جواد نکونام و محرم نویدکیا دو نام بزرگ در تاریخ فوتبال ایران هستند. دو بازیکن که از سن پایین در سطح ملی مطرح و در تیم ملی امید و بزرگسالان با یکدیگر همبازی بودند. نکونام در اوج جوانی به بازوبند کاپیتانی پاس رسید و نوید کیا در سنی کمتر از او با بازوبند کاپیتانی جام […]

- دوئل دو هافبک نابغه را تهاجمی برد!/ جواد و محرم همان راه دوران بازی را می‌روند

جواد نکونام و محرم نویدکیا دو نام بزرگ در تاریخ فوتبال ایران هستند. دو بازیکن که از سن پایین در سطح ملی مطرح و در تیم ملی امید و بزرگسالان با یکدیگر همبازی بودند. نکونام در اوج جوانی به بازوبند کاپیتانی پاس رسید و نوید کیا در سنی کمتر از او با بازوبند کاپیتانی جام قهرمانی لیگ دوم حرفه‌ای را بالای سر برد.

دو رکورددار بزرگ در تاریخ فوتبال ایران، نکونام رکورددار بازی ملی با حضور در اروپا و گلزنی به بزرگان و حضور در جام جهانی و جام ملت‌های آسیا در مقابل نوید کیا که به دلیل مصدومیت در سطح ملی هرگز به حق خود نرسید اما باز مدال طلای بازی‌های آسیایی و حضور در میادین بزرگ را در کارنامه دارد. نوید کیا تنها کاپیتان تاریخ فوتبال ماست که ۹ جام معتبر فوتبال را بالای سر برده؛ ۵ قهرمانی لیگ و چهار قهرمانی سپاهان در جام حذفی همه در زمان کاپیتانی محرم بود.

این دو استعداد درخشان که در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان کنار یکدیگر بازی و بهترین زوج در خط میانی تورنمنت بودند و مدال طلا را به نشانه شایستگی بردند، هر دو مربی شده و به نیمکت تیم محبوب خود هم رسیدند.

نوید کیا در سپاهان در سال‌های قبل و حالا نکونام در استقلال، جواد قبل از استقلال تجربه کار در باشگاه‌های دیگر را داشت و محرم بعد از سپاهان حالا مشغول این تجربه است. اما نکته جذاب این است که این دو هافبک بزرگ در دوره مربیگری نیز از شخصیت و تخصص خود در زمان بازی استفاده و به همان مسیر ادامه می‌دهند.

نکونام یک هافبک دفاعی ایده‌آل بود، با تمام ویژگی‌های لازم برای بازی در سطح اول دنیا در این پست. او به هر تیمی می‌رود ساختار دفاعی قدرتمندی می‌سازد و هافبک‌های دفاعی اش مثل خودش گل‌های حساسی می‌زنند.

در نقطه مقابل محرم نویدکیا هافبکی بازی‌ساز و رهبری گلساز درون زمین بود که هنوز خاطره پارس‌های تودر او در حافظه فوتبال دوستان باقیست. هنوز همه حسرت بازنشستگی محرم و مجتبی جباری را می‌خورند و فوتبال ایران بعد از این ۲ دیگر پاس‌های طلایی در عمق روی زمین را به خود ندیده است.

محرم به عنوان مربی به همان مسیر می‌رود، فوتبال تهاجمی روی زمین با پاس‌های طلایی در عمق و هافبک‌هایی که نه مثل خودش، اما با الگوبرداری از او درهای طلایی را می‌بینند و بهترین لحظه را برای دادن پاس انتخاب می‌کنند.

و در یک کلام تیم‌های نکونام متبحر در بازی دفاعی و استفاده از بردهای اقتصادی هستند و تیم‌های محرم با زدن هر گل سیر نشده و به دنبال گل‌های بعدی تلاش می‌کنند. و در جام حذفی برخورد این دو سبک مختلف در فوتبال دفاعی و هجومی به نفع فوتبال تهاجمی و محرم نویدکیا تمام شد اما جذابیت فوتبال به وجود نام‌هایی همچون محرم و نکونام است.

منبع: خبـر ورزشی