به گزارش زیرنویس از ستاد انتخابات وزارت کشور ، « محسن اسلامی » در گفت‌ وگوی ویژه خبری، با ارائه آماری از نتایج انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: در انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۴۵ نماینده به انتخابات دور دوم راه پیدا کردند که یک ماه پس از تایید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان، […]

به گزارش زیرنویس از ستاد انتخابات وزارت کشور ، « محسن اسلامی » در گفت‌ وگوی ویژه خبری، با ارائه آماری از نتایج انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: در انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۴۵ نماینده به انتخابات دور دوم راه پیدا کردند که یک ماه پس از تایید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان، مشخصا می‌توانیم مرحله دوم را برگزار کنیم؛ در حال کارشناسی با شورای نگهبان هستیم. بنابراین پرونده انتخابات مجلس شورای اسلامی هنوز باز مانده است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهارکرد: در مجلس خبرگان رهبری، وضعیت هر ۳۱ حوزه انتخابیه مشخص و ۸۸ نماینده انتخاب شدند.

وی افزود: از تعدادی که در انتخابات ۱۱ اسفند رای دادند، ۴۸ درصد خانم و ۵۲ آقا بودند. کسانی که با کارت ملی رای دادند، ۸۵ درصد بودند که این نشان‌دهنده استقبال مردم از این تحول جدید بوده که طبق آن مردم می‌توانستند با پنج مدرک هویتی رای بدهند.

‌استقبال مردم از ثبت رای با کارت ملی

اسلامی با اشاره به استفاده از پنج مدرک هویتی برای رأی‌دهی در این دوره از انتخابات گفت: سه درصد از رای‌دهندگان از گواهینامه و ۱۱ درصد از شناسنامه استفاده کردند و یک درصد هم با کارت پایان خدمت رای دادند.

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: در پایان انتخابات مرحله اول، ۱۶ درصد از منتخبین به مرحله دوم رفتند و ۸۴ درصد در مرحله اول به مجلس راه یافتند.

وی با بیان اینکه در کل کشور ۱۲۱۸ حوزه انتخابیه اصلی و فرعی داریم که ۲۰۸ حوزه اصلی است، یادآور شد: براساس ترکیبی که در تهران اتفاق افتاد، ترکیب ۱۶ نماینده باید در مرحله دوم مشخص شود و تبعا بر اساس قانون باید دو برابر تعداد حوزه‌های انتخابیه، نامزد معرفی شود که این اتفاق افتاده است.

ترکیب سنی و تحصیلی منتخبان مجلس دوازدهم

اسلامی با اشاره به ترکیب سنی منتخبین مجلس دوازدهم گفت: در این مجلس یازدهم، ۵۲ نفر یا ۲۱ درصد ۳۰ تا ۴۵ سال، ۱۳۵ نفر یا ۵۵ درصد ۴۵ تا۶۰ سال و ۵۸ نفر ۶۰ تا ۷۵ سال هستند.

وی با ارائه آماری درباره ترکیب تحصیلی گفت: ۳۷ درصد دکترا، ۵۸ درصد کارشناسی ارشد و پنج درصد حوزوی هستند.

اسلامی همچنین افزود: حدود ۱۰۳ نفر از منتخبان سابقه نمایندگی دور قبلی مجلس را دارند و ۱۴۲ نفر از منتخبان، تجربه نمایندگی ندارند و ۵۸ درصداز منتخبان را تشکیل می‌دهند.

دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به حضور طیف‌های سیاسی در انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در مرحله ثبت نام یک بررسی از سوی ستادهای انتخاباتی استانی انجام شد، از هر سه طیف اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و مستقلی حضور داشتند. پس از انتخابات هم بررسی‌هاییانجام خواهد شد.

میدان رقابت برای همه طیف‌های سیاسی باز بود

سخنگوی ستاد انتخابات کشور یادآور شد: در این دوره، میدان رقابت برای همه طیف‌های سیاسی باز بود و همانطور که در تبلیغات مشاهده کردیم، همه طیف‌ها نامزدهای خود را معرفی کرده بودند. به دلیل اینکه هنوز ۴۵ کرسی خالی مانده، اطلاعات کامل نشده است. در فضای مجازی هم آماری منتشر شده بود که البته رسمی نیست و ما پس از بررسی، گرایش سیاسی منتخبین را اعلام می‌کنیم.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات الکترونیک در برخی حوزه‌های انتخابیه گفت: براساس ماده ۱۱۰ قانون انتخابات که گفته بود یک هشتم حوزه‌هایانتخابیه به صورت الکترونیک باشد، با تایید شورای نگهبان، چهار حوزه انتخابیه رشت و خمام، قم، ملایر و آبادان انتخاب شد. در این حوزه تمام مراحل به صورت الکترونیک بود، در حالیکه در دیگر حوزه‌های انتخابیه تنها احراز هویت به صورت الکترونیک انجام شد. این تحول مثبتی بود و ما درحال گزارشکردن محاسن این طرح برای شورای نگهبان هستیم.

اسلامی تصریح کرد: پیشنهاد کردیم که در انتخابات میان‌دوره‌ای هم بتوان انتخابات را به صورت الکترونیک برگزار کرد.

فرصت ۲۰ روزه منتخبان برای شفافیت مالی انتخابات

دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به نخستین‌های قانون انتخابات مجلس در این دوره بیان داشت: سامانه مالی انتخابات که براساس قانون انتخابات طراحی شد، یکی از این نخستین‌ها است و خیلی به شفافیت در انتخابات کمک کرد. طی ابلاغی که امروز به ستادهای انتخاباتی داشتیم، داوطلبان انتخابات به ویژه منتخبین تا ۲۰ روز فرصت دارند هزینه‌های خود را در سامانه وارد کنند. داوطلبان نباید از سقف تعیین شده عبور کنند.

اسلامی ادامه داد: گزارشات این سامانه به هیات نظارت ارائه خواهد شد و در حال جمع‌بندی آن هستیم. تعداد آرای نامزدها هم در این سامانه شفافیت قرار داده خواهد شد تا بتوانند تعداد آرای خود را ببینند. تعداد آرای منتخبین به معرض نمایش عموم درخواهد آمد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچنین اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و گلستان جزو استان‌های پیشتاز در مشارکت بودند. اماپس از بررسی کامل، این آمار را به تفکیک استان، در یک فرصت مناسب اعلام خواهیم کرد.

منبع خبر: رکنـا