چهارشنبه سوری به مرز تهدید اجتماعی نزدیک می‌شود
چهارشنبه سوری به مرز تهدید اجتماعی نزدیک می‌شود

اطلاعات نوشت: چهارشنبه سوری، جشنی بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می‌شود، مردم در این روز برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهایشان مراسمی را برگزار می‌کنند که ریشه آن به قرن‌ها پیش برمی‌گردد اما مواجهه مسئولان با این آیین و همچنین اقدامات ناصحیح شمار اندکی از مردم سبب شده است […]

- چهارشنبه سوری به مرز تهدید اجتماعی نزدیک می‌شود

اطلاعات نوشت: چهارشنبه سوری، جشنی بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می‌شود، مردم در این روز برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهایشان مراسمی را برگزار می‌کنند که ریشه آن به قرن‌ها پیش برمی‌گردد اما مواجهه مسئولان با این آیین و همچنین اقدامات ناصحیح شمار اندکی از مردم سبب شده است شاهد بروز مخاطرات جبران ناپذیر باشیم.

چند سال قبل مسئولان با درک این واقعیت، اماکنی را برای برپایی چهارشنبه سوری درنظرگرفتند که آمارها نشان می دهد در همان سنوات ، آمار حوادث خطرناک ناشی از برگزاری این آیین کاهش چشمگیری پیدا کند ولی متاسفانه رفته رفته این رویکرد تغییر یافت  و به سمت اقدامات مقابله ای سوق پیدا کرد و سبب بروز تهدیداتی شد .

چند سالی است برگزاری مراسم چهارشنبه سوری به شکل نادرست، موجب شده است تا روزهای پایانی سال به روزهای نگرانی و اضطراب خانواده‌ها تبدیل شود و شاهد حوادث غمبار باشیم، به نحوی که روزانه شمار قربانیان ، مجروحان و قطع عضو حوادث ناشی از این آیین افزایش می یابد.

افزایش روز افزون شمار قربانیان

رئیس اورژانس کشور نسبت به افزایش مصدومان و آسیب دیدگان حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری در کشور هشدار داد و گفت : از ابتدای اسفندماه تاکنون ۲۷۵نفر در این حوادث مصدوم شده اند و ۷ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.

جعفر میعادفر افزود: آمارهای مرکز EOC اورژانس کشور نشان می‌دهد که از ابتدای اسفندماه تاکنون در مجموع ۲۸۲نفر در حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری دچار آسیب شده اند که از این تعداد ۲۷۵نفر مصدوم شدند و متاسفانه ۷ نفر هم جان خود را از دست داده‌ند.

وی با بیان این که شمار آسیب دیدگان و موارد فوتی تا به امروز به ترتیب، ۱۸و ۱۷درصد افزایش را در مقایسه با مدت مشابه پارسال نشان می‌دهد، تاکید کرد: همچنین امسال ۲۴مورد قطع عضو، ۱۰۱موررد آسیب به چشم و ۱۳۰مورد سوختگی را داشتیم که این موارد به ترتیب ۴، ۲۸و ۳۱درصد رشد را در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد.

به گفته رئیس اورژانس کشور، استان‌های آذربایجان شرقی با ۶۱مصدوم و یک مرگ، تهران با ۵۴مصدوم و ۲ مرگ و آذربایجان غربی با ۲۸مصدوم و ۴ کشته بیشترین آسیب دیدگان ناشی از حوادث چهارشنبه سوری در کشور را تا صبح دیروز داشته اند و علاوه بر این متاسفانه ۷ نفر از آسیب دیدگان در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی بستری هستند.

آخرین کشته

آخرین قربانی چهارشنبه سوری امسال، مرد جوانی است که بامداد دیروز براثر انفجار مواد محترقه ،جان باخت. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از انفجار و تخریب یک خانه مسکونی ۲ طبقه قدیمی در خیابان ری خبر داد و گفت : ۹نفر در این حادثه مصدوم شدند و یک نفر جان خود را از دست داد.

سید جلال ملکی افزود: حوالی ساعت ۱۲دیروز خبری مبنی بر انفجار در یک خانه مسکونی قدیمی و ۲ طبقه به سامانه ۱۲۵اطلاع داده شد که درپی آن، آتش‌نشانان در محل وقوع حادثه واقع در محدوده جنوبی بازار تهران در خیابان ری حاضر شدند.

وی افزود: با حضور آتش‌نشانان در محل مشاهده شد که حادثه در یک منزل مسکونی ۲ طبقه قدیمی رخ داده است که درپی انفجار این خانه بخشی از منزل مسکونی مجاور آن هم تخریب شده است. متاسفانه ۴ مرد و ۴ زن در این حادثه مجروح شدند و یک آقا هم جان خود را از دست داد.

توصیه های آتش‌نشانی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران با اعلام آماده‌باش ۱۸۰۰آتش‌نشان در ۱۰۰۰نقطه از شهر تهران در چهارشنبه‌سوری، از شهروندان خواست که نکات ایمنی را رعایت کنند و از روشن کردن بالن آرزوها در این شب خودداری کنند زیرا خطرات بسیاری را به همراه دارد.

