به گزارش زیرنویس از لرستان؛ علی سالاروند با اشاره به پراکنش حیات وحش لرستان در گونه‌های اندمیک گفت: سمندر لرستانی دوزیست و گونه‌ای اندمیک است که فقط در جنوب این استان و مناطقی از شمال خوزستان زیست می‌کند. وی با بیان اینکه سمندر لرستانی نخستین‌بار در منطقۀ شهبازان لرستان مشاهده شده است، افزود: این گونه […]

به گزارش زیرنویس از لرستان؛ علی سالاروند با اشاره به پراکنش حیات وحش لرستان در گونه‌های اندمیک گفت: سمندر لرستانی دوزیست و گونه‌ای اندمیک است که فقط در جنوب این استان و مناطقی از شمال خوزستان زیست می‌کند.

وی با بیان اینکه سمندر لرستانی نخستین‌بار در منطقۀ شهبازان لرستان مشاهده شده است، افزود: این گونه توسط محققی به‌نام کایزر Kaiser سال ۱۹۳۸ مشاهده و به‌نام neurergus kaiseri نام‌گذاری شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با تأکید به اینکه سمندر لرستانی از گونه‌های کمیاب و در وضعیت بحرانی انقراض اتحادیۀ جهانی حفاظت قرار گرفت، عنوان کرد: جمعیت این گونه در سال‌های اخیر به‌دلیل شناسایی زیستگاه‌های جدید تا حدودی رشد یافته است.

سالاروند با ابراز اینکه “سمندر لرستانی اکنون به گونه‌ای آسیب‌پذیر معرفی شده است”، اضافه کرد: تخریب زیستگاه و تغییرات اقلیمی جمعیت این گونه اندمیک را در معرض تهدید قرار داده است.

وی اظهار داشت: دو محدودۀ آزاد در تنگ‌هفت و شاداب‌کوه با وسعتی بیش از ۳۰ هزار هکتار به‌عنوان مناطق تحت‌مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و روند حفاظتی سمندر لرستانی در این مناطق شدت یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با توجه به قاچاق سمندر توسط قاچاقچیان حیات وحش، ابراز کرد: سمندر لرستانی یکی از زیباترین گونه‌های سمندر است و قاچاق این گونه در برهه‌ای به‌دلیل قرارگیری در سفره‌های هفت‌سین شدت یافت.

سالاروند با اشاره به تدابیر حفاظتی شدید برای جلوگیری از قاچاق سمندر لرستانی، گفت: قاچاق این گونه با ایجاد پاسگاه‌های محیط‌بانی، به‌کارگیری نیرو‌های محیط‌بان، فرهنگ‌سازی و توانمندسازی جوامع محلی در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

مهدی زکی‌پور/ لرستان

منبع خبر: رکنـا