راه‌اندازی کامل سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی از فروردین
راه‌اندازی کامل سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی از فروردین

سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت در گفتگوی اختصاصی با اطلاعات گفت: راه اندازی و اجرای این سامانه در دولت قبل پیشرفت چندانی نداشت ولی با شروع مسئولیت دولت سیزدهم، تکمیل این سامانه در اولویت برنامه دولت قرار گرفت و اکنون سامانه کاملا آماده شده و دوران آزمایشی آن به […]

- راه‌اندازی کامل سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی از فروردین

سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت در گفتگوی اختصاصی با اطلاعات گفت: راه اندازی و اجرای این سامانه در دولت قبل پیشرفت چندانی نداشت ولی با شروع مسئولیت دولت سیزدهم، تکمیل این سامانه در اولویت برنامه دولت قرار گرفت و اکنون سامانه کاملا آماده شده و دوران آزمایشی آن به پایان رسیده است. حتی از چند ماه قبل  فراخوان استفاده از آن به تمامی مجموعه  های اقتصادی داده شد که ابتدا شرکت  های بورسی و بعد سایر شرکت ها به این سامانه بپیوندند.

وی ادامه داد: هم اینک قریب ۳۰۰ شرکت اعم از شرکت های بورسی و غیربورسی به طور رسمی و کامل از سامانه مؤدیان استفاده می کنند و تاکنون بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون فاکتور الکترونیک از این سامانه اخذ شده است‌.

 وزیر اقتصاد افزود: به سازمان امور مالیاتی تکلیف شده است که این سامانه را از روزهای آغازین بهار به شکلی که بتوان به مجموعه اطلاعات موجود در سامانه اعتماد کامل و صد در صدی کرد، راه اندازی کند.

وی گفت: این سامانه از اصلاحات ساختاری نظام مالیاتی و شفافیت معاملات اقتصادی در کشور است که بسیاری از مشکلات حوزه قضایی در معاملات  شرکت های اقتصادی  را به حداقل خواهد رساند.

خاندوزی ادامه داد: در اجرای برنامه های مالیاتی سال ۱۴۰۳ مردم باید اقناع شوند که گرفتن مالیات با رعایت شروط هوشمندی و عدالت دارای منافع کلان اجتماعی است.از سوی دیگر اصلاح امور کشور در گرو این است که رابطه مالیات گیرنده و مالیات دهنده با یکدیگر اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه با شروع سال جدید تمرکز سازمان امور مالیاتی بر روی پرونده های بزرگ قراردارد، ادامه داد: تمام شرکت های متوسط و بزرگ باید توجه کنند که  از شروع سال جدید تنها اگر اطلاعات مالی خود را در سامانه جامع اطلاعات صورت‌های مالی (جام) درج کرده باشند، ما به پرونده مالیاتی آنها ورود خواهیم کرد.

در همین ارتباط سیدمحمدهادی سبحانیان معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی از استقرار باجه مالیاتی در دفاتر پیشخوان دولت خبر داد و گفت: در راستای تسهیل امور مالیاتی و راهنمایی صحیح مودیان برای آشنایی با سامانه مذکور، باجه مالیاتی در تمامی دفاتر پیشخوان دولت ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به صدور یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون فاکتور از طریق سامانه مذکور در  ۱۱ ماهه گذشته گفت: از این تعداد، ۶۷۹ میلیون صورتحساب توسط شرکت‌های معتمد و ۵۷۱ میلیون صورتحساب توسط مؤدیان مالیاتی ارسال شده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به قریب الوقوع بودن راه اندازی کامل این سامانه گفت: در تعطیلات نوروز، همکاران سازمان امور مالیاتی با حضور در ادارات مالیاتی، پاسخگوی مودیان مالیاتی خواهند بود.

گزارش خبرنگار ما می افزاید، رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ ریزی‌ سازمان امور مالیاتی هم در تشریح نحوه عملکرد سامانه مؤدیان و پایانه های فروشگاهی گفت: در فرصت باقیمانده تا راه اندازی کامل سامانه مودیان وپایانه های فروشگاهی، تمامی فعالان اقتصادی موظفند اطلاعات خود را در این سامانه درج و به روز رسانی کنند.

محمد برزگری ادامه داد: سازمان امور مالیاتی بزودی براساس اطلاعات تکمیل شده در این سامانه شامل اطلاعات خرید و فروش بر مبنای نرخ‌های موجود، یک اظهارنامه به عنوان اظهارنامه پیش‌فرض در اختیار هر مؤدی قرار می‌ دهد و مؤدیان موظفند اطلاعات خود را بروزرسانی کنند.

وی از همه فعالان اقتصادی درخواست کرد که اصلاح و به روز رسانی اطلاعات شغلی خود در این سامانه را به روزهای آخر موکول نکنند، زیرا با توجه به زمان ‌بر بودن فرآیند بروزرسانی، ممکن است تبعاتی برای مؤدیان داشته باشد.

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ ریزی‌ سازمان امور مالیات گفت: با راه اندازی سامانه، هر روز اطلاعات تمام فعالیت های اقتصادی از پایانه های فروشگاهی دریافت و براساس صورت‌حساب‌های فروش و واکنش خریدار بروزرسانی می‌ شود. قاعده بر این است که اگر تا امشب اطلاعات وارد سامانه می ‌شود، تا ۱۲ ساعت بعد از آن بروزرسانی انجام می ‌شود و مودی حق دارد که خرید و فروش خارج از سامانه را اضافه کند.

وی افزود: کل اطلاعات سامانه مودیان براساس فروش‌ها، خریدها، با نرخ‌های متفاوت در جداول مختلف اظهارنامه می ‌نشیند. مودی حق دارد در این لحظه ورود کند و اطلاعات جدیدی را وارد کند. حتما سازمان امور مالیاتی اجازه تغییرات در ستون متفاوت، حتی برای اطلاعات سامانه را می ‌دهد اما تبعات این تغییرات برعهده خود مودی است.

برزگری تاکید کرد: براساس ماده ۳ قانون پایانه ‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، اطلاعاتی که از کانال این سامانه به سازمان امور مالیاتی می ‌رسد، قابلیت بررسی ندارد و مورد قبول سازمان است مگر در موارد خاصی که در ماده ۹ قانون مورد اشاره قرار گرفته است مانند مواردی همچون عدم ثبت، کم ‌اظهاری، بیش ‌اظهاری و عدم صدور صورتحساب.

وی ادامه داد: ممکن است در سامانه صدور صورتحساب صادراتی تایید نشده ثبت شده باشد، در اینجا مودی حق دارد تغییرات اعمال کند و این صورتحساب را وارد بخش صادراتی‌های خود کند، اما به این دلیل که اطلاعات ورودی از سوی مودی صورت گرفته است، امکان رسیدگی آن برای اداره مالیاتی فراهم می ‌شود.

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ ریزی‌ مالیاتی ادامه داد: در خصوص کسب و کارهایی که در حوزه مالیات بر ارزش افزوده تک نرخی هستند، کار بسیار ساده ‌تر است. تنها در تک نرخی‌ها اطلاعات مربوط به پُزهای بانکی وارد سامانه می‌ شود. به طور مثال بنگاه‌های املاک، نمایشگاه ‌داران و … نمونه کسب و کارهای تک نرخی هستند.اما در خصوص کسب و کارهایی که چند نرخی هستند، قاعده بر این است که خود مؤدی باید اطلاعات خرید و فروش را اصلاح کند. به همین دلیل سازمان امور مالیاتی در اجرای ماده ۳ قانون مذکور امکان رسیدگی دارد.

منبع: اطلاعات انلاین