قدرت آفرینی با انتخابات
قدرت آفرینی با انتخابات

یکی از نتایج جدی انتخابات قدرت‌آفرینی و اقتدارآوری آن است. حضور مردم در مشارکت انتخاباتی و پشتوانه مردمی مسئولین؛ مجالس و دولت‌ها موجب می‌شود که پایه‌های نظام در داخل قوی شده و به تبع آن در خارج از کشور، ایران در یک موقعیت بهتر و قوی‌تر ظاهر شود؛ چرا که نظام سیاسی آن دارای حمایت […]

- قدرت آفرینی با انتخابات

یکی از نتایج جدی انتخابات قدرت‌آفرینی و اقتدارآوری آن است. حضور مردم در مشارکت انتخاباتی و پشتوانه مردمی مسئولین؛ مجالس و دولت‌ها موجب می‌شود که پایه‌های نظام در داخل قوی شده و به تبع آن در خارج از کشور، ایران در یک موقعیت بهتر و قوی‌تر ظاهر شود؛ چرا که نظام سیاسی آن دارای حمایت و پشتوانه مردمی است و از این جهت در برابر بدخواهان و دشمنان یک بازدارندگی مفید وجود دارد. 

۱_ انتخابات همواره نماد تعیین سرنوشت مردم بوده و هست، و جمهوری اسلامی ایران نیز جزو کشور‌هایی است که در طول ۴۵ سال با تأکید بر این فرمایش امام خمینی (ره) که میزان رأی مردم است؛ نتایج انتخابات را هرچه که بوده پذیرفته است. ما شاهد این بوده‌ایم که در طول این سال‌ها دولت‌ها و مجالس گوناگون با گرایشات و تمایلات سیاسی بعضا متضاد، با رأی ملت وارد در قدرت شدند و زمام امور را به دست گرفتند و همین نشانگر سلامت و امنیت انتخابات در جمهوری اسلامی است. 

۲ـ یکی از نتایج جدی انتخابات قدرت‌آفرینی و اقتدارآوری آن است. حضور مردم در مشارکت انتخاباتی و پشتوانه مردمی مسئولین؛ مجالس و دولت‌ها موجب می‌شود که پایه‌های نظام در داخل قوی شده و به تبع آن در خارج از کشور، ایران در یک موقعیت بهتر و قوی‌تر ظاهر شود؛ چرا که نظام سیاسی آن دارای حمایت و پشتوانه مردمی است و از این جهت در برابر بدخواهان و دشمنان یک بازدارندگی مفید وجود دارد. 

۳ـ موضوع مهم دیگر این است که نمایندگان در طول ایام انتخابات وعده‌هایی می‌دهند و حرف‌هایی را در عموم و خصوص مطرح می‌کنند؛ عقیده دارم نباید از ابتدا توقع و انتظار بی‌جهتی را ایجاد کرد و به تعبیری، مطالبه بر روی مطالبات مردم آورد. متأسفانه دیده می‌شود به دلیل برخی بی‌اطلاعی‌ها از ساختار سیاسی و حقوقی، برنامه بودجه، قوانین، ظرفیت‌ها و… وعده‌هایی از سوی مسئولین و نامزد‌ها مطرح شده که نه تنها به نتیجه نرسیده است بلکه بیشتر موجب دلسردی مردم شده و مطالبه‌ای را بر روی مطالبات آورده است. 

۴ـ ما انتظار داریم مجلسی روی کار بیاید که در سیاست‌های کلان نظام با دولت و قوه قضائیه همسو و همراه باشد. درست است که اصل تفکیک قوا از مهم‌ترین موضوعات در مسائل سیاسی و حقوقی است، اما همسویی و هم‌اندیشی قوا می‌تواند در جهت حل مشکلات مردم و تحقق مطالبات آنان مؤثر واقع شود. می‌توان به چند مطالبه حقیقی از سوی مردم اشاره کرد مثل:عمل به اسناد بالادستی و جامه عمل پوشاندن به ابلاغیات مقام معظم رهبری، عمل به برنامه و طرح توسعه هفتم کشور و تحقق بیانیه گام دوم بالاخص در مسائل مدیریتی و برنامه‌ریزی. ما در برهه حساسی حضور داریم و داشتن طرح و افق مشخص از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید از سوی قوای سه گانه پیگیری شود.

با این همسویی و همراهی است که مطالبات محقق شده است و راهبرد‌های رهبران انقلاب پیاده می‌شود. در مسیر حل مشکلات مردم اقدامات خوبی صورت گرفته است، اما تعارف را باید کنار گذاشت و پدیرفت همچنان در موضوعات مهمی، چون ازدواج؛ اشتغال، معیشت و… نواقص بزرگی در پیش روی ماست.

منبع: الف

+