قدرت الله محمدی امروز با اشاره به پویش «نه به چهارشنبه سوری خطرناک»، گفت:  امسال ۲ چهارشنبه سوری را خواهیم داشت و در این زمینه هم برنامه ریزی درستی برای چهارشنبه سوری پیش بینی شده است.

وی با بیان این که ۱۳۸ایستگاه آتش‌نشانی در روز چهارشنبه سوری فعال هستند،  افزود:  ۸۰۰آتش‌نشان در ۱۰۰۰نقطه از شهر تهران در آماده باش قرار دارند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران از رسانه‌ها هم خواست کلیپ‌هایی از حوادث و خطرات چهارشنبه سوری سال‌های گذشته را برای آگاهی بیشتر شهروندان منتشر کنند و همچنین والدین حتما همراه فرزندانشان باشند و مراقبت کنند تا دست به اعمال خطرناک نزنند ضمن آن که هموطنان از روشن کردن بالن آرزوها خودداری کنند و در جنگل ها و بوستان ها آتش نیفروزند.

هشدار پلیس پایتخت به خانواده‌ها

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با هشدار به برهم زنندگان آرامش مردم در آستانه آخرین چهارشنبه سال از خانواده‌ها خواست در روزهای پیش رو مراقب فرزندان خود باشند.

سرهنگ علی همه‌خانی تاکید کرد: حفظ امنیت و آرامش جامعه همواره از اولویت‌های اصلی پلیس بوده و ایجاد بی نظمی و سلب آرامش مردم خط قرمز خدمتگزاران مردم در مجموعه پلیس پایتخت است .

وی اظهار داشت: خرید، نگهداری، حمل، توزیع و فروش مواد منفجره و مواد محترقه غیر مجاز، جرم است و متخلفان مطابق قانون مجازات خواهند شد و در صورت فروش اینگونه مواد محترقه برای استفاده در چهارشنبه پایانی سال در مراکز تجاری، پلیس از ادامه فعالیت‌های آنها جلوگیری و نسبت به پلمب این مراکز اقدام خواهد کرد.

همه خانی از والدین و خانواده‌ها خواست هشدارهای پلیس را درباره حوادث احتمالی چهارشنبه‌سوری جدی بگیرند تا فرزندانشان دچار حادثه نشوند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با تاکید بر این که جوانان و نوجوانان هم با کنترل و مدیریت هیجانات آنی، از خطرات احتمالی پیشگیری و پلیس را یاری کنند، افزود: والدین از نگهداری مواد محترقه و تهیه و ساخت وسایل آتش بازی دستی توسط فرزندان خود جلوگیری کنند، تا آنها سرود شاد زندگی را در صدای مهیب نارنجک و مواد محترقه به سکوت و غم بدل نکنند.

همه خانی با اشاره به این که آرامش روحی و روانی و سلامت جسمی مردم از اولویت‌های پلیس است، ادامه داد: هنجارشکنان بدانند و آگاه باشند که در مواجهه با اقداماتی که برای سلامت روان و جسم شهروندان خطرآفرین باشد، قاطعانه برخورد خواهد کرد.

مصدومان چند ساله هستند؟

 یک اپیدمیولوژیست گفت: نتایج حاصل از یک پژوهش سراسری در مدت ۸ سال، نشان می‌دهد که گروه سنی ۵تا ۱۹سال بیشترین مصدومان حوادث چهارشنبه‌ سوری در ایران هستند.

فاطمه سادات عسگریان، افزود: با توجه به افزایش اطلاع‌رسانی، همچنان حوادث چهارشنبه‌سوری در کشور بالا است و بیشترین فراوانی آن‌ها مربوط به استفاده از ترقه با ۴۸.۱درصد و پس از آن کپسول با ۹.۸۷درصد و آتش با  ۸.۸۸درصد بوده است.

وی افزود: تعداد مصدومان حوادث چهارشنبه‌ آخر سال در سال‌های ۸۸تا ۹۵در کشور حدود ۳۰هزار نفر بود که بیشترین تعداد بروز حادثه مربوط به سال ۹۵با رقم ۳۸.۴درصد و کمترین آن مربوط به سال ۹۱با عدد ۲۲.۴درصد بوده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، تأکید کرد: مراسم آتش‌بازی در جشنواره‌های سایر کشورهای جهان، در مکان‌های مشخصی و توسط افراد حرفه‌ای انجام می‌شود و مردم نظاره‌گر آن هستند در حالی که در کشور ما عموماً آتش‌بازی توسط خود مردم و به ویژه نوجوانان انجام می‌شود.

این اپیدمیولوژیست اظهار داشت: کودکان و نوجوانان ایرانی، تجربه کافی نسبت به شیوه اجرای مراسم چهارشنبه‌سوری نداشته و عموماً از وسایلی استفاده می‌کنند که از ایمنی کافی برخوردار نیست، همچنین براساس آمار حوادث ثبت‌شده مربوط به چهارشنبه‌سوری در دوره زمانی این پژوهش، بخشی از مصدومان مربوط به افرادی است که به هنگام ساخت وسایل آتش‌بازی دچار آسیب می‌شوند.

 

منبع: اطلاعات انلاین