این بازی، بازیکن خاص خود را می خواهد و کسانی موفق می شوند که اعتماد به نفس، شهامت و تمرکز بیشتری داشته باشند. در این میان بد ندیدیم بهترین های دربی یا همان مردان دربی باز، استقلال را انتخاب کنیم. آنچه در زیر می‌خوانید برمبنای عملکرد بازیکنان در تاریخ دیدارهای استقلال و پرسپولیس بوده است؛ […]

این بازی، بازیکن خاص خود را می خواهد و کسانی موفق می شوند که اعتماد به نفس، شهامت و تمرکز بیشتری داشته باشند.

در این میان بد ندیدیم بهترین های دربی یا همان مردان دربی باز، استقلال را انتخاب کنیم. آنچه در زیر می‌خوانید برمبنای عملکرد بازیکنان در تاریخ دیدارهای استقلال و پرسپولیس بوده است؛

دروازه بان؛ ناصر حجازی

تردیدی وجود ندارد در هر انتخابی اسم مرحوم ناصرحجازی اسطوره فوتبال ایران، در رتبه نخست دروازه بانی استقلال و تیم ملی است.

بهترین دروازبان تاریخ جام ملتها، چهل و یکمین دروازبان قرن جهان، دومین دروازبان قرن آسیا تنها گوشه ای از افتخارات عقاب آسیا میباشد. شاید اگر بخاطر برخی مشکلات نبود، شاهد سال ها درخشش او در منچستر میشدیم. فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال ناصر حجازی را چهل و یکمین دروازه‌بان برتر قرن بیستم جهان و دومین دروازه‌بان برتر قرن بیستم قاره آسیا پس از محمد الدعایه عربستانی معرفی کرده‌است. روزنامه نیونیشن سنگاپور در ۲۷ فوریه ۱۹۸۰ حجازی را به عنوان یکی از ۱۰ دروازه‌بان برتر جهان برگزید و وبسایت معتبر ای‌اس‌بی‌ان اف‌سی نام او را در فهرست «۱۰ بازیکن برتر قارهٔ آسیا در تمامی ادوار مسابقات جام جهانی» قرار داده‌است.

تیم منتخب تاریخ استقلال در دربی‌ها/ از ناصر حجازی و مظلومی تا فرهاد مجیدی و جباری

دفاع وسط؛ مهدی پاشازاده

مهدی پاشازاده در عین حال بدشانس ترین بازیکن دربی هم محسوب می شود که گل سالم او مردود اعلام شد! او در بازی های رودررو با پرسپولیس همواره یکی از بهترین های زمین بود.  کاپیتان اسبق تیم استقلال و بازیکن سرشناس تیم ملی فوتبال کشورمان ا سابقه دو بار بازی در تیم منتخب فوتبال جهان که اولین بازی‌اش برای تیم استقلال را در سن ۱۷ سالگی انجام داد و در ۱۹ سالگی بازوبند کاپیتانی این تیم را بر بازو بست، یکی از اسطوره‌های این باشگاه به شمار می‌رود. همه از مهدی پاشازاده به عنوان یکی از بهترین دفاع وسط های تاریخ فوتبال ایران یاد می کنند. فوتبال او به دو دسته تقسیم می شود یکی بازی در اروپا و دیگری بازی در استقلال.

او از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۷۷ در استقلال بازی کرد و افتخارات بسیاری را به دست آورد و پس از درخشش در تیم ملی جام جهانی ۱۹۹۸ به تیم بایر لورکوزن آلمان پیوست. او در تیم بایر لورکوزن آلمان به خاطر مصدومیت های متعدد زیاد فرصت بازی کردن پیدا نکرد و فقط توانست ۴ بازی برای این تیم انجام دهد لازم به ذکر است که پاشازاده اولین بازیکن ایرانی است که توانست در یک تورنمنت اروپایی با پیراهن بایر لورکوزن  مقابل اودینزه ایتالیا بازی کند. پس از جدایی از بایر لورکوزن به تیم فورتونا کلن آلمان در بوندسلیگا ۲ پیوست و در لین تیم هم فقط ۳ بازی انجام داد. پاشازاده پس از بازی های خیلی خوبش برای تیم ملی ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ به تیم منتخب جهان دعوت شد و بازی کرد. (مهدی پاشازاده جز ۵ بازیکن ایرانی است که توانست در تیم منتخب جهان بازی کند.)

