۷ طرح بزرگ فاضلاب در تهران در آستانه بهره برداری قرار گرفت
۷ طرح بزرگ فاضلاب در تهران در آستانه بهره برداری قرار گرفت

اطلاعات نوشت: عباسعلی مُصرزاده مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران با اعلام این مطلب گفت: این پروژه شامل بخش پایش و مانیتورینگ کنترل ساختمان، پایش و کنترل فاضلاب، ساخت بزرگترین ساختمان پست امداد فاضلاب در پایتخت، بزرگترین و سومین نیروگاه زیست توده در شهر تهران است که بخش عمده‌ای از شبکه در خطوط انتقال فاضلاب در مدار […]

- ۷ طرح بزرگ فاضلاب در تهران در آستانه بهره برداری قرار گرفت

اطلاعات نوشت: عباسعلی مُصرزاده مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران با اعلام این مطلب گفت: این پروژه شامل بخش پایش و مانیتورینگ کنترل ساختمان، پایش و کنترل فاضلاب، ساخت بزرگترین ساختمان پست امداد فاضلاب در پایتخت، بزرگترین و سومین نیروگاه زیست توده در شهر تهران است که بخش عمده‌ای از شبکه در خطوط انتقال فاضلاب در مدار بهره‌برداری قرار گرفته و با حضور رئیس جمهور به زودی افتتاح خواهد شد.

وی از تولید برق توسط  گاز حاصل از تصفیه فاضلاب خبر داد و گفت: شرکت فاضلاب شهر تهران به عنوان نخستین و تنها مجموعه‌ای در کشور است که از تصفیه فاضلاب برق تولید می‌کند.

وی ادامه داد: مدت ۱۲ سال است که یک نیروگاه ۵ مگاواتی به طور مستمر در مدار بهره‌برداری قرار دارد، برق تولید می‌کند و برق مورد نیاز تصفیه‌خانه از طریق فرآیند تصفیه فاضلاب تأمین می‌شود.

وی افزود: اگر این اقدام انجام نمی‌شد، می‌توانست همانند پالایشگاه‌ها و کارخانجاتی که دودکش دارند و برخی از آلاینده‌ها را در هوا منتشر می‌کنند، منشأ   آلودگی هوا باشد. این در حالیست که علاوه بر تصفیه فاضلاب، از گاز حاصل از تصفیه خانه‌ها، برق به شکل مستمر تولید می‌شود.

مُصرزاده به افتتاح دومین نیروگاه در اوایل سال ۱۴۰۲ با حضور وزیر نیرو اشاره کرد و یادآور شد: سومین نیروگاه حاصل از تصفیه فاضلاب شهری در تصفیه‌خانه فاضلاب غرب تهران با ظرفیت اسمی٧.٢مگاوات هم اکنون آماده افتتاح است.

مدیرعامل شرکت فاضلاب شهر تهران با بیان اینکه اکنون در خاورمیانه در تأمین برق تجدیدپذیر حاصل از تصفیه فاضلاب جزو کشورهای پیش رو هستیم، اظهار کرد: سومین نیروگاه آماده افتتاح علاوه بر پیشگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای در محیط و تأمین برق در شرایطی که بعضاً در اوج مصرف برق با کمبود برق مواجه هستیم، قادر است برق یک شهر ۱۲۰ هزار نفری را از تصفیه فاضلاب تأمین می‌کند.

مُصرزاده ادامه داد: فواید زیست محیطی ساخت این نیروگاه نیز معادل ایجاد ۳ هزار هکتار فضای سبز در شهر تهران است و چنین کارایی را برای شهر دارد، به عبارتی جذب دی اکسید کربن در کنار مزایای تأمین برق و پیشگیری از آلودگی هوا دستاورد ارزشمندی است که نیروگاه‌های بیوگاز دارد .
بهزاد پارسا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران هم  با اشاره به پیشرفت ۹۵ درصدی طرح آبرسانی به تهران از سد تنظیمی امیرکبیر گفت:این طرح شامل تونل انتقال به طول ۳۰ کیلومتر و فاز اول تصفیه‌خانه ششم تهران به ظرفیت ۷.۵ مترمکعب در ثانیه و تأسیسات وابسته است که با هدف جایگزینی سیستم‌های موجود انتقال و تصفیه آب شرب شهر تهران، فراهم کردن امکان بررسی، بازسازی و اصلاح سیستم‌های موجود انتقال و تصفیه آب شرب پایتخت در حال تکمیل است.

وی درباره اجزای طرح توضیح داد: سیستم آبگیری تونل، تونل انتقال آب کرج – تهران، فاز اول تصفیه‌خانه ششم تهران و سیستم انتقال آب سرریز تصفیه‌خانه ششم تهران شامل این اجزا است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران امکان انتقال کامل حقابه تهران از منابع غربی، فراهم کردن امکان بررسی، بازسازی و اصلاح سیستم‌های موجود انتقال و تصفیه آب در تهران، آبرسانی به مناطق با ارتفاع بالاتر از رقوم تحت پوشش تصفیه‌خانه‌های موجود غرب را از جمله اهداف این طرح دانست.

پارسا اظهار داشت: کاهش هزینه‌های پمپاژ و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری سیستم‌های موجود توزیع آب، آبرسانی به مناطق گسترش یافته شهری، افزایش ظرفیت تصفیه آب در شهر تهران، حفاظت کیفی آب شرب تخصیص یافته از نقطه نظر آلودگی‌های موجود در حاشیه رودخانه، افزایش کیفیت آب شرب شهروندان و ارتقای ایمنی سیستم انتقال آب شرب تهران نیز از دیگر اهداف طرح مذکور است .

وی در خصوص ویژگی‌های خاص تصفیه‌خانه ششم تهران تصریح کرد: انتقال آب از تصفیه‌خانه به‌صورت کاملاً ثقلی به شبکه توزیع، انتقال آب به صورت تونل از مبدا تا تصفیه‌خانه و جلوگیری از هرگونه آلودگی در طول مسیر انتقال، طراحی تصفیه‌خانه جهت بهره‌برداری کامل به صورت اتوماتیک و هوشمند از جمله ویژگی‌های خاص تصفیه‌خانه ششم تهران است.

به گفته وی برای تکمیل تصفیه‌خانه ششم تهران به اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان نیاز است.

منبع: اطلاعات انلاین