مراسم چهارشنبه سوری که در سال‌های دور، با روشن کردن یک آتش کوچک و دور هم جمع شدن خانواده‌ها جشن گرفته می‌شد، سال هاست که شباهت زیادی به صحنه‌های جنگ پیدا کرده است. دیگر مراسم چهارشنبه سوری، شباهتی به جشنی که در شاهنامه فردوسی نیز به آن اشاره شده، ندارد. در شب چهارشنبه آخر سال، […]

- نکات ایمنی چهارشنبه سوری

مراسم چهارشنبه سوری که در سال‌های دور، با روشن کردن یک آتش کوچک و دور هم جمع شدن خانواده‌ها جشن گرفته می‌شد، سال هاست که شباهت زیادی به صحنه‌های جنگ پیدا کرده است. دیگر مراسم چهارشنبه سوری، شباهتی به جشنی که در شاهنامه فردوسی نیز به آن اشاره شده، ندارد. در شب چهارشنبه آخر سال، قشری که بیشتر آن‌ها را جوانان و نوجوان تشکیل می‌دهند با در دست داشتن مواد محترقه خطرناک، آرامش را از شهروندان سلب می‌کنند و گاه این سلب آرامش آن‌ها با خطراتی برای خودشان و همچنین دیگران همراه می‌شود.

هر سال توصیه‌های مکرری در رابطه با کم خطر برگزار کردن مراسم چهارشنبه سوری ارائه می‌شود و امسال نیز این توصیه‌ها رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. افردای که از خرید مواد محترقه استقبال می‌کنند، بیشتر نوجوانان و جوانان هستند و این عده، فریب فروشندگان مواد محترقه را می‌خورند.

در بسیاری از حوادثی که شاهد فوت افراد هستیم، همسایگان و یا اقوام آن‌ها اعلام می‌کنند که از موضوع فروش مواد محترقه افراد خبر داشته اند، اما با این فرضیه که شاید اقدام آن‌ها به نوعی آدم فروشی آن هم در آستانه عید نوروز تلقی شود، گزارش این اقدام خطرناک را به پلیس ارائه نکرده اند. افراد باید بدانند در صورتی که با پلیس همکاری کرده و جلو خطرات را بگیرند، اطلاعات آن‌ها محرمانه خواهد بود و هیچ گاه اعلام نمی‌شود.

بسیاری از کودکان و نوجوانان که از مواد محترقه خطرناک استفاده می‌کنند به هیچ وجه متوجه خطرات استفاده از این مواد نیستند. آن‌ها تنها از زشت بودن عمل خود با خبر هستند و به همین خاطر ترقه هایشان را مخفی می‌کنند. نکته‌ای که قابل توجه است این است که؛ پدران و مادران طوری که به شخصیت فرزندانشان لطمه وارد نشود، نقاطی که احتمال مخفی کردن ترقه از سوی فرزندانشان وجود دارد را شناسایی و بازدید‌هایی را از این محل‌ها داشته باشند. بدون شک با این کار جلو بسیاری از خطرات گرفته خواهد شد.

بهتر است که معلمان در کلاس‌های درس خود، دانش آموزان را از خطرات مواد محترقه مطلع کرده و به آن‌ها گوشزد کنند که در صورت مصدومیت در مراسم‌های چهارشنبه سوری، تمام تعطیلات عید را درگیر مشکلات ناشی از سوختگی و سایر جراحات خواهند بود.

منبع: آرمان امروز

+