تیم منتخب تاریخ استقلال در دربی‌ها/ از ناصر حجازی و مظلومی تا فرهاد مجیدی و جباری

دفاع وسط؛ رضا حسن زاده

ترسناک ترین مدافع میانی استقلال برای فرشاد پیوس و مهاجمان پرسپولیس در دهه ۶۰ و اوایل ۷۰رضا حسن زاده بود!

مدافع متعصب آبی ها فوتبال خود را از سال ۱۳۶۶ در استقلال آغاز کرد. حسن زاده دو سال بعد به همراه استقلال قهرمان جام قدس شد و توانست به عنوان تنها نماینده ایران به جام باشگاه های آسیا ۹۱_۱۹۹۰ صعود کند. حسن زاده به خاطر بازی های درخشان در استقلال در همان سال به تیم ملی ایران دعوت شد. وی در سال ۱۳۷۰ توانست یک جام به همراه تیم ملی و ۲ جام هم به همراه استقلال به دست بیاورد. او جز نسل طلایی استقلال از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۷۱ بود یعنی توانست در این چند سال تمام افتخارات ممکن باشگاهی را کسب کند. رضا حسن زاده در سال ۱۳۷۲ به تیم الکویت کویت پیوست و تا سال ۱۳۷۴ در این تیم توپ زد. حسن زاده در سال ۱۳۷۴ به تیم استقلال بازگشت و تا سال ۱۳۸۰ در این تیم توپ زد و توانست در این چند سال به همره استقلال سه قهرمانی و چهار نایب قهرمانی به دست بیاورد.

او یک رکورد منحصر به فرد دارد و آن هم این است که در سه فینال جام باشگاه های آسیا حضور داشته است که تا الان هیچ بازیکنی نتوانسته رکورد او را بشکند. رضا حسن زاده یک مدافع تهاجمی و گلزن بود که در استقلال از ۲۱۴ بازی ۱۶ گل به ثمر رساند و در تیم ملی هم از ۲۴ بازی ۱۰ گل زده است.

تیم منتخب تاریخ استقلال در دربی‌ها/ از ناصر حجازی و مظلومی تا فرهاد مجیدی و جباری

دفاع راست؛ محمد نوازی

کم نیستند کسانی که معتقدند جواد زرین چه بهترین دفاع راست تاریخ استقلال و تیم ملی ایران است اما حکایت دربی برای محمد نوازی چیزدیگری است.

محمد نوازی یکی از استقلالی‌های محبوب است که بعد از سال‌ها به تیم خودش برگشته و حضور او می‌تواند بر جذابیت‌های نیمکت این تیم اضافه کند. بازیکنی که سال‌ها در ترکیب استقلال خوش درخشید و به بازوبند کاپیتانی آبی‌ها نیز رسید به واسطه سانترهای خط‌کش‌مانند خود به “محمد دیوید بکام” معروف بود!

بازیکنی که سابقه بازی در دفاع و هافبک راست وچپ را دارد و توانایی بازی با دو پا را داشت، هر چند وقت یک بار با ارسال‌های رابونایی خود هواداران را به وجد می‌آورد و با زدن ۲ سوپرگل در دربی ها، همواره در یاد و خاطر هواداران استقلال مانده است.

تیم منتخب تاریخ استقلال در دربی‌ها/ از ناصر حجازی و مظلومی تا فرهاد مجیدی و جباری

دفاع چپ؛ صادق ورمزیار

بدون شک یکی از دربی بازترین مردان دربی صادق ورمزیار بوده است. معروف بود که صادق ورمزیار یک دربی‌باز به تمام معناست. زمانی منصور پورحیدری سرمربی قدیمی و موفق استقلال تهران در موردش می‌گفت: «ترس در قاموس این بچه جایی ندارد. وقتی بازی دربی شروع می‌شود، صادق مثل یک قطار ترمز بریده است. جلو می‌رود و هیچ‌کس هم جلودارش نیست…»

صادق ورمزیار بازیکنی دوپا، ماهر و باهوش بود که در سمت چپ خط دفاعی آبی‌پوشان بازی می‌کرد اما با دریبل‌های ریز و به قول معروف گل‌کوچیکی خود هر کسی را فریب می‌داد. هنگام زدن ضربات پنالتی هم بسیار خونسرد بود و در این مورد حتی احمدرضا عابدزاده هم می‌تواند شهادت بدهد!  

