مامور ویژه رئیسی به سیستان و بلوچستان رفت
مامور ویژه رئیسی به سیستان و بلوچستان رفت

اطلاعات نوشت: حجت الاسلام والمسلمین  سید ابراهیم رئیسی در دستوری، وزیر کشور را مأمور کرد در صدر هیأتی به استان سیستان و بلوچستان سفر و ضمن سرکشی به مناطق سیل‌زده و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های امدادرسان، برای تسریع در رفع نیاز‌های مردم منطقه و جبران آسیب‌های وارده به زیرساخت‌های مواصلاتی، دستورهای لازم را صادر کند. درپی […]

- مامور ویژه رئیسی به سیستان و بلوچستان رفت

اطلاعات نوشت: حجت الاسلام والمسلمین  سید ابراهیم رئیسی در دستوری، وزیر کشور را مأمور کرد در صدر هیأتی به استان سیستان و بلوچستان سفر و ضمن سرکشی به مناطق سیل‌زده و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های امدادرسان، برای تسریع در رفع نیاز‌های مردم منطقه و جبران آسیب‌های وارده به زیرساخت‌های مواصلاتی، دستورهای لازم را صادر کند.

درپی دستور رئیسی، وزیر کشور بعد از ظهر دیروز به‌منظور بازدید از مناطق سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان از طریق فرودگاه کنارک به این استان سفر کرد و از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار گرفت، تا دستورات لازم برای تسریع در خدمات رسانی ها صادر شود.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی هم در دستوری خواستار بسیج همه امکانات برای خدمت رسانی در مناطق آسیب دیده از سیل سیستان و بلوچستان شد.

بارش سیل‌آسای باران در هفته گذشته باعث جاری شدن سیل در برخی از مناطق سیستان و بلوچستان شد.

به گفته استاندار سیستان و بلوچستان، به دلیل این سیل راه‌های ارتباطی برخی از روستاها در این استان زیر آب رفت و باعث قطع ارتباط بین این روستاها شد.

دبیر کل جمعیت هلال احمر هم با بیان این که تیم‌های عملیاتی با پشتیبانی ۵ استان همجوار به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان اعزام شدند،  افزود: ۲ فروند بالگرد هلال‌احمر در منطقه حضور پیدا کردند و عملیات امدادرسانی ادامه دارد، همچنین ۷۰ هزار بسته‌غذایی ۱۰ روزه و ۷۲ ساعته پیش‌بینی شده که برخی از آن‌ها توزیع شده است.

سلیمانی گفت: ۷۵ خودروی امدادی در منطقه حضور دارد و بیش از ۱۵۰ تیم عملیاتی در منطقه در حال امدادرسانی هستند و وضعیت رو به عادی شدن است.

سید محمد مهدی سجادی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز از امدادرسانی به ۴ هزار و ۵۷۸ نفر در حادثه آبگرفتگی جنوب این استان خبر داد. 

وقوع سیل در۱۶  شهرستان سیستان و بلوچستان

معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ۱۶ شهرستان استان سیستان و بلوچستان از نهم اسفندماه درگیر سیل و آبگرفتگی ناشی از بارش‌ها شدند.

محمدحسن نامی در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: در این مدت شهرستان‌های نیکشهر، قصرقند، دشتیاری، چابهار، کنارک، خاش، سیب و سوران، فنوج، ایرانشهر، میرجاوه، دلگان، سراوان، زاهدان، نیمروز، سرباز و مهرستان درگیر سیل شدند و خسارت دیدند.

وی با بیان اینکه از ساعت اولیه جاری شدن سیل اقدامات لازم برای امدادرسانی در دستور کار قرار گرفت، افزود: گروه‌های راهداری شمال و جنوب استان و پلیس‌های راه و انتظامی در نقاط حادثه خیز جاده ای مستقر شدند تا ارتباط در مسیرها برقرار شود. 

