راهکارهای صرفه‌جویی آب در خانه‌تکانی آخر سال
راهکارهای صرفه‌جویی آب در خانه‌تکانی آخر سال

در فاصله حدود ۱۰ روز ماه به نوروز ۱۴۰۳، خانواده‌های ایرانی طبق یک سنت حسنه دیرینه خانه تکانی را آغاز کرده و به استقبال بهار رفته اند با این حال در این ایام به علت شست و شوی لوازم خانه، میزان مصرف آب در مقایسه با سایر ایام سال به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. […]

- راهکارهای صرفه‌جویی آب در خانه‌تکانی آخر سال

در فاصله حدود ۱۰ روز ماه به نوروز ۱۴۰۳، خانواده‌های ایرانی طبق یک سنت حسنه دیرینه خانه تکانی را آغاز کرده و به استقبال بهار رفته اند با این حال در این ایام به علت شست و شوی لوازم خانه، میزان مصرف آب در مقایسه با سایر ایام سال به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

این در حالی است که طی سال‌های اخیر وقوع خشکسالی‌های مکرر و مداوم و از سوی دیگر افزایش مصرف در بخش‌های مختلف، منابع آب را در معرض خطر قرار داده است و لازم است شهروندان با حساسیت بیشتری به موضوع مصرف آب نگاه کنند.

در این بین نباید فراموش کرد هزینه‌های تامین تصفیه و انتقال آب شرب مصرفی شهروندان رقم قابل توجهی است و لازم است با کمی احتیاط در مصرف، مانع از هدررفت آب در این ایام شویم.

در همین زمینه حسن لایقی مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل اظهار کرد: یکی از سنن دیرینه ایرانیان در آستانه سال نو، خانه تکانی است که متاسفانه سبب افزایش بی‌رویه مصرف آب می‌شود و لازم است مشترکان به صرفه جویی اهمیت قائل شوند.

وی افزود: با توجه به کاهش چشمگیر نزولات آسمانی در چندسال اخیر، مصرف هوشمندانه باید در مصارف روزانه و خانه تکانی نوروزی مدنظر هم استانی‌های عزیز باشد.

لایقی به مشترکین آب و فاضلاب استان اردبیل توصیه کرد: فرش‌های نیازمند شست و شو را به قالیشویی تحویل داده و از شست و شوی آن‌ها در حیات منازل اجتناب کنند تا از این طریق در صرفه جویی آب، سهیم باشند.

مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب استان اردبیل ادامه داد:علاوه بر این باید شیر‌های آب دارای نشتی در سرویس بهداشتی، حمام یا آشپزخانه تعویض شود، زیرا نشتی‌های اندک در گذر زمان، حجم زیادی از آب را هدر داده و به تبع آن هزینه‌های مشترکان را به دلیل عبور از میزان الگوی مصرف، افزایش می‌دهد.

این کارشناس آب و فاضلاب خاطرنشان کرد: در استفاده از لوازم برقی مانند ماشین‌های ظرفشویی و لباسشویی باید به مدت زمان شستشوی موثر به منظور مصرف بهینه آب نظارت و دقت شود.

لایقی تاکید کرد: در تمیز کردن و شستن حیات منازل و بالکن ساختمان‌ها نباید از آب به شکل جارو استفاده شود، زیرا با توجه به محدودیت منابع آب شرب، بکارگیری چنین رویکردی غیرمنطقی و دور از انصاف است.

وی وسواس در شستن اقلامی مانند پتو و ملحفه را منجر به افزایش مصرف آب مشترکان عنوان کرد و به مشترکان توصیه کرد از شست و شوی غیرضروری این اقلام خودداری کنند.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل با اشاره به نقش بانوان به عنوان قشر تاثیرگذار در کاهش مصرف آب، اظهار کرد: این قشر باید به نقش خود اهتمام لازم را داشته و به عنوان سفیران مصرف، اعضای خانواده را به فرهنگ مصرف اصولی ترغیب کنند.

لایقی خاطرنشان کرد: کاهش ذخایر سد‌ها و آب‌های سطحی و زیرزمینی به دنبال کاهش چشمگیر بارش‌ها در سال‌های اخیر، شرایطی ایجاد کرده که همگان باید به کاهش مصرف آب تمرکز و توجه داشته باشند.

۳۰ شهر و افزون بر ۹۹۱ روستای استان اردبیل زیرپوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل قرار دارند و ۴۰۱ هزار نفر جمعیت در مناطق روستایی از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند هستند.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است.

منبع: ایرنا

+