بر اساس مطالعه‌ای که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها انجام شده است، بیش از ۵۰ درصد از آمریکایی‌ها گزارش کرده‌اند که این درد را تجربه کرده‌اند و ۱۴ درصد به‌ طور خاص از گردن درد شکایت داشته‌اند. برای بسیاری از افرادی که از طیف وسیعی از شرایط مختلف پزشکی رنج می‌برند، گردن درد مداوم، […]

 

بر اساس مطالعه‌ای که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها انجام شده است، بیش از ۵۰ درصد از آمریکایی‌ها گزارش کرده‌اند که این درد را تجربه کرده‌اند و ۱۴ درصد به‌ طور خاص از گردن درد شکایت داشته‌اند. برای بسیاری از افرادی که از طیف وسیعی از شرایط مختلف پزشکی رنج می‌برند، گردن درد مداوم، واقعیتی پایدار و ناتوان‌کننده است؛ اما لزومی ندارد که به همین شکل باقی بماند. در این مقاله به معرفی چندین روش درمان خانگی دیسک گردن می‌پردازیم که می‌تواند به کاهش علائم، بازیابی تحرک و کاهش گردن درد کمک کند.

درمان‌های خانگی رایج برای دیسک گردن

بیماری دیسک گردن ممکن است رایج‌ترین علت گردن درد باشد. این بیماری، به دلیل ناهنجاری در یک یا چند دیسک و بالشتک‌هایی که بین مهره‌ها قرار دارند، ایجاد می‌شود. آسیب دیسک، معمولاً به دلیل ساییدگی، پارگی یا فتق دیسک رخ می‌دهد و می‌تواند منجر به گردن درد ناشی از التهاب یا اسپاسم عضلانی شود. در موارد شدید، درد و بی‌حسی در بازوان می‌تواند به دلیل تحریک عصبی یا آسیب ناشی از فشار عصب باشد. قبل از بررسی گزینه‌های درمان جراحی دیسک گردن ، پزشکان مغز و اعصاب، همیشه توصیه می‌کنند تا ابتدا روش‌های جایگزین غیرجراحی امتحان شود. موثرترین درمان‌های خانگی برای گردن درد عبارتند از:

استراحت

حتماً به یاد دارید زمانی که در کودکی دچار آسیب یا کسالت بودیم، به ما پیشنهاد می‌کردند تا استراحت کنیم. شاید باور این موضوع سخت باشد؛ اما، استراحت دادن ساده به گردن، می‌تواند عضلات را ترمیم کرده و اعصاب را به حالت عادی خود بازگرداند. برای کاهش التهاب و درد، بهتر است از کیسه‌ی یخ در هنگام استراحت بر روی گردن استفاده شود.

انجام تمرینات ورزشی

مطالعات نشان داده است، ورزش و فعالیت بدنی، راه موثری برای درمان گردن درد است. ۳۰ دقیقه ورزش هوازی روزانه مثل (پیاده‌روی، دوچرخه سواری و شنا) می‌تواند عضلات پشت را قوی نگه دارد و به بهبود جریان خون در ستون فقرات و حفظ سلامت کمک کند. مشاوره با فیزیوتراپ یا مربی ورزشی می‌تواند کمک‌کننده باشد. تمرینات ورزشی خاصی برای مشکلات مربوط به دیسک گردن و گردن درد وجود دارد که می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. تمرینات تقویتی، به حفظ ماهیچه‌های گردن که از سر حمایت می‌کنند، کمک می‌کند؛ وضعیت بدن را بهبود می‌بخشند و حفظ تراز مناسب بدن را آسان‌تر می‌سازند.

دارو درمانی

مدیریت درد، بخش مهمی از روند درمان است. کنترل گردن درد ممکن است به بدن اجازه دهد تا به طور طبیعی بهبود یابد. ترکیب داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) یا مسکن‌های تجویزی، با استراحت و حرکات کششی در منزل ممکن است به بیمار کمک کند تا از انجام عمل جراحی اجتناب کند.

ماساژ

ماساژ، روشی عالی برای شُل کردن عضلات منقبض و هدف قرار دادن نواحی مشکل‌دار در گردن است. با ماساژ دادن قسمت‌هایی از گردن که درد را تحمل می‌کنند، می‌توان جریان خون را بهبود بخشید و علائم دردناک را کاهش داد. اگر درمان‌های خانگی، به بهبود شرایط دیسک گردن کمک نکردند، قدم بعدی جراحی است. به طورکلی، درد غیرقابل کنترلی که به خصوص با گذشت زمان افزایش می‌یابد و یا موجب کاهش تحرک می‌شود، می‌تواند نشان‌‌دهنده‌ی این موضوع باشد که زمان بررسی گزینه‌های جراحی فرا رسیده است. برخی شرایط و آسیب‌های ستون فقرات نیز ممکن است نیاز به مداخله‌ی جراحی داشته باشند.

