باغ ملی گیاه‌شناسی در محاصره برج سازی
باغ ملی گیاه‌شناسی در محاصره برج سازی

باغ‌های گیاه‌شناسی حریم ساخت دارند و هیچوقت در هیچ نقطه از جهان، در اطراف باغ‌های گیاه‌شناسی، اجازه ساختمان‌سازی داده نمی‌شود.

شنیده‌ها حاکی از آن است که شهرداری تهران مجوز ساخت ۲۲ برج ۳۲ طبقه‌ای را در حریم باغ ملی گیاه‌شناسی ایران صادر کرده و از سال گذشته نیز ساخت این طرح آغاز شده است.

این در حالی است که کارشناسان هشدار می‌دهند باغ‌های گیاه‌شناسی حریم ساخت دارند و هیچوقت در هیچ نقطه از جهان، در اطراف باغ‌های گیاه‌شناسی، اجازه ساختمان‌سازی داده نمی‌شود.

باغ ملی گیاه‌شناسی ایران گنجینه حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور است

باغ گیاه‌ شناسی ملی ایران گنجینه حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور است و گونه‌های گیاهی که در طبیعت در معرض خطر انقراض هستند، در آن نگهداری می‌شوند.

علاوه بر آن، ۴۰۰۰ گونه گیاهی با اقتضائات اقلیمی متنوع در باغ گیاه‌ شناسی ملی نگهداری می‌شوند که به دست متخصصان و پژوهشگران، در قالب برنامه های تحقیقاتی به صورت بذر، نهال و حتی مقداری از خاک کشور‌ها از نقاط مختلف جهان به اینجا آورده شده اند.

از آنجا که نیاز گیاهان به هوا، دمای مناسب آب و رطوبت متفاوت است، ایجاد و حفظ مجموعه‌ای از گیاهان از سراسر جهان با دشواری‌های بسیاری همراه بوده و بروز اختلال کوچکی در سیستم آبیاری، میزان نور و دما باعث می شود نگهداری گیاهانی که با زحمت فراوان در این باغ گردآوری شده‌اند، با مشکل مواجه شود و کیست که نداند وقتی که ساختمان‌های بلند در کنار باغ گیاه‌شناسی قرار گیرند، تنش‌های آبی و دمایی زیادی را برای گیاهان ایجاد خواهند کرد.

اول- همین امروز هم باغ گیاه‌شناسی با آسیب‌های فراوان ناشی از بلند‌مرتبه سازی در منطقه ۲۲ شهرداری تهران دست به گریبان است. اولین تأثیر این بلندمرتبه سازی‌ها کاهش سطح آب چاه باغ بوده است؛ به گونه‌ای که قبلاً میزان آب برداشتی ۲۰۰ لیتر در ثانیه بوده، اما امروز حدود ۷۰ لیتر در ثانیه است و اگر برج سازی در حوالی باغ گیاه‌شناسی ادامه یابد، همین مقدار آب هم به باغ نخواهد رسید.

 

دوم- مسیر ورود به تهران از بزرگراه تهران – کرج، مسیری است که باد از آن وارد تهران می‌شود و با جریان یافتن در شهر، از حجم آلودگی هوا می‌کاهد؛ در حال حاضر برج‌ها و مرتفع سازی‌ها در مجاورت این باغ، در مسیر ورود باد به باغ مانع ایجاد کرده و ادامه بلندمرتبه سازی در نزدیکی باغ گیاه‌شناسی، سبب از بین رفتن امکان تهویه، تشدید آلودگی هوا، ایجاد جزایر حرارتی و به منزله خفه کردن باغ است.

 

سوم- در دهه ۴۰ هنگامی که به دنبال مکانی برای تأسیس باغ گیاه‌ شناسی بودند، کارشناسان آن زمان با دوراندیشی تأکید کردند که باغ حتماً باید دور از محدوده شهری باشد. اما به باور کارشناسان بر اثر ساخت‌وساز در سال‌های گذشته، خاک این منطقه فشرده شده، در جریان نفوذپذیری آب و هوا به خاک اختلال پدید آمده و شیب هیدرولیکی هم قطع شده است. با افزایش ساخت و ساز در اطراف باغ گیاه‌شناسی، این شرایط باز هم تشدید و بر گیاهان مترتب خواهد شد.

 

چهارم- در باغ ملی گیاه‌شناسی علاوه بر چند هزار گونه درختی و درختچه ای، گونه‌های متعدد و متنوعی از جوندگان، خزندگان و پرندگان نیز زیست می‌کنند. ایجاد آلودگی صوتی، تردد اتومبیل‌ها، افزایش نور در شب و سایر مزاحمت‌های ناشی از سکونت شهروندان، حیات دیگر زیستمندان باغ را نیز به مخاطره خواهد انداخت.

 

به گزارش زیرنویس، آن چه روشن است، اینکه باغ ملی گیاه‌شناسی، آبروی ملی و بین‌المللی، ثروت بین نسلی و در غرب آسیا بی مانند است و به هیچ بهانه‌ای روا نیست قربانی منافع کوتاه‌مدت عده‌ای محدود شود.

منبع:صدا و سیما