صادق ورمزیار به عنوان دفاع چپ ۳ گل در دربی ها به استقلال زد تا گواه این ادعا باشد که یکی از دربی بازترین ها در تاریخ دیدارهای استقلال و پرسپولیس بوده است.

تیم منتخب تاریخ استقلال در دربی‌ها/ از ناصر حجازی و مظلومی تا فرهاد مجیدی و جباری

هافبک دفاعی؛ محمود فکری

کاپیتان سابق استقلال ۲ گل به پرسپولیس در دربی ها زده که یکی از این دو گل از فاصله ۳۵ متری بوده است. دربی شماره ۵۶ با نتیجه ۲-۱ به سود استقلال به پایان رسید. استقلالی ها به شوخی می گفتند محمود فکری از میدان آزادی به پرسپولیس گل زد!

دربی شماره ۵۹ از همان بازی هایی است که قبل از هر تقابل استقلال و پرسپولیس به هر بهانه ای گریزی به آن می زنیم تا هم خاطره بازی کرده باشیم و هم از زیبایی های دربی لذت ببریم. استقلال در حالی که گل اول بازی را به ثمر رسانده بود با دریافت ۲ گل از رقیبش عقب بود که باز هم پای محمود فکری به میان آمد و گزارشگر بازی را مجبور کرد تا با جمله ” هر چند سال یک بار گل میزنه و اون هم به پرسپولیس می زنه این محمود فکری! ” گلش را توصیف کند. شماره ۶ آبی ها باز هم با یک شوت سرکش ولی این بار از داخل محوطه جریمه دروازه پرسپولیس را فتح کرد.

تیم منتخب تاریخ استقلال در دربی‌ها/ از ناصر حجازی و مظلومی تا فرهاد مجیدی و جباری

هافبک تهاجمی؛ علی جباری

کاپیتان پیشین استقلال با ۵ گل زده به پرسپولیس در دربی، همچنان در صدر گلزنان استقلال در دربی‌ها قرار دارد و سال‌های طولانی است که هیچ بازیکنی در استقلال نتوانسته به رکورد او دست یابد. جالب تر می شود وقتی بدانید علی جباری در تاریخ دربی ها ۶ پاس گل نیز داده است!

چه بسا اگر تعداد بازی‌ها با رقیب سنتی بیشتر بود رکوردی جاودانه را از خود به جا می‌گذاشت. او حالا که سال‌ها کفش‌ها را آویخته و به‌عنوان یکی از بازیکنان اسطوره‌ای باشگاه استقلال شناخته می شود.

شاید بهترین گل او در سال ۱۳۵۲ رقم خورده باشد؛ دیداری که بین استقلال و پرسپولیس برگزار و با تساوی یک بریک به پایان رسید. او در آن دیدار از فاصله ۴۰ متری دروازه پرسپولیس را گشود.

تیم منتخب تاریخ استقلال در دربی‌ها/ از ناصر حجازی و مظلومی تا فرهاد مجیدی و جباری

هافبک راست؛ شاهرخ بیانی

او را سوکراتس فوتبال ایران می خواندند. هافبکی که همیشه در اوج بود اما روز دربی یک سوپرمن می شد! شاهرخ ستاره استقلال بود که در دیدارهای حساس و نفسگیر مقابل پرسپولیس همواره ستاره تیمش و زمین بود.

