خیلی از کاندیداهای ریاست جمهوری در دنیا برای رسیدن به این مقام هزینه‌های بسیار گزافی را صرف می‌کنند؛ هزینه‌هایی که شاید قابل مقایسه با حقوقی که بعدا در این مقام دریافت می‌کنند نباشد.   البته درست است که بخش مهمی از این هزینه‌ها توسط حامیان مالی آن‌ها تامین می‌شود اما به هر حال این واقعیتی […]

 خیلی از کاندیداهای ریاست جمهوری در دنیا برای رسیدن به این مقام هزینه‌های بسیار گزافی را صرف می‌کنند؛ هزینه‌هایی که شاید قابل مقایسه با حقوقی که بعدا در این مقام دریافت می‌کنند نباشد.

 

البته درست است که بخش مهمی از این هزینه‌ها توسط حامیان مالی آن‌ها تامین می‌شود اما به هر حال این واقعیتی است که تلاش برای دستیابی به مناصب عالی سیاسی بیش از هر چیز به خاطر رسیدن به قدرت است و نه به جهت میزان درآمدهایی که خواهد داشت.

 

رؤسای جمهور دنیا چقدر حقوق می‌گیرند؟

 

اما در هر صورت جالب است که بدانیم درآمد سالیانۀ بالاترین مقام‌های سیاسی در کشورهای مختلف چه مقدار است. در اینجا فهرست دریافتی سالانه پردرآمدترین رهبران سیاسی دنیا را ملاحظه می‌کنید. این اطلاعات بر اساس وبسایت‌های رسمی و به روز شدۀ نهادهای سیاسی کشورهای مختلف به دست آمده است.

 

بر اساس این فهرست، رئیس جمهور سنگاپور بالاترین دریافتی را در بین رهبران سیاسی دنیا دارد و مقامات سوئیس، آمریکا و استرالیا در رتبه‌های بعدی قرار دارند. البته این فهرست فقط شامل کشورهایی است که مقام ریاست دولت (اعم از صدر اعظم، رئیس جمهور یا نخست وزیر) در آن‌ها به صورت انتخابی است و بنابراین پادشاهان کشورهای مختلف از جمله کشورهای عربی در این فهرست ذکر نشده‌اند.

 

۱. نخست وزیر سنگاپور؛ ۱ میلیون و ۶۳۰ هزار دلار

 

۲. رئیس جمهور سوئیس؛ ۵۳۷ هزار دلار

 

۳. رئیس جمهور آمریکا؛ ۴۰۰ هزار دلار

 

۴. نخست وزیر استرالیا؛ ۳۶۷ هزار دلار

 

۵. صدر اعظم اتریش؛ ۳۱۳ هزار دلار

 

۶. نخست وزیر کانادا؛ ۲۸۹ هزار دلار

 

۷. نخست وزیر نیوزلند؛ ۲۸۴ هزار دلار

 

۸. صدر اعظم آلمان؛ ۲۵۵ هزار دلار

 

۹. نخست وزیر دانمارک؛ ۲۵۲ هزار دلار

 

۱۰. نخست وزیر ایرلند؛ ۲۵۲ هزار دلار

 

بر طبق این فهرست رئیس جمهور روسیه ۱۰۲ هزار دلار در سال و رئیس جمهور چین حدود ۲۰ هزار دلار در سال دریافت می‌کنند.

فرادید

+