اگر نمی‌دانید که رتبه بندی پیمانکاری و رتبه بندی مشاور و چه تفاوتی با یکدیگر دارند، با ما در این مطلب همراه باشید تا به معرفی این دو شیوه رتبه بندی نگاهی انداخته و با بررسی تفاوت‌های رتبه بندی پیمانکاری و رتبه بندی مشاور اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم. رتبه […]

 

اگر نمی‌دانید که رتبه بندی پیمانکاری و رتبه بندی مشاور و چه تفاوتی با یکدیگر دارند، با ما در این مطلب همراه باشید تا به معرفی این دو شیوه رتبه بندی نگاهی انداخته و با بررسی تفاوت‌های رتبه بندی پیمانکاری و رتبه بندی مشاور اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم.

رتبه بندی پیمانکاری چیست؟

رتبه بندی پیمانکاری یک سیستم برای سنجش صلاحیت و توانایی شرکت‌های پیمانکاری در انجام پروژه‌های عمرانی است. این سیستم توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری انجام می‌شود و به شرکت‌های پیمانکاری در ۵ پایه و ۱۱ رشته رتبه بندی تعلق می‌گیرد.

هدف از رتبه بندی پیمانکاری، ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات شرکت‌های پیمانکاری، ایجاد رقابت سالم بین شرکت‌ها، حفظ حقوق و منافع کارفرمایان و کمک به کارفرمایان در انتخاب پیمانکار مناسب است.

شرکت‌هایی که رتبه بندی پیمانکاری را دریافت می‌کنند، به مزایای گوناگونی دسترسی پیدا خواهند کرد. از مهم‌ترین مزایای رتبه بندی پیمانکاری می‌توان به امکان شرکت در مناقصات دولتی، افزایش اعتبار و حسن شهرت شرکت، جلب اعتماد کارفرمایان، امکان دریافت تسهیلات از بانک‌ها و موسسات مالی و.. اشاره کرد.

لازم به ذکر است که اگر رتبه بندی پیمانکاری دریافت می‌کنید، نیاز است تا هر ۴ سال یکبار آن را تمدید کنید. همچنین شرکت‌های پیمانکاری می‌توانند برای ارتقای رتبه خود اقدام کنند. ضمن اینکه که در صورت عدم رعایت ضوابط و مقررات، رتبه شرکت پیمانکاری می‌تواند تنزل یا ابطال شود. رتبه بندی پیمانکاری در ۵ پایه از ۱ تا ۵ انجام می‌شود که رتبه ۱ بالاترین رتبه است.

رتبه بندی مشاور چیست؟

رتبه بندی مشاور

یکی دیگر از سیستم‌های رتبه بندی موجود، رتبه بندی مشاور است. رتبه بندی مشاور سیستمی برای سنجش صلاحیت و توانایی شرکت‌ها و افراد حقیقی در ارائه خدمات مشاوره در زمینه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. این رتبه بندی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور انجام شده و به مشاوران در ۳ پایه و ۹ گروه تخصصی رتبه تعلق می‌گیرد.

هدف از ایجاد سیستم رتبه بندی مشاور افزایش ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات مشاوره، به وجود آوردن امکان رقابت سالم بین مشاوران برای کسب رتبه‌های بالاتر، حفظ حقوق و منافع کارفرمایان و همچنین کمک به کارفرمایان در انتخاب شرکت‌های مشاور مناسب است.

اگر بخواهیم شما را با مزایای اخذ رتبه مشاور آشنا کنیم، باید گفت که اگر شرکت شما در سیستم رتبه بندی مشاور رتبه قابل توجهی کسب کند، این موضوع مزایا گوناگونی برای شما به همراه دارد. شما می‌توانید با دریافت رتبه بندی مشاور در مناقصات دولتی شرکت کنید. همچنین رتبه بندی باعث افزایش اعتبار و حسن شهرت مشاور، جلب اعتماد کارفرمایان و همچنین امکان دریافت تسهیلات می‌شود.

اگر بخواهیم شما را با نکات مهم برای سیستم رتبه بندی مشاور آشنا کنیم، باید گفت که شرکت‌هایی که رتبه بندی مشاور دریافت می‌کنند، باید هر ۴ سال یکبار برای تمدید آن اقدام کنند. لازم به ذکر است که اگر پس از اخذ رتبه مشاور ضوابط و مقررات را رعایت نکنید، رتبه مشاور شما ابطال می‌شود. همچنین باید به این نکته توجه کنید که رتبه بندی مشاور در ۳ پایه ۱ تا ۳ انجام می‌شود که رتبه ۱ بالاترین رتبه است.

تفاوت‌های بین رتبه بندی پیمانکاری و رتبه بندی مشاور

رتبه بندی پیمانکاری و رتبه بندی مشاور

سیستم‌های رتبه بندی پیمانکاری و رتبه بندی مشاور از چندین منظر با یکدیگر متفاوت هستند. به منظور بررسی تفاوت بین این دو سیستم رتبه بندی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هدف: رتبه بندی پیمانکاری برای تعیین صلاحیت پیمانکاران در اجرای پروژه‌ها و رتبه بندی مشاور برای تعیین صلاحیت مشاوران در ارائه خدمات مطالعاتی، طراحی و نظارت است.

  • ملاک‌های رتبه بندی: ملاک‌های رتبه بندی پیمانکاری و مشاور تا حدودی مشابه هستند، اما در برخی موارد مانند سابقه کار و تجهیزات، تفاوت‌هایی دارند.

  • تعداد پایه‌ها: رتبه بندی پیمانکاری در ۵ پایه و رتبه بندی مشاور در ۳ پایه انجام می‌شود.

توجه به این نکات باعث می‌شود تا بتوانید دید قابل توجهی نسبت به تفاوت رتبه بندی پیمانکاری و رتبه بندی مشاور به دست بیاورید.

حرف آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا در مورد تفاوت رتبه بندی پیمانکاری و رتبه بندی مشاور صحبت کنیم. همان طوری که مشاهده کردید، رتبه بندی پیمانکاری و رتبه بندی مشاور، دو سیستم جداگانه برای تعیین صلاحیت شرکت‌های فعال در زمینه‌های عمرانی و صنعتی هستند. هر کدام از این سیستم‌ها، معیارها و ضوابط خاص خود را دارند. انتخاب رتبه مناسب، بستگی به نوع فعالیت شرکت و پروژه‌های مورد نظر دارد.

 

منبع خبر: رکنـا