به گزارش زیرنویس، علیرضا زالی، در مراسم تقدیر از همکاران حوزه منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: جذب و نگه‌داشت سرمایه انسانی باید بر مبنای برنامه‌های راهبردی عمیق انجام شود، در غیر این صورت توسعه و ارتقا ابتر خواهد ماند. وی با اشاره به اینکه در بحث‌های نوین نیروی انسانی موضوع کارفرمایی حذف […]

به گزارش زیرنویس، علیرضا زالی، در مراسم تقدیر از همکاران حوزه منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: جذب و نگه‌داشت سرمایه انسانی باید بر مبنای برنامه‌های راهبردی عمیق انجام شود، در غیر این صورت توسعه و ارتقا ابتر خواهد ماند.

وی با اشاره به اینکه در بحث‌های نوین نیروی انسانی موضوع کارفرمایی حذف شده است، افزود: بحث‌های جدیدی مثل همکاری و شراکت مطرح است چرا که وقتی در مجموعه‌ای افراد خود را شریک و همکار یکدیگر بدانند، ضمن حفظ منافع، زمینه‌های ایده‌پردازی و استفاده از ظرفیت‌های خلاقانه مهیا خواهد شد.

ایجاد و طراحی برنامه نرم‌افزاری با هدف ارائه راهکارها و نظرات سرمایه‌های انسانی با هدف کاهش مشکلات و افزایش مشارکت در دانشگاه، راهکار مناسبی بود که زالی بر ضرورت استقرار و اجرای آن توسط حوزه منابع انسانی تاکید کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ارتقای نیروی انسانی را در دستور کار قرار داد و اضافه کرد: فعالیت‌های حوزه منابع انسانی نباید به امور جاری استخدامی و بازنشستگی معطوف شود، بلکه برنامه‌های آموزشی با محتوای کاربردی و جذاب که منجر به توانمندی کارکنان است باید بیش از پیش مورد توجه باشد.

وی، ضرورت به روزرسانی دانش سرمایه انسانی را مورد توجه قرار داد و ادامه داد: حتی اگر قوی‌ترین و کاراترین نیروی انسانی را جذب و استخدام کنیم، باز هم چنانچه دانش این افراد به روزرسانی نشود دچار فرسایش خواهیم شد.

زالی، حفظ و نگه‌داشت سرمایه نیروی انسانی را ضروری دانست و افزود: سیستم‌های مبتنی بر پاداش مؤثرتر و کاراتر در این زمینه عمل می‌کنند ضمن اینکه اثربخشی بیشتری هم دارند.

تنوع در ارائه خدمت به مخاطبان از جمله تفاوت‌های بارز وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی با سایر نهادها است که وی به آن اشاره کرد و گفت: این خدمات قبل از تولد نوزاد طی خدماتی که زوجین از مراکز بهداشتی دریافت می‌کنند، آغاز و در تمامی مراحل زندگی فرد ادامه دارد.

زالی با بیان اینکه در زمینه سرمایه انسانی نیز وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی از بیشترین تنوع استخدامی برخوردارند، خاطرنشان کرد: بدیهی است این تنوع در خدمت و رابطه استخدامی، فعالیت‌های کارکنان منابع انسانی را به مراتب پیچیده‌ترمی‌کند.

ظرفیت‌سازی با رویکرد همراهی با نیروی انسانی از دیگر راهکارهای حفظ و نگه‌داشت سرمایه نیروی انسانی بود که وی به آن اشاره کرد.

پرهیز از نگاه مبتنی بر تبعیض و ضرورت توجه به شایسته‌گزینی ازجمله مواردی بود که رئیس دانشگاه برای نگه‌داشت سرمایه نیروی انسانی بر آن تاکید کرد.

وی ادامه داد: نقشه فعالیت در حوزه‌های نیروی انسانی باید پیوست عدالت داشته باشد، این مهم وظیفه ستاد و مدیریت است چراکه برقراری ارتباط صحیح با کارکنان از مهمترین راهبردهای مدیریتی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بدون ارتباط مؤثر مدیران با کارکنان هرگز رشد و تعالی سازمانی ایجاد نمی‌شود، گفت: شرط تعامل ایجاد فضای دوستانه و مهرورزانه است، نباید دسترسی کارکنان در محیط و یا ستاد به مدیران سخت باشد.

ضرورت استفاده از تکنولوژی‌های نوین بخش دیگری از سخنان زالی را به خود اختصاص داد.

وی افزود: در حوزه منابع انسانی استفاده از هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های نوین می‌تواند میانبر مناسبی برای شایسته‌سالاری و شناسایی تخصص و مهارت کارکنان باشد.

تبدیل وضعیت استخدامی کارکنان خصوصاً نیروهای با تجربه و متخصص، پرهیز از برگزاری آزمون‌های مشترک در روند استخدام بدون توجه به مهارت و تجربه، رعایت عدالت در نحوه جذب نیروی انسانی، نگاه آسیب‌شناسانه با رویکرد ارائه راهکار از جمله مواردی بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به آن اشاره کرد.

منبع: مـهر