به گزارش زیرنویس، چندی پیش بود که ماجرای تولید تلفن همراه در داخل کشور اما با برند شرکت سوئدی نوکیا آن هم بدون مجوز شرکت اصلی در ایران خبرساز شد. این اتفاق سبب واکنش شرکت نوکیا و همچنین سفیر سوئدی در ایران شد. به گزارش زیرنویس،این شرکت اعلام کرد که از زمان خروج از ایران […]

به گزارش زیرنویس، چندی پیش بود که ماجرای تولید تلفن همراه در داخل کشور اما با برند شرکت سوئدی نوکیا آن هم بدون مجوز شرکت اصلی در ایران خبرساز شد. این اتفاق سبب واکنش شرکت نوکیا و همچنین سفیر سوئدی در ایران شد.

به گزارش زیرنویس،این شرکت اعلام کرد که از زمان خروج از ایران پس از تحریم‌ها، نمایندگی خود را به یک شرکت ایرانی سپرده است و این شرکت کماکان نیز به عنوان نماینده رسمی این برند در ایران فعال است. بنابراین استفاده از برند نوکیا بر روی تلفن‌های همراه مونتاژ داخل در حالی رخ داده است که این شرکت دارای نمایندگی رسمی در ایران نیز هست.

گفتنی است، با وجود اعتراض شرکت اصلی و سفیر کشور مبدا این شرکت، محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفته است که اگر به هر دلیلی این واحد توانسته باشد طبق استانداردهای داخل کشور از وزارت ارتباطات و سازمان حمایت مجوزهای لازم را اخذ کند، با توجه به شرایط تحریم دیگر الزامی نیست که مدرک معتبر از کشور میدا برند کسب کند. استفاده از نام برند تلفن همراه نوکیا در رابطه با این واحد تقلب نیست و این شرکت‌ اقدام به مونتاژ کالا میکند. اگر کشور مقصد نامه‌ای هم ارسال کرده باشد با توجه به اینکه این کشورها ایران را تحریم کرده‌اند، نظر آنها برای ما مهم نیست و ما تعهدی به آنها نداریم.

فروش تلفن همراه تولید داخل به اسم ویتنام

با وجود همه این اتفاقات با بررسی‌ها پرده جدیدی از سوء استفاده شرکت مونتاژ کننده داخلی از برند نوکیا آشکار شد. در یک نمونه شاهد بودیم که بر روی جعبه تلفن همراه عبارت تولید کشور ویتنام ثبت شده بود که در زیر قابل مشاهده است.

اقتصاد , بازار تلفن همراه ,

با این وجود وقتی کد IMEI این گوشی را در سامانه همتا جستجو می‌کنیم ذکر می‌کند که این تلفن همراه موتاژ شده در داخل کشور است. به عبارت دیگر نه تنها نشان شرکت نوکیا مورد سوء استفاده قرار گرفته است بلکه به نظر می‌رسد که شاهد درج عبارت نادرستی در خصوص محل تولید تلفن همراه نیز هستیم.

اقتصاد , بازار تلفن همراه ,

حال باید دید وزارت صمت و معاونت صنایع عمومی این وزارتخانه چگونه نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهند و یا به دفاع عجیب خود از این شرکت که به نظر می‌رسد به نوعی در حال سوء استفاده از مصرف‌کننده است، ادامه می‌دهند؟

۲۱۷

منبع: خبـرآنلاین