ورودی آب به سد‌های کشور افت ۱۳ درصدی دارد
ورودی آب به سد‌های کشور افت ۱۳ درصدی دارد

اطلاعات نوشت: معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: شرایط آبی و اقلیمی در دنیا بر اساس گزارش های مستند در واحدهای مربوطه در سازمان ملل به همه دنیا منعکس می‌شود و تغییر اقلیم موضوع ثابت شده‌ای است که در کشور ما بیشتر اهمیت دارد و ما باید برای تغییر […]

- ورودی آب به سد‌های کشور افت ۱۳ درصدی دارد

اطلاعات نوشت: معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: شرایط آبی و اقلیمی در دنیا بر اساس گزارش های مستند در واحدهای مربوطه در سازمان ملل به همه دنیا منعکس می‌شود و تغییر اقلیم موضوع ثابت شده‌ای است که در کشور ما بیشتر اهمیت دارد و ما باید برای تغییر اقلیم آمادگی داشته باشیم .

دانشگر در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی با بیان این که آورده آبی بارش های اخیر در مجموع در کشور ۲۰میلیارد متر مکعب بوده است، افزود : این بارش ها شاید ما را به اشتباه بیندازد که مشکل کم‌آبی رفع شده است و  برای عموم شاید این طور باشد که  از بحران عبور کرده ایم اما  به هیچ وجه این گونه نیست.

وی همچنین گفت: آورده آب از بارش‌ها بستگی به چگالی برف و برودت هوا  و این که  آیا بر اساس گرما تبخیر یا به وسیله  بارندگی این برف ها آب می شود، در کشور متفاوت است .وی تاکید کرد: در مدیریت منابع آبی و تأمین آب، شرکت های آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب و تامین و توزیع برق در هم تنیده‌اند و جدایی ناپذیرند. دانشگر اظهارداشت: تاکنون بارش‌ها در کشور، ۲۵د رصد نسبت به نرمال افت داشته و  در ۳سال آبی، کشور با افت ۱۴، ۱۸و ۳۷درصدی نسبت به نرمال  روبرو بوده است .

وی گفت : ورودی آب ها از سدها با افت ۱۳درصدی نسبت به پارسال روبرو بوده است و ۳۵درصد نسبت به متوسط ۵ساله افت داشته ایم و در استان مرکزی از متوسط بارش‌ها ۲۷۰میلیمتر است که کاهش جدی داشته است و در ۳سال اخیر ۲۶درصد ،۱۹و ۱۸درصد را شاهد بودیم و رکورد خشک ترین سال های خود را به ثبت رسانده است.

وی افزود : در مدیریت منابع آبی کشور از منظر وزارت نیرو به لحاظ علمی و برگرفته از تکنولوژی های روز دنیا هر چه لازم بوده و از جمله  مدیریت توامان آب و برق، و انتقال آب از دریا را انجام داده ایم و مواردی مانند آب های ژرف و استفاده از پساب هم به درستی دنبال می‌شود.

دانشگر با بیان این که مجموعه وزارت نیرو از کارشناسان با تجربه برخوردار است، افزود: همه این ها اگر انجام شود و نتیجه خوبی را بگیریم و در مقابلش خوب مصرف نکنیم وضع همین است، چرا که ما وارد چهارمین سال خشکسالی شده‌ایم و کاهش بارش‌ها در ۸۶سال گذشته بی سابقه بوده است .

وی با اشاره به این که شاه کلید عبور از شرایط فعلی مدیریت مصرف آب است، اظهار داشت : در مدیریت مصرف آب  باید اقدامات گسترده ای انجام گیرد و تا زمانی که سرانه استفاده آب در کشور ۲۵۰لیتر در روز است شرایط به همین شکل  است و در همه حوزه های کشاورزی ، صنعت و شرب نیازمند مدیریت مصرف آب هستیم.

دانشگر گفت: اقدام اخیر وزارت نیرو تامین آب صنایع از پساب به عنوان یک منبع تأمین آب پایدار است.در این مراسم از زحمات ۸ ساله  عزت الله آمری قدردانی و  حسین اسدی به عنوان مدیر عامل جدید شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی  معرفی شد.

منبع: اطلاعات انلاین