به گفته نامی، تاکنون ۱۲۲ تیم امدادی به مناطق تحت تاثیر سیلاب اعزام شده اند که بیشترین آن‌ها در منطقه چابهار با ۶۴ گروه بود و در همین حال ۵۷ دستگاه خودروی عملیاتی در ۱۴ شهرستان سطح استان اقدام به امدادرسانی در ۲۲۴ شهر و روستا کردند.

وی به روستاهای تحت تاثیر سیل اشاره کرد و گفت: تاکنون هزار و ۹۴۷روستا درگیر سیلاب و خسارت شدند که چابهار با ۴۸۰ و نیکشهر با ۳۳۰ روستا بیشترین میزان درگیری را داشتند.

نامی به آخرین وضعیت منطقه اشاره کرد و گفت: ۲۵ محور اصلی و فرعی مسدود شده بود که حدود ۲۰ محور بازگشایی شد و باقی محورها هم با حضور گروه‌های راهداری و امداد در حال بازگشایی است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: با تلاش عوامل ادارات برق از ۴۱ روستا که دچار قطعی برق بودند، برق حدود ۲۰ روستا وصل شد و باقی روستاها به علت نبود راه دسترسی همچنان نوسان برق دارند.

۲ هزار روستا درگیر سیل شده‌اند

معاون امور بازسازی بنیاد مسکن هم گفت: نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان متاثر از سیلاب‌های استان سیستان و بلوچستان است که دسترسی به بیش از دو سوم روستاها و شهرستان ها به دلیل آبگرفتگی های فراوان امکانپذیر نیست.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، مجید جودی‌ افزود: اکیب اعزامی بنیاد مسکن از ۱۲۵ روستای مناطق سیلزده بازدید کرد که ارزیابی‌های اولیه از مناطقی که بازگشایی شدند، نشان می‌دهد ۵۰۰ واحد به‌طور کامل تخریب شده اند و باید از نو ساخته شوند.

جودوی با اشاره به استقرار تیم‌های امدادرسانی به همراه تجهیزات و ماشین‌آلات بنیاد مسکن در مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان، گفت: هنوز بخش عمده‌ای از مناطقی که تحت تاثیر سیلاب استان قرار داشتند، درگیر آبگرفتگی‌های گسترده و سیلاب هستند و ارزیابی دقیق میزان خسارت‌ها به واحدهای مسکونی بعد از فروکش کردن سیلاب امکان‌پذیر است.

معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکید کرد: برآورد این میزان خسارت، ارزیابی‌های اولیه است و باید ارزیابی‌های بیشتر انجام و گزارش تکمیلی و نتیجه نهایی ارائه شود.

خسارات فراوان به راه‌های سیستان و بلوچستان

فرمانده نیروی زمینی سپاه در بازدید از مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان گفت: عمده خسارات سیل بلوچستان به جاده‌های روستایی و راه‌های ارتباطی وارد شده است.

  سردار محمد پاکپور صبح دیروز از مناطق سیلزده جنوب استان سیستان و بلوچستان بازدید کرد تا تدابیر لازم برای رفع معضلات مردم منطقه ناشی از وقوع سیل اندیشیده شود.

وی در حاشیه بازدید از این مناطق در جنوب سیستان و بلوچستان،  با اشاره به اینکه امدادرسانی‌ها توسط نیروهای سپاه و بسیج در حال انجام است، اظهار داشت: در منطقه پلان و پیر سهراب، سیلاب موجب قطع راه‌های ارتباطی شده بود که امدادرسانی‌ها از ابتدای شروع سیلاب در این مناطق آغاز شد.

وی افزود: در بازدیدی که از مناطق سیلزده انجام گرفت، برآورد و ارزیابی اولیه خسارت‌ها انجام شد که عمده مشکل و خسارت به جاده‌ها و برخی راه‌های ارتباطی وارد شده است و نیروهای امدادرسانی در تلاش هستند تا هرچه سریع‌تر راه‌های ارتباطی بازگشایی شود.

منبع: اطلاعات انلاین