او ز جمله بازیکنانی است که از سنین پایه در استقلال بازی کرد و بسیار زود و در اوایل دهه ۶۰ به یکی از بازیکنان کلیدی این تیم تبدیل شد. بیانی در آن سال‌ها با رضا نعلچگر دیگر هافبک آن سال‌های استقلال دچار اختلاف شد و تصمیم به ترک این تیم گرفت. شاهرخ برای ادامه فوتبال خود پرسپولیس را انتخاب کرد و طبق قوانین عجیب آن سال‌ها یک سال بازی نکرد تا بتواند به عضویت پرسپولیس درآید. گفته می‌شود به بیانی برای پیوستن به پرسپولیس وعده زمین در سعادت‌آباد داده شده بود. بیانی سال ۱۳۶۵ را در پرسپولیس پشت سرگذاشت و دربی فوق‌العاده‌ای را با این تیم تجربه کرد. پرسپولیس ۳ بر صفر استقلال را مغلوب کرد که ۲ گل آن توسط شاهرخ بیانی به‌ثمر رسید. بیانی پس از یک سال از پرسپولیس جدا شد و به فوتبال قطر پیوست. شاهرخ در بازگشت به فوتبال ایران دوباره به استقلال رفت و این‌بار در دربی برای استقلال گل زد.

تیم منتخب تاریخ استقلال در دربی‌ها/ از ناصر حجازی و مظلومی تا فرهاد مجیدی و جباری

هافبک چپ؛ مجتبی جباری

لطفا اشتباه نکنید! مجتبی جباری هم مثل علی جباری یک هافبک تهاجمی تمام عیار بود که ۴ گل هم در دربی ها به پرسپولیس زد اما با توجه به تأثیرگذاری اش در بازی مقابل رقیب سنتی باید در ترکیب این تیم منتخب قرار می گرفت. جباری یک پاسور تمام عیار نیز محسوب می شد که فرهاد مجیدی، آرش برهانی و بسیاری از همبازیان گلزن او در دربی مدیونش بوده و هستند.  ۸ شاکی استقلال، یکی دیگر از مردان دربی باز تاریخ است که در دوره خود کابوس مربیان و بازیکنان تیم رقیب بود.

تیم منتخب تاریخ استقلال در دربی‌ها/ از ناصر حجازی و مظلومی تا فرهاد مجیدی و جباری

مهاجم سایه؛ فرهاد مجیدی

زننده ۴ گل به پرسپولیس و خالق عدد ۴ برای هواداران آبی، یکی از محبوب ترین های تاریخ باشگاه استقلال است. فرهاد مجیدی به لطف همین گل ها تبدیل به اسطوره باشگاه استقلال شد و هنوز هم طرفداران رنگ آبی از اسم او برای کُری خواندن برای هواداران قرمز استفاده می کنند. مجیدی یک هافبک تهاجمی خلاق در تیم بهمن بود که به استقلال پیوست و تبدیل به مهاجمی ششدانگ و تمام عیار شد. تکنیک بالا، هوش سرشار و شم گلزنی غیر قابل انکار از فرهاد یک ستاره بی بدیل ساخت که شاید هنوز هم استقلال آرزوی داشتن یکی مثل او را بکشد.

تیم منتخب تاریخ استقلال در دربی‌ها/ از ناصر حجازی و مظلومی تا فرهاد مجیدی و جباری

مهاجم نوک؛ غلامحسین مظلومی

مرحوم غلامحسین مظلومی در سال ۴۷ به تاج پیوست. او از اعضای تیم طلایی استقلال بود که نخستین قهرمانی آسیا را برای این تیم کسب کردند و در آن تیم از بازیکنان اصلی به شمار می رفت. او با زدن ۵ گل در آن رقابت ها علاوه بر آقای گلی، نقش بسیار پررنگی در آن موفقیت ایفا نمود. البته او رکوردی خاص هم از خود در این باشگاه به جا گذاشت. مظلومی با پشت سر گذاشتن ۴۱ بازی و زدن ۹۰ گل در استقلال در موفقیت های این باشگاه سهم بزرگی داشت و از کسانی بود که در پرطرفدار شدن آبی پوشان موثر بود.

زنده یاد غلامحسین مظلومی با زدن ۵ گل در تاریخ دربی ها به پرسپولیس هنوز در کنار علی جباری، بهترین گلزن آبی ها در این رقابت سنتی محسوب می شود. روحش شاد و یادش گرامی باد.

تیم منتخب تاریخ استقلال در دربی‌ها/ از ناصر حجازی و مظلومی تا فرهاد مجیدی و جباری

منبع: خبـر ورزشی