انتخابات برای اصولگرایان نفعی نداشت
انتخابات برای اصولگرایان نفعی نداشت

اعتماد نوشت: رمزگشایی از دلایل عدم مشارکت ۶۰درصد ایرانیان در انتخابات یکی از پرونده‌هایی است که به نظر می‌رسد لازم است درباره آن بحث و تبادل نظرهای عالمانه‌ای صورت گیرد. سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است، آنچه اکثریت ایرانیان در انتخابات ۱۴۰۲ انجام دادند، در واقع در امتداد تحولات و موجِ واگرایی است که […]

- انتخابات برای اصولگرایان نفعی نداشت

اعتماد نوشت: رمزگشایی از دلایل عدم مشارکت ۶۰درصد ایرانیان در انتخابات یکی از پرونده‌هایی است که به نظر می‌رسد لازم است درباره آن بحث و تبادل نظرهای عالمانه‌ای صورت گیرد.

سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است، آنچه اکثریت ایرانیان در انتخابات ۱۴۰۲ انجام دادند، در واقع در امتداد تحولات و موجِ واگرایی است که از نیمه سال ۹۶ (دولت دوم حسن روحانی) شکل گرفت. موجی که پس از انتخاب دوم حسن روحانی با تحرکات سلبی طیف‌های تندرو و افراطی جناح راست با هدف مانع‌تراشی برای دولت منتخب آغاز شد و ادامه یافت. نتایج این موج واگرایی اما در عرصه اجتماعی و سیاسی منجر به ظهور حداقل ۳رخداد اعتراضی بزرگ در سال‌های ۹۶، ۹۸ و ۱۴۰۱ و یک اعتراض سیاسی گسترده در انتخابات ۱۴۰۲ شد. بر اساس این تحلیل، رخدادهای انتخابات ۱۴۰۲، شکل متفاوتی از استمرار اعتراضاتی است که مردم پس از فوت مهسا امینی آغاز کردند.

شریعتی معتقد است مردم به این دلیل کنشگری فعال را در انتخابات برگزیدند تا به همه افراد و طیف‌هایی که معتقد بودند تعداد معترضان در اعتراضات ۱۴۰۱ دندانگیر نیست، مختصات و قلمروی عددی خود را نشان دهند. اعداد و ارقامی که شریعتی با یک حساب سرانگشتی آن را حول و حوش ۵۰میلیون نفر ناراضی تصویرسازی می‌کند.

 

منبع: اطلاعات انلاین