قرار دادن گردن در وضعیت مناسب

اگر فرد زندگی پرمشغله‌ای دارد و به بیماری دیسک گردن هم مبتلا است، بهتر است به طور موقتی از انجام فعالیت‌های شدید پرهیز نماید. برای مثال اگر فرد در حال استراحت است، بهتر است موقعیتی را پیدا کند که کمترین درد گردن را داشته باشد. استفاده از حوله یا بالش در زیر گردن، می‌تواند به فرد کمک کند تا گردن را در وضعیت مناسبی نگه دارد. وقتی صحبت از استراحت می‌شود؛ این موضوع به معنای خزیدن در رختخواب و بی‌حرکت ماندن نیست. در واقع، بی‌تحرکی برای بیش از یک یا دو روز، می‌تواند مضر باشد. چون، حمایت ماهیچه‌ها از گردن کاسته می‌شود و درد گردن به صورت طولانی مدت افزایش می‌یابد. همانطور که گردن درد در حال بهبود است، باید سطح فعالیت مطابق با آن کنترل و تنظیم شود. با پیشرفت در بهبودی، باید فرد به تدریج سطح فعالیت خود را به حالت عادی برگرداند.

استفاده از کیسه‌ی آب سرد و گرم

برای کاهش تورم، توصیه می‌شود از یخ درمانی برای ۴۸-۲۴ ساعت اول پس از آسیب و سپس از گرما برای باز شدن و رفع سفتی عضلات استفاده شود. اما، در بیماری دیسک گردن، گرما و سرما نفوذ عمیقی ندارند تا بتوانند التهاب را تسکین دهند. بنابراین، این موضوع بستگی به وضعیت بیمار دارد که با کدام یک احساس بهتری دارد. صرف نظر از اینکه فرد،  سرما یا گرما را انتخاب می‌کند، هر بار باید فقط حدود ۲۰ دقیقه آن وضعیت را تحمل کند. سپس، حداقل برای ۴۰ دقیقه باید از انجام این کار خودداری کند. بهتر است کیسه‌ی یخ و یا آب گرم در حوله‌ای پیچیده شود و به طور مستقیم روی پوست قرار نگیرد تا از سوختگی پوست اجتناب شود.

انجام حرکات کششی

اگر درد گردن در فرد رو به بهبودی باشد، ممکن است پزشک، انجام تمرینات کششی را برای تسکین بیشتر درد گردن و بهبود انعطاف‌پذیری در فرد توصیه کند. بهتر است این تمرینات، بعد از گرم کردن عضلات با دوش آب گرم  و یا حوله انجام شود. انجام حرکات کششی روزانه، کلید افزایش و حفظ دامنه‌ی حرکتی و همچنین بهبود انعطاف‌پذیری مفاصل گردن است. اگر با انجام هر یک از این کشش‌ها، فرد احساس ناراحتی شدید داشت، باید فوراً از انجام آن خودداری شود. چند حرکت کششی ساده برای بیماران مبتلا به درد دیسک گردن عبارتند از:

  1. به آرامی سر خود را به سمت چپ بچرخانید. با دست چپ، کشش بسیار ملایمی به چانه وارد کنید تا سرکمی بیشتر بچرخد. ۲۰ ثانیه این حالت را حفظ کنید و سپس، به آرامی سر را به سمت مرکز برگردانید. همین کار را با سمت راست تکرار کنید.
  2. سر را به سمت چپ خم کنید و سعی کنید گوش چپ را به سمت شانه لمس کنید. با دست چپ، فشار ملایمی به شقیقه وارد کنید. ۲۰ ثانیه این حالت را حفظ کنید و در جهت راست این کار را تکرار کنید.
  3. سر را به سمت جلو خم کنید و سعی نمائید تا چانه را به سمت سینه لمس کنید. در حین انجام این کار، باید شانه‌ها را شُل کرد. ۲۰ ثانیه این حالت را حفظ کنید و مجدد تکرار نمائید.
  4. به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید و بالشی را زیر سر و گردن خود برای حمایت از گردن قرار دهید. سرتان را به آرامی به سمت جلو تکان دهید، چیزی شبیه گفتن بله. این وضعیت را به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید و سپس استراحت کنید. این کار را ۱۰ بار تکرار کنید.

تغییر وضعیت بدنی

وضعیت بدنی بد، یکی از عوامل اصلی درد گردن است. هر بار که فرد می‌نشیند، می‌ایستد یا بلند می‌شود، باید به قرار گرفتن بدن در وضعیت مناسب فکر کند. باید سعی شود تا سر و گردن صاف نگه داشته شود. به عنوان مثال، وقتی پشت میز می‌نشینیم، رایانه باید در سطح چشم و صندلی درست پشت ستون فقرات قرار گیرد. یا برای برداشتن جسمی از زمین باید زانوها را خم کرد و پشت را صاف نگه داشت تا به محافظت در برابر کمر درد نیز کمک کند.

 

منبع خبر: رکنـا