استان: کرمانشاه حوزه انتخابیه: کرمانشاه شعار انتخاباتی: ۱_ می‌خواهم صدای رسای مردم نجیب کرمانشاه باشم ۲_ تلاش برای توسعه و پیشرفت همه جانبه کرمانشاه پویش بزرگ انتخاباتی زیرنویس با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی […]

  • استان: کرمانشاه
  • حوزه انتخابیه: کرمانشاه
  • شعار انتخاباتی: ۱_ می‌خواهم صدای رسای مردم نجیب کرمانشاه باشم ۲_ تلاش برای توسعه و پیشرفت همه جانبه کرمانشاه

پویش بزرگ انتخاباتی زیرنویس با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

ایرج ملکی یکی از داوطلبان نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است که در زیر روزمه کوتاهی از ایشان و پاسخ‌هایشان به سوالات مهر در دو بخش کشوری و استانی را می‌خوانید:

– ایرج ملکی هستم فرزند کرمانشاه؛ پس از گذراندن دوره‌های ابتدایی تا دیپلم در کرمانشاه، در آزمون استخدامی وزارت نیرو پذیرفته شده و در نیروگاه بیستون مشغول به کار شدم. در ادامه در رشته مدیریت روابط‌عمومی فارغ التحصیل شدم و سپس مدرک مهندسی تکنولوژی فناوری اطلاعات را دریافت کردم. اشتیاقم به علم آموزی، در کنار کار در حوزه تولید برق، سبب اخذ مدرک کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی از تهران شد. در این بازه، افزون بر افتخار خدمت‌گذاری مردم عزیز، در دیگر عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی هم فعالیت داشته‌ام.

* مهم‌ترین آسیب کارکردی مجلس شورای اسلامی از نگاه شما چیست؟

عدم توجه ویژه به مسئله نخست مردم عزیز ما که بحث معیشت است

*مجلس برای تقویت نقش نظارتی و تقنینی خود باید دست به چه اقداماتی بزند؟

باید نظارت و پیگیری بیشتری در خصوص انجام درست و به موقع پروژه‌ها و کارهای زیر بنایی کشور داشته باشد.

*نمایندگان چرا نباید اسیر تجمل‌گرایی شوند و برای پرهیز از این آسیب، چه اقداماتی ضرورت دارد؟

وقتی نماینده‌ای دچار تجمل گرایی شد دیگر از فکر کردم به مسائل و مشکلات مردم باز می‌ماند و تلاشش به جای حل مشکلات مردم، به سمت تأمین منافع شخصی خودش سوق پیدا می‌کند.

*همکاری و همراهی میان مجلس و سایر قوا و دستگاه‌ها چه تأثیری می‌تواند بر پیشرفت کشور داشته باشد؟ به نظر شما مهمترین تجلی‌گاه این همراهی و همکاری چیست؟

همکاری سه قوه اهمیت فوق العاده ای دارد که در حل مشکلات و مسائل کشور نقش کلیدی دارد البته این همکاری باید جامع و کامل باشد و نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که این همکاری نه تنها مقطعی بلکه باید دائمی باشد؛ این همکاری یکی در بحث معیشت مردم و دیگری مسئله امنیت و جذب سرمایه گذاری خارجی حائز اهمیت است.

*مسؤولیت پذیری در قبال مردم موضوعی است که نمایندگان باید همواره به آن توجه داشته باشند. اگر نمایندگان از این مهم غافل شوند، چه پیامدهای منفی ایجاد خواهد شد؟

نماینده‌ای که از دل مردم بیرون بیاید، فکر و روانش معطوف به مردم خواهد بود و تمام سعی و تلاشش را به کار خواهد گرفت تا گره از مردم باز کند و مشکلاتشان را به مرور مرتفع سازد. اگر نماینده از وظیفه اصلی اش که خدمت به مردم است غافل شود، در واقع اول به خودش بخاطر قول‌هایی داده و بعد به مردم خیانت کرده است که باید در مقابل مردم پاسخگو باشد.
*مردمی بودن یکی از خصیصه‌های مهم هر نماینده باید باشد. یک نماینده چگونه می‌تواند این خصیصه را تحقق بخشد بدون آنکه در ورطه عوام‌زدگی و طرح شعارهای غیر واقع‌بینانه اسیر شود؟
باید به صورت دوره‌ای از حوزه انتخابیه خود سرکشی و با مردم و نخبگان جامعه گفتگو نماید و درد دل‌ها، طرح‌ها و پیشنهادات آنها را بشنود و تا جایی که ممکن است نسبت به رفع آنها اقدام نموده و اهتمام ویژه ای داشته باشد.

* طبق قانون اساسی یک نماینده در قبال همه مردم ایران مسؤولیت دارد. برای تحقق این اصل مهم و جلوگیری از بخشی زدگی، باید چه مواردی مد نظر قرار گیرد؟

باید طرح‌های که به مجلس می‌آید و منفعتش به کل مردم کشور مربوط می‌شود در اولویت تصمیم گیری قرار گیرد و منفعت عمومی مقدم بر منفعت بخش خاصی باشد.
  • سوالات استانی:

*استان کرمانشاه معمولاً در بین استان‌های اول تا سوم بیکاری کشور، قرار دارد. برای رفع معضل بیکاری در این استان چه زمینه‌هایی برای سرمایه گذاری وجود دارد؟

باید ابتدا نسبت به شناسایی استان از لحاظ ظرفیت‌ها در همه بخش‌ها؛ از گردشگری گرفته تا صنعتی و کشاورزی مورد بررسی قرار بگیرد و در مرحله بعدی با تبلیغات مناسب نسبت به معرفی این توانمندی‌ها اقدام شود و در مرحله بعد ضمن مذاکرات با متقاضیان و علاقه مندان به همکاری، بسترهای مناسب برای همکاری فراهم شود.

*از میان ۶ بازارچه مرزی استان کرمانشاه، فقط نصف این تعداد فعال است. برای توسعه و افزایش بهره وری ظرفیت این بازارچه‌ها، چه برنامه‌ای دارید؟

باید با دعوت و یا اعزام هیئت‌هایی از فعالان این حوزه به کشورهای همسایه و انجام مذاکرات منطقی و همچنین شناسایی ظرفیت‌های همکاری طرفین، اقدام لازم در این خصوص صورت گیرد.

*استان کرمانشاه چیزی حدود ۴۰۰ هزار حاشیه نشین دارد. راهکارهای حل معضل حاشیه نشینی در این استان از نگاه شما چیست؟

باید با همکاری استانداری و دستگاه‌های مختلف نسبت به جمع آوری اطلاعات آماری لازم اقدام و بر اساس اولویت بندی با اختصاص بودجه لازم، این مناطق را از وضعیت حال به وضعیت قابل قبول تبدیل کرد.

منبع: مـهر