نمی‌کنند، ۷۰ درصدشان توانایی همراهی وکیل در پرونده‌های خود به صورت منصفانه و متعارف را دارند، حمایت‌های حقوقی از  ۳۰ درصد دیگر را نیز مرکز وکلا به عنوان تنها نهاد ارائه دهنده خدمات حقوقی در کشور می‌تواند برعهده گرفته و وکیل معاضدتی در اختیارشان قرار دهد.

عبدلیان پور ادامه داد: وکیل خانواده طرحی است که مرکز وکلا در راستای حمایت از خانواده و در جهت تحکیم و حفظ این بنیان بر عهده گرفته است و مدت‌ها است که با تشکیل اتاق فکری با هم افزایی تمامی وکلا و کارشناسان مرکز روی آن کار فشرده و کارشناسی انجام شده است وبه جد به دنبال عملیاتی شدن این طرح هستیم.

 

منبع: اطلاعات انلاین