پیشنهاد مهم ایران به اعضای بریکس چه بود؟
پیشنهاد مهم ایران به اعضای بریکس چه بود؟

اطلاعات نوشت: پیشنهادهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای تاسیس سه نهاد “رتبه بندی اعتباری بین المللی” ، ” نهاد مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم مستقل بریکس” و همچنین ایجاد “نظام پیام رسان بانکی(مشابه سوئیف ) ” پرداخت به اعضای گروه بریکس ارائه شد. محسن کریمی معاون امور بین الملل بانک مرکزی با […]

- پیشنهاد مهم ایران به اعضای بریکس چه بود؟

اطلاعات نوشت: پیشنهادهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای تاسیس سه نهاد “رتبه بندی اعتباری بین المللی” ، ” نهاد مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم مستقل بریکس” و همچنین ایجاد “نظام پیام رسان بانکی(مشابه سوئیف ) ” پرداخت به اعضای گروه بریکس ارائه شد.

محسن کریمی معاون امور بین الملل بانک مرکزی با اعلام این مطلب گفت: این پیشنهادها که چندی پیش توسط بانک مرکزی ایران به رئیس دوره ای گروه بریکس ارائه شده بود در نشست هیات مدیره این گروه در سائوپلو برزیل نیز مورد موافقت واقع شد و در دستور کار نخستین نشست وزرای اقتصاد و روسای بانک های مرکزی عضو گروه بریکس و نشست های آتی قرار گرفت.

معاون امور بین الملل بانک مرکزی گفت: کشورهای عضو بریکس به عنوان قدرت‌های اقتصادی نوظهور حتما برای دستیابی به ساختار یکپارچه مالی در میان خود به ایجاد یک ” سازوکار تسویه حساب” هم نیاز دارند که ایران می تواند در این زمینه نیز کمک رسان باشد.
معاون بین الملل بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت استفاده از پیشرفت های مستمر اعضای گروه بریکس در حوزه های مختلف بویژه در موضوع سرمایه‎گذاری های زیرساختی، بیان کرد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می دهد که کشورهای عضو بریکس، آمادگی لازم برای ارتقای یکپارچگی مالی در بین خود را داشته باشند و این مهم می تواند از طریق ایجاد یک “سازوکار تسویه حساب” و نیز ” کانال های تبادل اطلاعات بانکی سریع و امن بریکس ( پیام رسان های بانکی مستقل از سوئیفت ) به دست بیاید.
وی ادامه داد: معتقدیم که در شرایط کنونی، ارتقاء نظام های مالی و پولی بین المللی اهمیت قابل توجهی دارند و ساختار فعلی به دلیل نواقص قابل توجهی که دارد اغلب به عنوان ابزار اصلی برای اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی به برخی از کشورها بکار گرفته می شود.
 به همین دلیل، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می کند پتانسیل  های موجود برای برقراری یک زیرساخت مالی مستقل، به منظور ایجاد پیوندهای اقتصادی قویتر میان کشورهای عضو بریکس، مورد بررسی قرار گیرند.
کریمی گفت : ایران در این نشست موافقت خود را با ترتیبات ذخیره احتیاطی، نظام مبادلات اطلاعات اقتصاد کلان، کانال های حفاظت اطلاعات سریع بریکس و  همکاری در نظام های پرداخت، اعلام کرد.

منبع: اطلاعات انلاین